Min hund har svart avföring
Sen igår har min hund haft kolsvart och lös avföring. Min första tanke var blödning i mage/tarm men hennes puls, andning och slemhinnor är helt normal och hon är lika pigg som vanligt så det känns inte så troligt. Hon har förmodligen fått i sig något men allt jag kan komma på som ger svart avföring har vi inte hemma (lever blodpudding mm) eller finns inte där jag bor (ekollon, tryffel, vildsvinsbajs). Har någon varit med om samma sak och hur lång tid tog det innan avföringen blev normalförgad igen?
Har ingen erfarenhet med hundar och svart avföring, men utifrån humanvården skulle jag nog ändå åtminstone ringa veterinär och rådfråga om avföringen? Hos människor med blödningar i övre delen av mag-tarmsystemet så kan blodet när det kommer ut vara mer svart och koagulerat, och det kan ju sippra från ex magsår utan att puls och blodtryck påverkas nämnvärt.
Nån slags blödning var också min första tanke. Men eftersom det har hållit på sen kl 11 på morgonen igår och hon fortfarande är lika pigg och glad som vanligt så känns det inte lika troligt. De kan ju också få i sig saker som gör bajset svart. Det finns hur som hest ingen veterinär i närheten som har öppet nu, Det är endast ett djursjukhus som har jour och de tar bara emot sånt som är riktigt akut. Men om det inte är normalfärgat imorgon ska jag nog ringa till veterinär då.