Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2181 ggr
Hund6587
0

Pris för hund

Hej! Jag sitter i valptankar och funderar lite på vad olika hundraser kostar. Jag har inget tak utan tänker lägga den pengen som krävs för att få den hundras jag vill ha och som skulle passa mig. × Men jag undrar lite, vad kostade din hund och vilken ras är det? × Vad är det högsta priset du skulle kunna ge för en hund? Tack

Karmatarerskanise
3

Då är väl frågan snarare vilken ras du vill ha?

[Forest]
1

14 000-18 000 kr brukar små pudlar landa på toy o dvärgpudel. Vi har fd foderhuderhundar 2 st och en köpt vi avlar inte själva. Vi var inne på köpa en från Tyskland 13 000 kr sen vart resan dit flyg sen hem med valpen då skulle det landa på ca 17 000 kr Max 18 000 kr för en 🐩 Pudel

Jojaton
1

En renrasig hund brukar nog generellt kosta ca 14-17 000, +- lite beroende på ev meriter hos föräldrarna eller avvikande fel på valpen tex. Inköpspriset bör aldrig vara en avgörande faktor vid val av hund, inköpspriset är en engångskostnad som följs av andra rullande kostnader, och har man otur dyra veterinärbesök. Sätt dig istället och fundera på vad du söker för egenskaper i din hund, och vad du kan erbjuda den för liv i form av sällskap och aktivering (både fysisk och mental)

Johanna - Instagram

Frida B
0

Köpte min Kelpie för 12.000 kr. Tyckte det var rimligt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
1

Betalade 14 000 för min schäfer, valppris fast på vuxen hund. Upp till 20 för en valp, sen beror det ju på vad man ska ha den till.

[IdaSoren]
1

14 000 kr var valppriset på min hund (golden retriever), betalade hälften då jag köpte henne med bibehållen avelsrätt men jag hade betalat fullpriset annars. 

Skulle nog kunna tänka mig att betala upp till kanske 15 000 för en renrasig hund, betydligt mindre för en blandras (och jag kan tänka mig att köpa antingen det ena eller det andra).

Lord Vulcan
1

Blandisen 3.500. Schäfer 1: 12.000 Schäfer 2: 15.000 Blandras tror jag max 5.000 och schäfer 18-20.000. Beror lite på meriter på föräldrarna.

Fisherling
6

Renrasigt och registrerat, där finns allt från 10.000-20.000 beroende på vilken ras du köper. 
Blandras/oregistrerat, där inns allt från 1.000-50.000 beroende på hur mycket bullshit en person kan spotta ur sig.

Hund6587
1

Tack. Vill förtydliga att den här tråden bara gjordes för att se skillnaden i vad folk är villiga att lägga som engångspris osv. Jag är helt och hållet med på att det är en rullande kostnad och att det kan bli höga summor hela livet med olika veterinärskostnader. Tycker bara att det är spännande att se hur olika människor tänker. Jag väljer som sagt ras utifrån vad som passar mig som person och inte pga pengarna…

Drakellen
2

Min Welsh Corgi Pembroke kostade 16.000 kr, men jag skulle aldrig lägga mer än 20 tusen på en hund. För mig känns det egentligen bättre med en blandis under 10  då jag inte har något intresse av att hunden är speciellt renrasig. Men lille Pepsi är min första hund och vi blev så förälskade i honom att det blev en stamtavla ändå😃

Draken
1

Våra Bearded collies kostade 12 och 13 000.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
1

Båda mina hundar är omplaceringar, reggade i SKK. De var drygt två år när jag övertog dem. Nikka, jaktlabbe; dåvarande valppris 13000:- Charlie, cairnterrier; fick honom gratis. En reggad valp idag kostar väl bortåt 16000:- beroende på ras. "Mina" raser är inte särskilt dyra i jämförelse med vissa andra men från rätt uppfödare hade jag möjligen kunnat sträcka mig till 18000:- men då ska det finnas en anledning till att det är i mina ögon ett överpris. För en äldre, utvärderad och tränad hund hade jag kunnat ge mer - men jag har inget behov av en "färdig" individ. Tycker att det var rimligt med ett valppris för Nikka som var röntgad HD/ED samt ögon ua, gentestad för PRA-prcd, okomplicerad och grundtränad av proffs för jakt. Ingen lämplig avelshund, därav priset, men de kunde fått minst dubbelt så mycket om de sålt till tullen som också ville ha henne.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
1

Den dagen jag är redo för hund kommer jag lägga max 16 000, men det är mest för att de raser jag studerat noga och kollat uppfödningar för aldrig har tagit mer än så för en valp, oavsett meriter, linjer, etc. Eftersom jag vill ha en hund till sällskap (även om jag naturligtvis gärna hobby-tränar allt möjligt som passar) så är jag inte heller noga med att gå efter om linjerna är bra inom vissa sporter eller om de har fina meriter inom utställning. Jag går efter hälsa och mentalitet istället.

Däremot om priset generellt skulle ha gått upp framöver när dagen är här så får jag ju tänka om. OM det blir en renras, jag kan lika gärna köpa en blandras om jag vet vart den kommer ifrån och har ett förtroende för säljaren och vet att det inte är fuffens eller taskiga linjer eller dålig hälsa eller sjukdomar inom familjen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hemul
1

#13 Håller med. Jag skulle bli själaglad om jag hittade en uppfödare som INTE har så välmeriterade hundar vad gäller utställning. Men de får gärna ha andra meriter. Och bra hälsohistorik!

Håller med om de priser som redan nämnts. Jag räknar med 15000. Blir det lite billigare så är det ju bra och blir det lite mer så är det väl inte hela världen heller.

Bjornberg
1

Jag tänker att om jag hittar min absoluta drömras och det är en av de dyrare (Upp mot 40 000) så är det pengen jag skulle lägga ut. Dock ligger väl smärtgränsen någonstans runt 18 000 för mig. Just nu är jag inte intresserad av någon av de superdyra raserna så realistiskt sätt skulle jag nog "komma undan" med runt 15 000 för den ras jag vill ha. Min hund som jag har nu kostade 6500 i inköp har jag för mig (jag fick henne gratis då det är "svärmors" hund) och det är en blandras Finnspets/Jämte.

[Fluffymarshmallow]
1

Vi skulle nog max betala 17000 för en renrasig men vi betalade 8000 för vår renrasiga och hon är världen underbaraste.

Sugar Mist
1

Två aussies, vuxen omplacering hd-röntgad och mh kostade 8500/8000(Minns inte riktigt) och valp kostade 12000(från början 15', men pga krok nedsatt)

Har inget maxpris egentligen, hade kanske funderat lite om hunden kostade 30' vad som egentligen gör att den kostar så mycket om den inte vore meriterad så att säga.

-

Jojaton
1

Min sheltie kostade 16 000NOK, blev typ 16 500 svenska. För en vuxen, meriterad, hälsotestad hund kan jag tänka mig betala mer, för en valp är nog typ 20k max.

Johanna - Instagram

Fransu
1

Vår storpudel vi köpte 2014 som valp kostade 14.000:-. Vet inte om priserna har gått upp sedan dess.

Min smärtgräns för att köpa valp går vid 15-16.000:- ungefär.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."