Monster till hund
Idag skulle jag ha körlektion på morgonen så Udda var hemma själv i 2 timmar.
Eftersom vi vet att hon tuggar i sig allt hon kommer över när hon är själv har vi byggt en vägg (se bild) så att hon bara kan vara i hallen.
När jag kommer hem har hon på något sätt kommit över på andra sidan väggen. Hon måste ha klättrat!
Inte nog med det, hon hade tuggat i sig allt som inte är väggfast och kissat 3 ggr i vardagsrummet.
Jag vet att hon kissar för att hon inte gillar att vara själv hemma, men nu kissar hon även när vi är hemma. Vad ska vi göra med henne?
Det känns som om jag ger upp snart…
Jag letar för fullt efter dagmatte till henne så hon slipper vara själv hemma, men har inte hittat någon bra än…
Naaw, stackars gumman… Att vara så ängslig när hon blir ensam… Hon behöver sällskap och en dagmatte är väl en bra början? Hon behöver dessutom träning i att vara ensam, kanske i en bur som kan ge lite trygghet?
Har en hund själv som var ett monster när han blev lämnad i bilen, skällde som en galning, klättrade omkring och var allmänt störig. Sen bytte jag bil och köpte en bur att ha längst bak och hunden är som utbytt! Han ligger lugnt och tyst i sin bur och det är som en helt annan hund. Men skulle han sitta lös i bilen så är det fortfarande samma som innan.
Så mitt förslag är ensamhetsträning (korta stunder i början, såklart) och en bur att få känna sig säker i!

Saken är att hon har kunnat vara ensam förut, det är senaste månaden hon har börjat så här. Hon är ensam max 3 timmar 2 ggr/veckan och det har gått jättebra förut.
Men som sagt, jag letar efter en dagmatte till henne, men jag vill inte lämna henne hos vem som helst så det är ganska svårt att hitta nån…

Om hon börjat kissa inne när ni är hemma också kanske det kan bero på urinvägsinfektion? Eller att ni har ändrat något med hennes rutiner som hon protesterar över.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hur gammal är hon? Hörde att hundar har en speciell ålder (typ 6 mån) då de blir nervösa då man lämnar och att det kan hjälpa om de får se vart man tar vägen. Typ att du som vanligt far till skola och en kompis och hunden följer med och ser dig gå in i skolan och kompisen sen går hem med hunden. Annars så låter dagmatte som en mycket bra lösning.

Udda är 16 månader gammal. Men hon kissar mycket, om det är urinvägsinf. borde hon väl gå och småskvätta, eller?

Behöver inte alls vara att dom småskvätter alla gånger, så det kanske kan vara värt att kolla upp henne
_**/Mvh Anne

vad jobbigt.. =/ Men guuh, hur kom hon över den höga väggen? =S
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#5, båda mina hundar kissade inne när de hade urinvägsinfektion, och det var rejäla pölar. Så jag skulle nog kolla upp det hos vet. :)
Mitt tips till ensamträningen är att skaffa en bur och vänja henne vid den. Min tik älskade sin bur, gick in där när hon ville vara ifred och där fick hon vara när jag inte var hemma samt på nätterna. (nu var jag inte borta mer än kanske 4 timmar i veckan). Nu är hon hos min mamma och hon klättrar upp på köksbordet/köksbänken och letar mat och har lyckats öppna kylskåpet flera gånger trots att det står en stor tung stol framför när mamma inte är hemma. Allt för att hon inte har sin bur. Det är även en mycket gladare fast lugnare hund man möter när man kommer hem och hon har legat i buren. Hon är inte alls lika stressad som när hon inte haft buren.

Okey, men blir det inte tråkigt för hunden i en bur? Hur stor har ni förhållande till hunden? Hur kollar du urinvägsinfektion? Urinprov eller blodprov?

Man kollar det med ett urinprov.
_**/Mvh Anne

#0 Det verkar jätte jobbigt för dej.Och även för hunden. Försök vänja henne att vara ensam genom att gå ut och stänga dörren. Vänta en minut och sen gå in och beröm henne med en godis. Inga höga ljusa röstlägen.Det betyder lek och att du är under henne. Så får du hålla på. När det går bra så länger du på tiden. Du får säkert massor av råd, och det här är ett av dom. Det låter som om hunden får panik när hon blir ensam.

Jag tror mer att hon har tråkigt. Hon är mycket bättre när jag börjar lite senare så att jag hinner gå en långpromenad med henne innan och aktivera henne lite

#12 Hoppas du finner någon lösning. Det ska vara trivsamt att ha hund.