Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 782 ggr
frijoh
0

Hundsällskap

Jag har en hund, som jag märkt tycker mycket om att leka med andra hundar. Hon har 2 hankompisar som hon får träffa och leka med väldigt sällan. Hon verkligen älskar det! Jag bor väldigt ensligt och träffar inte så mycket folk eller hundar i vardagen, typ aldrig rättare sagt. Jag undrar hur ni tänker gällande att fortsätta låta henne vara ensamhund, eller om det faktiskt vore bäst för henne om jag skaffade henne en kompis i framtiden? Detta skulle inte bli aktuellt förrän om minst 1,5-2 år isåfall då jag känner att hon måste vara hyfsat enkel att ha att göra med i vardagen. Så ja, hur tänker ni? Hon har idag sällskap av mig minst 22 timmar per dygn, sen har jag också en katt. Men hon kan ju inte prata hundspråk med varken mig eller katten liksom.

CayKantos
0

Hur gammal e hunden? 😊 och vsrt bor du? Du kan ju alltid försöka hitta fler kompisar här, via en kurs eller Facebook!😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Maleficum
0

Tycker det beror helt på hund. Vår labbe har alltid varit superglad i allt och alla och velat leka med alla hundar hon bara ser MEN hon uppskattar INTE att bo tillsammans med en annan hund, det blir för intimt för henne (och är en av anledningarna till att vi inte kommer skaffa en ny hund förrän hon gått bort).

Till skillnad mot min inneboende hund jag hade förut som inte direkt brydde sig om andra hundar ute men var fullständigt kär i vår labbe och ville inget hellre än att dela sovplats med henne och använda henne som huvudkudde, något vår labbe enbart gick med på om det var en filt eller liknande emellan :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojaton
0

Min hund är 1,5 - och planen är att skaffa en hund till om tidigast 1 år. Men det är främst för att JAG vill ha en till hund - inte för att Sam ska få en kompis, även om jag tror han kommer älska ett ”syskon”.

Johanna - Instagram

hemul
1

Förstår ditt dilemma. Min hund hade inga kompisar alls, men när han nån gång träffade någon han fick leka med var han så lycklig. Tyckte det var lite sorgligt. Tror inte att de behöver kompisar, men nog tror jag det berikar väldigt mycket.

Som Maleficum skrev är det ju inte säkert att det blir lika uppskattat att bo med en annan hund, så jag tycker inte du ska skaffa en till bara för hundens skull om du inte själv är jättesugen.

Är mer inne på KayKantos idé. Om du bor så ensligt så antar jag att du bor i hus på landet. Skulle nog vara uppskattat av stadshundar och -människor att få komma på lekträff hos dig! Problemet är väl att få kontakt med rätt personer. Du ska ju gå ihop med människorna också, inte bara hundarna som ska trivas ihop.Själv skulle jag ha älskat att ha något sådant att ta med min hund till!

frijoh
0

#1 hon är snart 15 månader :) jag bor ca 3 mil norr om Stockholm .

frijoh
0

#2 ja det är sant, att det blir annorlunda att bo med en annan hund än att endast träffad ibland ute. Svårt att veta innan hur hon skulle reagera på att bo med en annan hund innan man testat 😅. #3 Vad kul att du tänkt skaffa en till hund :), vilken ras? Självklart skulle jag också vilja ha en till vovve, inte så att det endast skulle vara för hennes skull, haha! #4 jag har tyvärr väldigt svårt att träffa okänt folk sådär. Annars hade det absolut varit ett alternativ 👍. Jag har funderat på att kanske vara dagmatte eller liknande också.

hemul
0

Dagmatte är väl en utmärkt idé!

Zadeira
2

Om du provar på livet som dagmatte får du ju även en chans att se hur både du och hunden trivs med att ha annan hund i hushållet under längre stunder, det kan ju vara en bra början och "prova på" om en till egen hund hade varit passande.

Jojaton
0

Ja dagmatte kan ju va kanon att prova på, och dessutom knyta lite kontakter både för dig och din hund. #6 Det blir en sheltie till 😊 Nej men då så! Man måste ju börja med att man själv vill och orkar ha en till - annars blir det ju heltokigt även om vovven älskar sin kompanjon.

Johanna - Instagram

Changrila
2

Om du bor 3 mil norr om Sthlm så bor vi kanske inte jättelångt ifrån varandra. Mina salukis tycker om att leka med andra hundar om det är sådana som hellre springer än brottas. (tex brukar de fungera bra med andra jakthundar och hundar av vallhundstyp, mindre bra med tex rottweiler, schäfer eller molosser). Nu vet jag inte vad du har för hund, men vill ni ses lite och inte bor för långt bort så kan vi säkert ta en promenad någon dag och se om hundarna trivs ihop :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
1

#8 ja precis :) #9 åh vad kul! :D #10 bor i Vallentuna kommun :) var bor du? Jag har en BC som med de hundar hon har fått leka med endast jagar och springer efter varandra. Inget brottandes. Dom enda hon gillar att brottas med är mig och katten, haha! Katten tycker inte det är lika kul dock.