Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1935 ggr
LinLin
0

Hittehundar utomlands

Fick höra en intressant sak för någon dag sedan angående att hämta övergivna hundar från kennlar i t.ex. Spanien.

De flesta verkar tycka att det är ett hedervärt åtagande men denna personen sa, för det första, att man på det sättet kan föra in "nya" sjukdomar i Sverige. Detta pga att det uppenbarligen fuskas en hel del med blodproverna. Dessutom finns det redan massor med övergivna hundar i Sverige, varför inte ta hand om våra egna innan vi börjar hämta in från andra länder?

Vad säger ni om detta? Och ni som har hämtat hittehundar, hur ser ni på det att ni tog från utlandet och inte från Sverige?

Silenos
0

Hundarna kan verka friska när man för in dem, men de kan bära på sjukdomar som ligger latent, och visar först efter ett par år.

AnneN
0

Vi har ju en hel del hundar som behöver nya hem här i Sverige så jag tycker nog att det är bättre att börja med att se till att alla hundar som finns i landet redan har ett hem innan man börjar ta in hemlösa hundar från utlandet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig handlade det om individer när jag skaffade mina hundar. Det var de jag ville ha, vart de är födda spelar för mig ingen roll.

Självklart ska de lagar och krav uppfyllas + ytterligare vaccinationer och tester tycker jag. Den sjukdom som oftast diskuteras kan ligga latent i upp till 7 år. Ett negativt provresultat betyder därför inte att hunden är helt frisk. Däremot så kan sjukdomen inte spridas i sverige, då vi saknar mellanvärden här.

Oftast så är det just okunskap man möts av när folk skriker om sjukdomar och städa framför egen dörr först. Är man ordentligt påläst har man ingen anledning att vara rädd. :)

gejsa
0

Håller verkligen med #3# här.

Varifrån kommer dina hundar?

LinLin
0

#3 Jag vet inte vilken sida jag är beredd att tro på än eftersom personen som pratade om sjukdomar trots allt är en veterinär.

smurfan-13
0

#4 jag har 4 spanska hundar. Har bott tre år i spanien och jobbat med gatuhundar på plats.

#5 en svensk veterinär utgår jag ifrån. Majoriteten av svenska veterinärer saknar utbildning om sjukdomen och har således väldigt knapp kunskap om den. Mig veterligen finns det bara en svensk vet som verkligen kan sjukdomen och vad jag vet så kommer han ursprungligen från sydamerika där sjukdomen finns. De flesta svenska veterinärer kör på skrämselpropaganda (som så vanligt i sverige) och är totalt ovilliga att lära sig mer. För några år sedan så bjöds samtliga svenska veterinärer in på en föreläsningsdag då spanska veterinärer och forskare inom området var villiga att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet. Några få behagade svara NEJ, majoriteten struntade ens i att svara. Det om något visar väl på deras ovilja! Jag hoppas dock att de har börjat ändra inställning nu, då det ändå var en del år sen de bjöds in nu…  Jag håller just nu på med ett litet arbete om hur hundägare m smittade/misstänkt smittade hundar har blivit bemötta av svenska veterinärer i en kurs jag läser på slu.

Efter att ha bott och levt i spanien med hundar som har sjukdomen, jobbat sida vid sida med spanska veterinärer som dagligen kommer i kontakt med sjukdomen, så känner jag att jag litar mer på den kunskapen jag fått där, än det jag möts av här hemma i sverige. Samt att jag läser allt jag kommer över rörande nya forskningrön osv

LinLin
0

#6 Vilken sjukdom pratar du om? Jag syftade inte på någon speciell sjukdom eftersom jag inte minns vad de han pratade om hette.

För övrigt gav han exempel på ett fall av fuskande med blodprov som skedde med en hittehund som kom till Finland. Den hunden hade rabies.
Är jag fel informerad när jag tror att Sverige klassas som rabiesfritt? Fusk med blodprov kan ju betyda att även Sverige drabbas av detta.

gejsa
0

#7# Jag skulle inte tro att någon av dom som adopterar ut hundar från tex Spanien skulle våga fuska med proverna. För skulle minsta lilla sjukdom visa sig på en hund som kommit till Sverige så skulle det ju bli helt stopp att hit hundar från utlandet säkert.

Dom som gör detta gör ju det för att rädda så många hundar som möjligt till ett bättre liv.

smurfan-13
0

#6 SJÄLKLART ska alla regler som finns följas! + att jag tycker att ytterligare tester ska utföras för att vara så säker som möjligt.

Mig veterligen så har inte finland krav på blodprov, utan det är som övriga EU att hundar får tas in i landet ett visst antal dagar efter att de vaccinerats (tror att det är en månad som gäller)

Den stora risken angående sjukdomar och rabies är smuggelhundarna och inte de "hittehundar" som kommer via seriösa omplaceringsorganisationer. 

Den sjukdomen jag pratar om och som i allmänhet diskuteras i såna här diskussioner är Leishmania.

LinLin
0

#9 De har krav på intyg på rabiesvaccination (det är 21 dagar före) och det var ju uppfyllt. Fast med ett fejkat intyg.

Men Sverige har väl krav på intyg för titer mot rabies?? Alltså från andra EU-länder.

smurfan-13
0

Kraven för införsel från annat EUland är som följer

rabiesvaccinering

tidigast 120 dagar efter senaste rabiesvaccination ska ett blodprov tas som skickas till godkännt lab. Hunden måste ha uppnåt godkänd mängd antikroppar

avmaskning mot rävens dvärgbandmask

pass och märkt (chip eller läsbar tatuering)

De flesta föreningar testar sina hundar utöver detta, samt givetvis vaccinerar även mot valpsjuka, parvo, leptospiros etc.

SaraC
0

I första hand tycker jag vi bör ta hand om de hemlösa djur vi har i vårt eget land. Men det är absolut inte så jag tycker det är fel av de som väljer att adoptera en hund från ett annat land.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinLin
0

#11 Ja, det är väl vad det står på jordbruksverkets hemsida. 

#12 Är väl en ganska bra sammanfattning på min syn på det hela. Inte fel, men onödigt.

Chatrine
0

Jag o min sambo ska iväg på lördag och häla på en hund som behöver nytt hem , han är från sverige.. ska bli sååå kul och jag hoppas vi passar för varandra.

Men för mig spelar det ingen var hunden kommer ifrån, det ska kännas i magen när man ser och träffar hunden, då är det rätt. Tycker jag iaf =O)

/Chatrine

Kristina-
0

Det finns massor av hundar i Sverige som behöver nytt hem . Varför inte ta en hund från ett hundstall här istället ? Jag är lite orolig för bla. dvärgbandmasken som kan föras in med utlänska hundar om det fuskas med avmaskningar och så.  I närheten av där jag bor finns någon som tar hundar från Irland. Hon har placerat ut tre stycken här i grannskapet . Alla tre är ganska krävande. Det är inte alltid så lätt att anpassa sig till att bli familjehund  efter kanske varit gatuhund någonstans i flera år.

whiteghostsdogos
0

Hemskt att folk tar hem hittehundar. Nää tvi vad mycket skit som kan komma in sjukdomsväg. Usch varför kan inte folk köpa hundar av seriösa uppfödare inom Sverige?!

LinLin
0

#16 Du missar poängen nu. Vi pratar om hittehundar.

whiteghostsdogos
0

Inte så som jag läser TS inlägg det handlar även om hittehundar i utlandet läs igen vad TS skrivit ang nya sjukdomar….

LinLin
0

#18 "Usch varför kan inte folk köpa hundar av seriösa uppfödare inom Sverige?!"
Köper man från en uppfödare är det ingen hittehund. Förstår du? Frågan var varför man tar hittehundar från utlandet (med risken för sjukdomar..) och inte de hittehundar som redan finns i Sverige.

För övrigt förstår jag faktiskt inte ditt sista inlägg.