Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1859 ggr
Myris & Stinis
0

Raser som passar

Vet att det blivit många sajter nu men man vill ju alltid vara säker på att rasen passar, så ni behöver inte kommentera det;) just nu har jag några stycken hundar på min hundlista så jag tänkte att jag skulle visa er den: •Miniature American shepherd •Bichon Havanais •Bichon Frisé •Coton de tulear •Papillon •Sheltie (shetland sheepdog) •Phalene skriv gärna om ni tror att någon passar mig! För er som inte har sett de "gamla" trådarna än så bor vi i en tvåvåningsvilla i ett förortsområde med tillgång till skog och stor trädgård. Vi har en treårig kanin och familjen består av en 12 åring, 10 åring och två föräldrar=D den ska kunna följa med till stallet ibland utan att skrämma livet ur hästarna, vilja följa med på långa härliga skogspromenader, hänga med på joggingturen och agilitybanan! Den ska även kunna ta det lugnt hemma också och mysa i soffan framför teven men vi är inga soffpotatisar! Skriv gärna också om det finns andra raser som passar och om ni har namn förslag så tar jag tacksamt emot de!! Tack på förhand;))

HamsternPutte
0

Jag tror att en sheltie,Miniature American Shepherd eller en bichon havanais passar dig utmärkt om man tänker på vart du bor och sådant nånstnas

Myris & Stinis
0

#1 Okej tack för svar! Någon mer som vet något om raserna passar eller om det finns andra raser??:)

HamsternPutte
0

#2 Det finns ju självklart andra raser men av dem raserna på din lista så tycker jag dem jag skrev i #1

Elsis matte
6

Avråder från Minature American Shepherd - mycket problem med stress, rädslor och aggression hos dem! Ofta knepiga hundar. Sheltie eller pappis/phalene skulle nog passa utmärkt.

Fisherling
4

Jag skulle stryka MAS av samma anledningar som #4 och att de antagligen är större än ni verkar vara inne på. Visst, rasklubben säger att de ska vara si och så stora, men majoriteten jag träffat har varit lika stora som min australian shepherd på 50 cm.

Myris & Stinis
0

#4 #5 Okej. Hade tittat lite på kennlar och de skrev att en MAS passade perfekt, men jag tror er. Glömde att tillägga att vi har typ "halv-ägd" en finsk lapphund (12 år) och min pappa har haft en rottweiler när han var yngre

Nathalie-G
0

Jag kan tipsa om att kika på Pudel! Lättlärda och älskar att hänga med på det mesta! Dom pudlar jag känner är pigga och glada ute men ligger gärna och myser när man är hemma.

Myris & Stinis
0

#7 har tittat på Pudel, men pälsen tycker jag känns lite för krävande och isf är jag inne på en lite större Pudel stor och mellan men jag vill ju träna/tävla i agility och har hört att de större är lite mer "klumpiga"… men kan inte säga varför jag är så svag för dvärgar och toy?.. men kan man tävla och träna agility med en stor eller mellanpudel?:)

Myris & Stinis
0

#7 har tittat på Pudel, men pälsen tycker jag känns lite för krävande och isf är jag inne på en lite större Pudel stor och mellan men jag vill ju träna/tävla i agility och har hört att de större är lite mer "klumpiga"… men kan inte säga varför jag är så svag för dvärgar och toy?.. men kan man tävla och träna agility med en stor eller mellanpudel?:)

Myris & Stinis
0

Oj! Inte meningen att det skulle publiceras två ggr!!

Jojaton
0

Mellanpudlar är rätt vanliga i agility, SM-vinnaren i medium i år var en mellanpudel (om jag inte minns HELT galet!) Storpudel har jag själv dock aldrig sett/hört om i agilitysammanhang men det finns säkert!

Johanna - Instagram

Jojaton
0

Beror ju på lite hur långt du/ni vill komma med agilityn. Som hobby och nån tävling då och då funkar en storpudel galant men satsar man på att koms långt (högt?) finns det mer lämpade raser i den storleksklassen.

Johanna - Instagram

Myris & Stinis
0

#12 hade inte tänkt tävla i nån jätte hög nivå direkt, men mellanpudel låter som något att ta reda på mer om… men fortsätt skriv i träden, blir aldrig för mycket information om raser!:D

Myris & Stinis
0

För att inte slippa göra en ny tråd tänkte jag fråga en till liten fråga… Hane eller tik? Vad har ni och hur går det med dom? Det här är supersvårt att välja, vissa säger att tikar blir aggressivare och de löper ju, hanarna mer livliga och inte så jätte lättlärda som tikarna, vad säger ni?? Vad skulle ni valt?;P

Jojaton
0

#14 det finns positiva och negativa saker med båda könen, vissa föredrar tikar och andra hanar. Har en hane nu, nästa blir troligtvis en tik men hittar jag rätt hund som råkar va en hane har jag noll problem med att ta en hane till 😊

Johanna - Instagram

malinroth
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

En bedlington terrier skulle kunna passa er om du vill ha fler raser på din lista. 😉 En sportig allroundhund som är pigg och alert utomhus men väldigt lugn och gosig inne. Finns bra information om rasen på skandinaviska bedlingtonklubben hemsida www.skbk.se. Jag tycker att det verkar vara en rätt jämn ras, de flesta jag träffat stämmer bra in på beskrivningen av rasen. Överlag en rätt tystlåten ras (när det gäller skällande tycker dock att det är desto vanligare att dom "pratar"), jag har dock lite problem med valpen då hon fortfarande är rätt osäker mot andra hundar och då tar till skall. Men vi jobbar på det! 😊 Min andra hund skäller sällan och inte heller de hundar jag är bekanta med brukar ta till röstresurserna vilket är några stycken. ☺

Achatina
0

Pudlar är jättefina när man snaggar dem, pälsen är inte alls så opraktisk som det kan verka!

Och jag håller med #16 om att Bedlingtons också kan passa på listan. Jämnare, enklare och vänligare hund får man leta länge och väl efter.

Myris & Stinis
0

#16 ska ta reda på lite mer om bedlington's! #15 okej! Har nog fallit mest för hane, kanske för att jag känner mest hanar?…:)

Skivling
0

Jag känner två bedlingtonterrier, de är otroligt starka, beter sig förskräckligt vid hundmöten, skulle inte rekommendera dem för barn att hantera. Dessutom är de omöjliga att ha lösa. Men jättemysiga inne.. Men kort sagt, jag känner endast de här två. Jag tror att ni kommer ha roligare med en Bichon eller mellanpudel eller sheltie!

Myris & Stinis
0

#19 okej, har aldrig själv träffat ngn bedlington så vet inte så mkt om dem… men jag har inte bestämt mig riktigt än..

Myris & Stinis
0

#19 okej, har aldrig själv träffat ngn bedlington så vet inte så mkt om dem… men jag har inte bestämt mig riktigt än..

Myris & Stinis
0

Ska göra en tråd om Bedlington terriers också, så att jag kan få reda på mer information om dem:)

malinroth
0

#19 Trist att du var den erfarenheten av rasen. Min erfarenhet är tvärtom att de är väldigt lätthanterliga, vänliga och går utmärkt att ha lösa. Man måste ju förstås uppfostra och träna hunden som med vilken annan hundras som helst men skulle inte säga att den är svår på något sätt. Kan ju vara individuellt också men de bedlisar jag träffat, vilka är ganska många, är väldigt trevliga. ☺