Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1136 ggr
frijoh
0

Luktdiskriminering

Jag vill lära min hund att endast söka efter kantareller och INTE vilda djur. Behöver därför få tag på päls eller liknande från rådjur/älg/vildsvin osv för att träna in det. Vet någon om det finns någonstans man kan köpa sånt eller måste man fixa det själv via tex jägare?

peafie
0

Hur funkar det, använder man de andra dofterna som störning sedan eller vad har man pälsen till? 🙂

I alla fall, du kan köpa material för viltspår på internet eller i vissa djurbutiker. Då kan du i alla fall få rådjur/viltsvin/älg. Att prata med någon som tränar viltspår är nog också en lösning. Bor du i närheten av mig så kan jag klippa loss en bit med rådjurshud + päls. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

frijoh
1

#1 du vet sånna där nosework burkar? Hade tänkt använda sådana till detta och lägga i lukter från tex vildsvin, rådjur, älg, räv, hare osv, och så har jag svamp i ena burken. Sen så belönar jag endast svampen och hoppas att ett himla nötande av detta ska leda till att hon tillslut dissar viltlukter och går på svampen istället :D! Om det funkar har jag ingen aning om men värt att försöka. Tack för erbjudandet :), haha knäppt att få ett brev med rådjurpäls xD! Men har faktiskt en råsjursklöv i frysen som luktar apa som man säkert kan använda som rådjurslukt.

peafie
0

#2 Ok!

När man sysslar med både jaktapportering och viltspår/eftersök har man skjutit på gränserna vad som är knäppt, tror jag. 😂

frijoh
1

#3 nu kanske jag är trög, men vad menar du med det du skrev? Haha! :D

peafie
0

#4 att man håller på med så mycket knäppt med diverse djurlik att det blir ganska normaliserat. 😁

frijoh
0

#5 haha jaha 😂