Luktdiskriminering
Jag vill lära min hund att endast söka efter kantareller och INTE vilda djur. Behöver därför få tag på päls eller liknande från rådjur/älg/vildsvin osv för att träna in det. Vet någon om det finns någonstans man kan köpa sånt eller måste man fixa det själv via tex jägare?
Hur funkar det, använder man de andra dofterna som störning sedan eller vad har man pälsen till? 🙂
I alla fall, du kan köpa material för viltspår på internet eller i vissa djurbutiker. Då kan du i alla fall få rådjur/viltsvin/älg. Att prata med någon som tränar viltspår är nog också en lösning. Bor du i närheten av mig så kan jag klippa loss en bit med rådjurshud + päls. 🙂
#1 du vet sånna där nosework burkar? Hade tänkt använda sådana till detta och lägga i lukter från tex vildsvin, rådjur, älg, räv, hare osv, och så har jag svamp i ena burken. Sen så belönar jag endast svampen och hoppas att ett himla nötande av detta ska leda till att hon tillslut dissar viltlukter och går på svampen istället :D! Om det funkar har jag ingen aning om men värt att försöka. Tack för erbjudandet :), haha knäppt att få ett brev med rådjurpäls xD! Men har faktiskt en råsjursklöv i frysen som luktar apa som man säkert kan använda som rådjurslukt.
#3 nu kanske jag är trög, men vad menar du med det du skrev? Haha! :D
#5 haha jaha 😂