Valp + tokryck ofta = normalt?
Jag har en valp som får som dom beryktade 'valpfnatten' som kommer på kvällen, meeeen han får det nästan varje gång han ska sova eller bara ens efter att han gjort någonting. Han går i stort sett aldrig och lägger sig självmant heller, även om jag vet att han är trött för när han väl somnat sover han i flera timmar (som han ju bör).
Försöker sätta mig ner med honom i knät när jag tycker det blivit för mycket och han varit vaken för länge, men han ändå fått en chans att varva ner själv. Ibland går det snabbt och ibland trilskas han, jag försöker se till att inte hålla mer än vad som behövs och sen när han slappnat av göra det till en mysig stund. Sen självklart öva mycket passivitet och lugn i andra lägen när han inte är så uppe i varv med. Han är dock inte särskilt mycket för att mysa annars heller (finns ju så mycket roligare grejer att hitta på… 😎), så jag oroar mig för hur det påverkar våran relation när jag måste hålla på att "natta" honom. Jag vill ju inte att han ska förknippa mina händer/mitt knä = skittråkigt eller i värsta fall obehag. Samtidigt känns det inte rätt att bara låta honom vara när han inte kan hantera det själv.
Nästan överallt jag läser om liknande har folk svarat att valpen nog är överaktiverad/uppstressad om den får överslag, men min grabb blir som sagt såhär för typ… allt. Jag har provat att både dra upp och dra ner på aktiviteter utan större skillnad. Nog betyder väl inte 'valpar ska inte aktiveras så mycket' inte att dom inte ska göra något? Han måste ju vara med i vardagen, gå på små upptäcktsfärder och lära sig grundregler även om man inte ska direkt träna eller motionera dom??
Jag förstår att det kanske inte går att säga bara sådär hur det är med just min valp, men är det andra som haft det liknande och det bara var så valpen var? Är det normalt att dom inte riktigt kan hantera allt som händer i världen och inte vet vad dom ska göra med all sin energi eller lista hur man somnar (mer än bara just på kvällen som sagt)? Blir det bättre med tiden bara man övar på att han ska fatta att det finns en off-knapp med…?
I övrigt är han helt underbar, väldigt smart och orädd för det mesta, alltid glad i folk och nyfiken på vadhelst nytt han får uppleva, men jag oroar mig för att jag gör något fel och får honom att må dåligt. Vill ju självklart ändra på saker och ting isåfall, men samtidigt vet jag ju inte ens om jag faktiskt gör något fel.
Jag hade samma problem, plus att valpen var gipsad och inte fick ha sådana tokryck där hon bara öste runt i lägenheten.
Min lösning blev helt enkelt att frysa in en 5-6st kongar med färskfoder så jag alltid hade sånna liggandes i frysen att ta fram när hon blev på sådant humör.
Slickandet är lugnande i sig och hon somnade oftast medan hon höll på, annars strax efter då hon lugnade sig väldigt.
Valpar är sådana, de blir övertrötta och man får ibland hjälpa dom stänga av kroppen, det går över :)
-
Ras och ålder på valpen? :-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Låter normalt för mig :) Oroa dig inte så mycket, det kommer gå bra. Och främja leken, oräddheten och socialiteten!! Träna på off-knappen är förstås väldigt värdefullt också.
I övrigt, klart du kan träna med valpen. Du kan börja spåra, du kan träna lydnad (inte för mycket förstås), du kan köra uppletande av föremål, finns massvis du kan och får göra om du vill! Bara håll det på en okej valp-nivå!
Det kommer förändras MYCKET med tiden.