Social hundras
Hej! Vilka hundraser är mest sociala? Alltså inte skygga mot andra människor? Jag har själv en hund som älskar allt och alla. Vet att labrador och golden är folkkära men vad finns det mer för raser?
Staffe och amstaff kommer jag att tänka på. Ivf är det min erfarenhet.
Staffe
En BRA staffe, ja. Staffar har faktiskt tendens till att bli socialt osäkra vilket visar sig i överdrivna hälsningar och fjäsk, och som många misstolkar. Man får träffa uppfödarens hundar och se hur de är. En social hund hälsar vänligt men lagom länge och är inte påträngande, som många staffar (och vissa amstaffar) är. Har sett flera exempel av det tyvärr.
Flat, de flesta spaniels (springer, cocker, cavalier).
Skulle också säga att de flesta spaniels är väldigt sociala och gillar människor.
#3 jag utgår ifrån att vi pratar om BRA representanter, vilken ras det än gäller. Jag har staffe, har haft staffe tidigare, känner flera uppfödare, har än aldrig träffat en skygg staffe
#6 jag pratar inte om skygghet. Jag menar hundar som bokstavligen kastar sig över folk de aldrig mött innan, hoppar okontrollerat och aldrig slappnar av. Det är osäkerhet och kompenserande fjäskbeteende. Tyvärr är det många som misstolkar detta som att hunden är väldigt social medan den egentligen inte kan hantera sociala situationer på rätt sätt.
#8 Nu kapar jag tråden lite(ursäkta för det), men kan du förklara lite närmare? Är hunden osäker mot den nya personen och försöker visa sig undergiven och därför fjäskar? Jag har en omplacering, amstaff, på knappt 1 år som bott här i 2 veckor och igår var vi hemma hos en vän för första gången, hon har dock träffat honom ett fåtal gånger förut. Heeela kvällen var hon bokstavligen på honom och slickade i ansiktet och viftade på svansen. Det kändes så överdrivet och nu när jag läste denna tråd så inser jag att det måste ligga i något du säger. Hon är väldigt kärleksfull, mysig och pussig men mot mig och de som hon träffat nästan dagligen sedan hon flyttade hit hälsar hon lugnare på. Mot vänner hon träffat ett fåtal gånger så beter hon sig som att det är världens bästa människa som hon inte sett på tio år.
Jag skulle säga labrador.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Kelpie 😂
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Mina schäfrar är väldigt sociala.
#8 det är såklart svårt utan att se hunden men det låter bekant så att säga. Mn hund (amstaff blandning) hälsar också lugnt och sansat på flockmedlemmarna men alla andra blir hon väldigt uppspelt av och ska helst sitta i knä hos. Jag har varit med om en diskussion om det nyligen, med staffefolk, och tycker att det ligger mycket sanning i det. En hund som är självsäker i ett socialt sammanhang har inte ett behov av SÅ mycket ”bekräftelse”.
Boxer, så klart!
Cairnterrier :-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min bästa vän hade en Amstaff han var så snäll och kelig men han var också lite rädd för katter men Husky är mycket energisk och mycket lekfull av sig♥︎
Keplies
-
Apropå staffar och överdrivet fjäskande på grund av social osäkerhet så tycker jag att en del kelpies också hamnar där. En bra kelpie är helt klart en väldigt social och tillgänglig hund, men det finns osäkra individer som maskerar det med överdrivet hälsande.
Mops och fransk bulldogg :-)
#8 nej, men Ts använde begreppet skygg, därför skrev jag det :)