Valp ogillar selar
Hej! Jag har en valp på 4 månader som ogillar att ha sele på sig. Jag har provat flera olika sorter och han verkar ogilla alla Han visar det genom att krypa ihop och se olycklig ut, gnaga på selen samt stryka sig som en katt mot massa saker Hur ska jag träna detta? Jag har oftast honom lös utan varken halsband eller sele på promenader/rastningar. Ska ja börja ha sele men ej koppel kanske? Jag tycker bara de är så opraktiskt att ta på och av på två vovvar varje gång han måste ut (han behöver ju fortfarande ut rätt ofta) Han är van vid halsband men kliar så himla mycket så alla halsband blir helt massakerade… är detta en träningssak??
Min hund hatade/var rädd för selar när han var liten, han la sig ned direkt när den var på, och gick jag ifrån honom så sprang han så fort han kunde, med svansen mellan benen, till han kom till mig, och då la han sig igen. Jag respekterade detta, och väntade helt enkelt med att ha sele, och i dagsläget tycker han mest selen är jobbig, men inte samma skräck för den som för. Han kliade också extremt mycket på halsbandet, men jag hade halsbandet på nån timme om dagen, och sedan ökade tiden. Idag bryr han sig inte alls.
Hur är det om du sätter på selen och slänger ut en näve godis direkt som han får fokusera på istället för selen? Kommer han på sen att selen är jobbig efteråt när han är klar med godissöket? Jag har en pälshund som ogillade hårklämman över ögonen i början, men det gick fint när jag började avleda honom med godis direkt efter jag satt på den, då glömde han av att den satt där sen.
Min valp var (och är likadan)… Detta skapade en konflikt VARJE gång vi skulle gå ut eller hoppa ut ur bilen och komma ut från buren på träning och tävling. Så jag började helt enkelt med att låta henne ha bara halsband för jag orkade inte bråka varje gång och vill inte tvinga henne.
Sen började jag successivt låta henne ha den på sig på tävlingar (jag tävlar agility med min vuxna) för där händer det så mycket annat som hon vill vara med på att hon ändå väljer att komma ut ur bilen eller buren eller att faktiskt gå framåt för det är roligare att vara med. Hon är ingen hund som direkt drar när vi är ute på vanliga promenad och så… Men jag vill att hon så småningom ska kunna ha sele, om jag vill att hon ska ha det, så vi jobbar på det med små steg i taget. Har även börjat ha den på när jag tränar tillsammans med andra när jag tränar med min vuxna och det går bättre och bättre så jag tror att vi ska kunna ha den i vardagen också ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tack för svar! Bra idé med godissök direkt efter påtagning! Jag tänker att jag även Ska träna honom att självmant stoppa in huvudet i selen för just nu vill han helst springa iväg eller krypa ihop… men att stoppa in huvet har ja lyckats lära andra vovven i alla fall, så de ska tränas! Hoppas kliandet försvinner då… om ja inte minns fel så tror jag han kliade mer förut faktiskt! Så de kanske ger med sig :) Bra idé också att använda nått väldigt kul som lockar!
Ingen valp brukar gilla varken halsband eller sele. Det bästa jag tror du kan göra är att ha halsband/sele på ofta. Men korta stunder. Försök underhåll valpen medan den är på så den får något annat att tänka på. Detta är ju även något du kan träna på inne.
När jag haft valpar har jag alltid haft en godis i handen (dom valpar jag haft har älskat godis så därför alltid godis) när halsbandet eller selen ska träs på. Jag för liksom valpens huvud genom halsbandet/selen så valpen tar på sig det själv. Det har alltid resulterat i att jag bara kan hålla fram halsbandet eller selen till hunden sen så sticker den bara i huvudet. Då slipper man bråka om det varje gång.
Ute anser jag att hundar ska vara "nakna" när dom är lösa. Jag skulle definitivt inte våga ha en valp lös ute med halsband eller sele på sig. Inne har jag inga problem med det för där finns inte lika många risker som ute. Men ute kan dom springa iväg, fastna i saker, bli skrämda osv.
Mvh Linn
Testa A-sele om hunden inte vill ta in huvudet i selen. En A sele kan du öppna, lära hunden ställa sig i, och bara knäppa över ryggen.
#5 Ska träna på det!! Mycket mer positiv start på promenad också! Jag vill kunna kalla in och koppla på koppel lätt, därför jag ibland har halsband eller sele på när han är lös, men han håller sig alltid nära och jag har full koll så tror ej han skulle fastna i nått liksom :) #6 tror jag har en sån, tycker inte den är så megabra… största problemet är ej att ta på, utan mer när den är på plats :/
När min hund var valp köpte jag en sele som var en aning for stor för honom, inte så att han snubblade på den men den satt inte tight. Han var lite obekväm i början men sen brydde han sig inte ett dugg när han växte i den.
Vi har en hund dom ogillat selar o täken hela sitt liv. Visst hon går ut men hon ser verkligen olycklig ut. Täcke är värre då kan hon krypa under dotterns säng. Så i vintras fick hon frysa lite tog med mig täcket ut så efter en stund kunde hon allt tänka sig ta på sig täcket. En fråga ts har du sele med knäpp-låsning som säger klick? Jag köpte en läder sele med vanligt spänne den funka mycket bättre. I bilen så sitter hon i bilsele o den går hon med på pga älskar åka bil ;)
Vi har en hund dom ogillat selar o täken hela sitt liv. Visst hon går ut men hon ser verkligen olycklig ut. Täcke är värre då kan hon krypa under dotterns säng. Så i vintras fick hon frysa lite tog med mig täcket ut så efter en stund kunde hon allt tänka sig ta på sig täcket. En fråga ts har du sele med knäpp-låsning som säger klick? Jag köpte en läder sele med vanligt spänne den funka mycket bättre. I bilen så sitter hon i bilsele o den går hon med på pga älskar åka bil ;)
aa de selar jag har är med sånt där spänne som klickar fast. har flera olika selar men ingen med spänne. skulle de vara bättre tror du?
jag har provat nu att ha på selen på några av rastningarna och jag tror de går framåt! han är fortfarande väldigt tveksam när jag ska sätta på den, så jag kämpar med godis och ibland bara tar jag på den utan att göra någon grej av det. när vi väl är ute bryr han sig oftast inte. ibland kan han rulla sig eller lyfta på ett framben en kort träcka.
11. Då kan du ha med dig selen ut och ta på selen ute. Först halsbandet ut sen på med sele och kopplar på kopplet på selen. Jag har en sele som funkar med den vet hon åker den med så är det "spårning" som gäller och det är kul o jobba. Samma hund som här ogillar sele/täcken annars. Den är en bredare sele och har inte "klick-spänne" :) Det är inte helt ovanligt att hundar ogillar annars ta på sig ute går det bättre men inne då blir dom ynkliga o kan se lite ledsna ut 😉 Jag har gjort allt positivt men det har inte hjälpt oss så bra hon börja med detta när hon var runt 1 år sista utställningen sen åkte pälsen av så kan vara att det känns lite mer mot kroppen ☝️
ska prova att ta på ute istället, de va en bra idé!