Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2512 ggr
Ccaaroolinee
0

Röda prickar på hund?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är de såhär att vår lilla vovve har fått en massa utslag på mestadels sidan av ryggen/magen och även runt halsen. Vi märkte de för två dagar sen då vi lämna in henne på hundspa och när dem fönade där så såg man de. Nu rakade jag o min sambo av pälsen för se bättre. Jag vet inte om de kan bero på att hon badat i havet. Kan tillägga att jag har bokat tid till veterinären nu på måndag.

Huygens
2

Röda Hund?

Åsa S
0

Fuktexem kanske?

Ccaaroolinee
0

Tänkte också på fuktexem men kollade bilder på Google men tyckte inte de såg ut som fuktexem då 😕

JoannaLi
0

Tycker att det ser ut som de fuktexem min får. Kliar de? Håll koll på om de blir fler. Fuktexem vill sprida sig sjukt fort om det tillåts, dvs om de blir minsta fuktiga, man inte rakat med nog stor marginal eller så.

Ccaaroolinee
0

Okej ,vi försöker att ha henne i skuggan och försöker att inte få henne varm så hon svettas. Än så länge har de inte spridit sig mer. Hur har du behandlat din hund för att få bort det? Är de allvarligt?? Blir orolig och hon är inte mer än året :(

JoannaLi
0

#5 Nej, gudskelov inget allvarligt - lite drygt bara om man får en hund som permanent blir känslig för det, vilket min är. För mig betyder det att han rakas under sommarmånaderna och de blöta höstmånaderna - och så är det för det mesta bra med det.

Raka är ett bra första steg. Raka med god marginal kring de existerande prickarna, gärna t.ex. 5 cm runt. 

Sedan alsolsprit eller klorhexidin (uttorkande), tvätta regelbundet men inte för ofta. (Jag brukar tvätta 2-3 gånger per dag.)

Håll hunden från att klia på spotsen med aktuella medel (helst utan att täcka över dem med något, eftersom att det lätt blir fuktigt). Eventuellt sockor på tassarna+krage om det blir ett stort problem? 

Jag har fått råd att använda klådstillande kräm, i mitt fall hydrokortison, men har sen dess hört att detta eventuellt inte är bra att använda? Dubbelchecka gärna med veterinär kring detta. 

Min kliar sig sällan längre, och då är det ju onödigt med klådstillande, men första gången var det en life saver, för då ville han klia av sig huden. 

I framtiden för att förebygga fler omgångar av fuktexem om er hund skulle få problem med det: se till att hunden torkar ordentligt fort efter varje bad/regn. Antingen genom att torka direkt med handduk, se till att hunden ligger i solen eller genom att raka den så att fukt inte fastnar. 

(Hundar svettas enbart mellan trampdynorna på tassarna, så svett är ingen fara :) )

Ccaaroolinee
0

Vi har rakat men vill helst inte raka runt halsen än för de får veterinären göra isåfall för vi har ju ingen speciellt bra rakapparat. Och alsolsprit har vi hemma så börjar isåfall badda såren med det. Hon kliar sig inte heller så mycket men sätta på en strumpa kan vi göra för säkerhetsskull! Tack så mycket för tipsen ,förhoppningsvis är de bara fukteksem. Man blir ju orolig men skönt o veta att man inte behöver oroa sig :)

Lord Vulcan
0

Ser ut som en allergisk reaktion. Min hund fick det. Gav allergifoder ett tag och det gick över. Vanlig mat nu.