Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2021 ggr
kitte94
0

rätt foder åt gråhund

Jag funderar ofta på vad som är rätt foder för min och mammas gråhund.

Hon jagar inte. Hon går som sällskap. Jag gör vad jag kan för att hon ska hålla vikten men det är svårt. Hon flyttade hem till mig för tre veckor sen då min hund fick somna in så nu delar jag på gråhunden med mamma. Redan på de veckorna har hon blivit smalare och vi tror det är för att mamma är bra på att ge godis. Jag ger bara godis vid träning och aktivering. De är ju bra. Men funderar på om det fodret jag har är rätt. Hon äter hallafoders kyckling och ris nu. Kanske inte de finaste av foder. Drömmen är att kunna ge mush men tyvärr tillåter varken plånbok eller frysen det. Hon har ätit fodax förut men pga att det tog för mycket plats så fick vi sluta med det.

Eller är det bara att köra på med motion och undvika extramat( smälla mamma över handen när hon vill ge en extra mumsbit) ?

Herveaux
2

Jag ger Halla fast lamm & ris-sorten och är väldigt nöjd. 
Har en kastrerad hanhund som håller fint, lagom hull på det fodret. 

Låter som du är inne på rätt spår med motion och att inte ge så mycket snask. 
Kan mamma kanske tänka sig att ge av dagsransonen foder istället för godis om hon vill sticka åt hunden något?

// Harley

kitte94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja fast då ändras hundens vanor. Hon vet att 17 får hon mat. Frukost blir när matte kommer upp ur sängen. Är lättare när vi är hemma men just nu är jag mycket hos mamma.

Herveaux
4

#2 Jag menade att din mamma kan ge hunden ett par kulor av fodret istället för godis, inte att hon ska ge en hel portion vid nya tillfällen.

// Harley

kinjelooo
0

Du kan be mamma att använda fodret som godis, som #1 säger. Jag mäter upp hundens dagranson på morgonen, ca 1/3 del får hon till frukost, en hel del används som belöningar under dagens aktiviteter och det som är kvar får hon till middag. Funkar utmärkt! Eventuellt får du se till att du ger mindre foder de dagarna som ni är hos mamma om hon inre är mottaglig för ovannämnda idéen ;)

kitte94
0

Får kanske testa det 😊

Lona
1

Jag ger också Halla Kyckling & ris el Lamm och ris, mina båda hundar håller sig i bra form med det. (Aktiva sällskapshundar på 4 och 7 år, båda kastrerade.) Halla är ett helt ok foder tycker jag, många rynkar på näsan åt att det är spannmål i men våra hundar funkar toppen på det. Jag är definitivt inte övertygad om att det är bättre med baljväxter, potatis och diverse örter i ett foder än vanligt spannmål! Om hunden är hungrig så kan ni ge lite bukfylla med tex råa morötter. Servera gärna i ganska stora bitar så att hon får tugga på dem - tillfredsställer tuggbehov och ger större mättnadskänsla. Mina hundar får även rå vitkål ibland. Både morötter och vitkål passerar mag- tarmkanalen relativt oprocessade så hunden tar inte upp något. Hjälper för övrigt till för att tömma analsäckarna på vägen ut. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kitte94
0

Är ju sockret(kolhydraterna) man vill undvika. Har fått höra att morot inte heller är bra för de är en sockerrik rotfrukt. Undviker själv morot till min dvärghamster som är i riskzonen för diabetes.

hemul
1

Det tror jag inte du behöver göra. Morot innehåller runt 5.5 g kolhydrater. Jämför med potatis som ligger på 16. Dessutom kan inte vi tillgodagöra oss kolhydraterna i rå morot i någon större omfattning. Tvivlar på att hundar är bättre på det än vi.

Lona
1

Hur det är med morötter för hamstrar vågar jag inte uttala mig om, men att morötter inte skulle vara bra för hundar pga sockerhalten är felaktigt. Och som sagt, rå morot passerar i princip opåverkad genom mag- tarmsystemet, sockret tas alltså inte upp i vilket fall.

kitte94
0

Oj va förvirrande. En bekant till mig som är utbildad inom hund sa att morötter är en sockerfälla.

Lona
2

#10, Det är en gammal myt, ska se om jag hittar en vettig källa på det sen.

kitte94
0

Konstigt att den lärs ut i utbildning fortfarande då.

JoannaLi
4

#12 Alla utbildningar är inte bra eller uppdaterade inom hund, tyvärr! Och det lärs ju fortfarande ut att vi måste dominera hundarna på rätt många ställen runt om i landet…

hemul
2

Sånt där är bara att slå upp i en livsmedelsdatabas.
http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
Fast finnarnas är bättre än vår, särkilt om man är intresserad av kolhydraterna då den svenska ofta har för höga värden (de mäter det inte utan det uppskattas som en rest, vilket innebär att t.ex. alkohol och organiska syror räknas som kolhydrater, vilket innebär att citron sägs innehålla lika mycket socker om apelsin, fil lika mycket som mjölk o.s.v….)
https://fineli.fi/fineli/fi/index

Dessutom är det ologiskt att säga att morot är dåligt när torrfoder ofta är rena kolhydratbomben med en massa utfyllnad som spannmål och ris som verkligen innehåller mycket kolhydrater. Hellre potatis då.

hemul
1

Beträffande din hunds tjockishet skulle jag säga att samma sak gäller för hundar som för oss. Primärt mindre mat, minska givan lite helt enkelt. Kanske också bättre mat. I hundens fall mer kött, mindre kolhydrater. Gärna helt spannmåls- och risfritt, om hon äter ett foder som innehåller sånt nu. Helst gå över till färskfoder/barf.

koppargaller
1

Ris o majs är spannmål.

kitte94
0

Som sagt så kan jag inte ha färskfoder. Har för liten frys för min egna mat och plånboken tillåter inte bra färskfoder 😞 men visst kan jag överväga att gå över till spannmålsfritt. Hon äter allt som hamnar i skålen.

Lona
1

#15, Å andra sidan har mina hundar aldrig varit så hungriga (eller haft så lätt att gå upp i vikt) som när vi testat spannmålsfritt. Skulle väl vara när vi kört färskfoder då, hundarna var vrålhungriga oavsett sort.
Precis som för människor funkar det där olika, även om det naturligtvis finns grundläggande fakta som gäller för de flesta (friska) hundar och människor.

TS, om du tycker att hunden för övrigt funkar bra på fodret; bra i päls, hud, slemhinnor och trampdynor, bra musklad utefter hur mycket hon tränas, bra i magen, pigg och glad och så vidare, så tycker jag att ni kan fortsätta, i synnerhet som hon redan har börjat gå ner.
Försök öka motionen och, som sagt, ersätt godiset med en del av fodergivan - eller välj ett vettigt godis och dra av motsvarande på fodret.
De dagar jag tränat med mina hundar/gett dem extra godis så drar jag helt enkelt av på deras vanliga matranson.
Mina hundar anser dessutom att mat ska serveras i matskål två ggr/dag, annars räknas det inte. Jag kan alltså inte helt ersätta frukost eller middag med det som ges vid träning, men jag kan "lura" dem genom att ge morotsbitar eller annan bukfylla i matskålen, utblandat med pyttelite vanlig mat.

Lona
2

Angående morötter och hundar;

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/kan-morot-orsaka-diabetes

https://vetzoo.se/radgivning/den-naturliga-hundmaten/hur-manga-morotter-om-dagen-for-en-28-kg-dalmatin

Nu hittade jag inte länken men när det gäller morötter och diabetes så handlade det om att äta många kilo morötter per dag för att det möjligen skulle kunna ha påverkan på individer som _redan har diabetes.
_För övrigt är risken för diabetes mycket högre om hunden (eller människan) har övervikt.

kitte94
0

Pälsen är fin. Trampdynorna är något torra. Muskler kan jag inte säga något om. Hon är ju inte musklad som en arbetande hund. Men jag jobbar på det. Kan inte jogga så mycket med henne pga ansträngnings astma men vi går snabba promenader där hon minst travar.

kitte94
0

Pälsen är fin. Trampdynorna är något torra. Muskler kan jag inte säga något om. Hon är ju inte musklad som en arbetande hund. Men jag jobbar på det. Kan inte jogga så mycket med henne pga ansträngnings astma men vi går snabba promenader där hon minst travar.