Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 791 ggr
PimTheGreat
0

Reaktion i koppel

Jag brukar inte ha Bonny så mkt kopplad i koppel då vi är mkt i stallet och där springer han lös eller så leker vi i trädgården och då heller inget koppel. När vi väl går ut i koppel så är han HOPPLÖS när vi möter andra hundar. Han reser ragg, skäller och drar och ska fram till hunden…..varför gör han så???? Har aldrig märkt att han inte går ihop med någon annan hund som mina vänner har….ller nya hundar…får han bara komma fram och leka så är det lugn men det kan han ju knappast göra med varje hund vi möter på promenaden…. han blir alltså helt tossig när han är i koppel….

Zebben
0

Han känner sig troligen väldigt osäker i möten med andra hundar. Kopplet förstärker bara hans osäkerhet då han inte har möjligheten att fly om han så skulle vilja. Hur Du beter Dig i möten är också avgörande för hur han agerar.

PimTheGreat
0

hur ska jag bete mig för att han inte ska bryr sig? självklart blir det ju nu att jag tar bättre tag om kopplet och går längre ut på trottoaren för att inte komma för nära den andra hunden. jag tar gärna emot råd och tips hur jag ska göra då jag snart får bebis…blir jobbigt att gå med honom och barnvagn om han beter sig så här…

Zebben
0

Felet Du gör, som jag kan säga bara av att läsa ditt inlägg nr 2 är att Du tar ett bättre tag om kopplet. Troligen spänner Du dig också samtidigt, vilket stärker hundens övertygelse om att det är dags att inta försvarsställning.

Att Du går en både runt den andra hunden är jättebra. Men försök verkligen att undvika att ta ett bättre tag i kopplet och gå avslappnat förbi. Prata glatt men lugnt och belöna Din hund med godis genom mötet. På så sätt förknippar han hundmöten med något positivt och kommer så småningom att själv söka kontakt med Dig när han ser en hund i antågandet.

PimTheGreat
0

#3 då ska jag testa det nästa gång….. tack!