Vallning med border collie
Hej!
Tycker ni att man bör/måste valla med sin border collie för att den ska må bra eller räcker det med annan aktivering/hjärngympa?
Har ni en border collie som ni inte vallar med men som inte uppvisar några tex problembeteenden?
Eller har ni tidigare vallat med eran border collie och sen slutat, hur har den mått då?
Tacksam för svar :)
Köper man en bc ska det vara för att man vill valla. Det är det rasen avlas för. Det är det den mår bra av.
Tja. En del del har ju BC som tävlingshund inom annat än vallning?
Jag har aldrig själv haft en border collie (BC), men jag har träffat och jobbat nära ett par stycken.
På ett hunddagis jag jobbade på fanns en BC som inte fick valla. Hon vallade bilar och var allmänt rastlös och ofokuserad.
Min chef (på ett annat hunddagis) hade två st BC. Den ena förstod inte alls vad man hade i en fårhage att göra och tyckte får var vidriga varelser. Hon levde ett lyckligt liv med lydnad och nosaktivering.
Den andra var en riktig duracell-kanin och inget fick henne så lugn och harmonisk som att få valla. Det var så häftigt att få vara med när hon tränades med fåren och se henne i sitt rätta element.
Min åsikt är att köper man en BC så ska man ha intresset att träna vallning.
// Harley
Håller med övriga. Tror ju självklart att det (som inom allt) finns undantag med individer som inte vill valla och de kan ju säkert leva utmärkta liv med annan aktivering. Jag tycker däremot inte att man köper en BC om man inte har för avsikt att utöva vallning, det finns SÅ många andra raser du kan välja istället då.
En bc är avlad främst för en sak - att valla. En del nöjer sig med annan träning, som tex bruksarbete, men det går inte att slå vallning för att hunden verkligen skall må bra.
Man kan göra annat också - men en hund som är så hårt avlad för specifika egenskaper behöver få utlopp för de behoven det skapar.
Sen finns det för all del bordercollies som av någon anledning inte funkar till vallning, då är det naturligtvis en annan sak. Man kan dock knappast grunda sin uppfattning på hundar som faktiskt inte är rastypiska för fem öre.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vill man ha en BC men inte vill eller har möjlighet att valla med den kan man ju försöka hitta en vuxen individ som inte vill eller kan valla. Får den annan rolig aktivering borde ju alla kunna bli nöjda och glada!