Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1296 ggr
[Tilde]
0

Finsk lapphund

Om allt går som planerat tar jag över en finsk lapphund-hona om ca 2 veckor! Håller verkligen tummarna för det är en av mina favoritraser! :) Skulle dock vilja ha tips på aktiviteter för både kropp och hjärna då jag vet att det är en aktiv hund. Vad brukar ni göra med era hundar?

Lejonflapp
0

Göra godisträd godissök agility och skogspromenader med massa lösspringande om du har möjlighet till det

[Tilde]
0

#1 Bor intill en skog så den delen går i alla fall :) Skulle vilja testa på agility men måste kolla upp om det finns något sånt i stan.

[IdaSoren]
0

Vi brukar spåra (viltspår), det är toppen för hjärnan och Jackie blir super-nöjd-trött av det. Går att göra ganska enkelt om man är orutinerad som jag är också. Annars tränar vi mest lydnad, allmänlydnad för vår del då Jackson inte kan så mycket än, men det går ju att avancera i det oändliga om man tycker det är roligt.

Om vi bara vill ha lite enklare småsaker att göra så brukar vi köra godis/mat-sök, dvs. tar med godis eller en del av dagsransonen mat ut på promenaden och kastar ut över något buskage, det sysselsätter en bra stund och låter nosen jobba och kräver ju ingen ansträngning av mig heller 🤪 Inomhus händer det också att vi gör enkla sökövningar ibland, har t. ex. precis köpt en sådan här som vi fyller med hennes frukost/middag ibland vilket har varit väldigt populärt.

[Nalle-]
0

Om du bor i samma stad som är angivet i din profil, så finns det stora möjligheter till agilityträning! Brukar hållas agilitykurser på brukshundklubben, och möjlighet att träna själv eller i träningsgrupper. Det ligger ju dock en bit från centrala stan, om man inte har bil. 

Annars är rallylydnad också en rolig sport som du borde kolla upp! :) 

Sedan behöver man förstås inte träna regelrätta sporter heller. Spår är någonting som många hundar tycker är himla kul, och som är lätt att syssla med själv.

[Tilde]
0

#3 #4 Tack så mycket för tips! Vet inte om jag ändrat stad på min profil, bor i Umeå sedan ett år tillbaka.. :) men ska kolla upp det! Vill gärna hitta på något som min Chihuahua kan vara med på också.

tiger tok
0

Drag!! Du kan springa, åka skidor, cykla etc bakom. Hundarna drar dig, det kan chihuahuan vara med på också! Tänk på att ha välsittande selar för ändamålet bara!

[Tilde]
0

#6 Tack, ska kolla upp det! Har varit inne på weight pulling tidigare men drag verkar kul det med :)