Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1113 ggr
Wellcraft
0

Enkel aktivering

Är gravid med en massa krämpor men hundarna är ju fortfarande lika pigga. Innan var mycket av aktiveringen fysiskt, men jag orkar inte så mycket längre. Tips på enkel aktivering som kräver så lite av mig fysiskt som möjligt? Kanske något jag inte tänkt på :) Nosework, parkour, trickträning och korta hårda spår har vi kört lite. Även uppletande kör jag lite med ena då den andra inte kan. Bor väldigt centralt så har inga spårmarker eller liknande i närheten. Har inte råd med utrustning för exempelvis wp osv, annars hade jag börjat med det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

färgfest
0

Tycker dina hunder om en flirtpole? Det är som HIIT för hundar och det gör dem nöjda väldigt snabbt. Det brukar man oftast göra med katter men det går utmarkt med hundar med.  Du behöver inte röra på dig så mycket heller!

Hittade en på svenska: http://www.snogrisen.com/flirtpole.html

RosaMoln
0

Göra godisträd, gömma godis/mat inne eller kasta ut maten på en gräsplätt? Väldigt enkla grejer men ger kanake lite hjärngympa iallafall :) Nina Ottosson bland annat har många bra aktiveringsleksaker om u kan tänka dig lägga en slant eller känner någon som du kan låna av med. Min jund älskar sina aktiveringsleksaker ^^

Ambrose
0

Du skulle ju kunna börja lära in hårda spår. Då jäklar blir hundarna trötta i huvet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

StellaAG
2

Är det tips på fysisk aktivitet eller mental träning som du vill ha? Eller både och?

StellaAG
0

Fysiskt så skulle jag tipsa om flirtpole och springpole. Du kan ju även lära hundarna att dra dig (eller ev sambo) i rejäl sele, jag använder allsafe sele, i långsamt tempo. Det kräver inte lika dyr utrustning som wp. Klövjeväska och viktmanchetter är ju också bra. Men bäst av allt om man inte orkar röra sig alls är ju att ställa vovvarna på löpband, om man nu har det hemma :) Hemma kan du köra balansboll, det är poppis här hemma!

hemul
0

Såna där städövningar funkar ju var som helst, inne och ute. Typ sprid ut nåt som hunden ska plocka upp och lägga i en papperskorg/burk eller bara bära till dig.

Relaterat tips: Biltema har skitbilliga bollar, under 100 kr för 100 stycken. Håller så klart inte att tugga på, men för att samla ihop eller mer avancerat "spela fotboll" med (putta in allihopa i ett mål) duger de nog. Efter 100 bollar är de säkert trötta!😂

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Lekbollar-100-st-2000037708/

Basunen
0

Nosework!

Basunen
0

Såg precis att du redan skrivit det TS, sorry!

Lona
0

Antar att det inte är så bekvämt att cykla när man är gravid…? Tänkte ifall de behövde ren motion också. Även om det inte ger kondis så är ju kroppskontroll träning för både skallen och kroppen. Det är ju heller inte fel om hundarna kommer ner några snäpp i både fysisk och mental aktivitet en period, även om graviditeten inte varar hur länge som helst så har man väl oftast inte så mycket tid och ork som nybliven mamma heller. (Med ”ner några snäpp” menar jag inte att göra soffpotatisar av ett par riktigt aktiva raser/individer, mer som våra som har en tuff jaktsäsong där konditionen är helt på topp och en ”vilosäsong” då det är promenader och jaktträning, dock långt ifrån lika hårt som ren jakt.) Har du någon som kan hjälpa dig (och lämplig plats, kanske svårt i stan?) så är budföring perfekt - går ju att mer lägga upp det som en rapportsträcka vad gäller längd och terräng. Sen vet jag att du redan nämnt det, men uppletande är en himla bra träning. Beroende på hur ”skröplig” du är så kan det ju vara ett projekt med den hunden som INTE kan det? När mina labbar var konvalescenter så blev det en hel del fotgående, gärna med en dummy i käften (folk brukar inte uppskatta om de går omkring med en död fågel… ;-P ), men då går ju de ”jaktfot” och inte ”lydnadsfot”, skillnad på hundens uppmärksamhet och attityd.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com