Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1800 ggr
StellaAG
0

Bästa torrfodret?

Hej!

Vi har alltid kört Orijen torrfoder till våra hundar, mycket för att jag bara har antagit att "dyrast är bäst". Har provat lite andra fodersorter, men alltid fallit tillbaka på Orijen. Det verkar hundarna tycka är allra godast, och pälsen blir glansig och fin. Kombinerar torrfoder med färskfoder när vi tränar. 

Men nu har jag börjat fundera lite, eftersom den stora unghunden, bara han, vräker i sig torrfoder för runt 1500 kr i månaden.  Är det på tok för dyrt? Har jag överskattat Orijen? 

Kom gärna med tips på vilket torrfoder ni ger er hundar, och hur mycket ni tycker är rimligt att betala!

CayKantos
0

Finns definitivt bättre än Orijen. Sen beror det även på vad du anser viktigt. För mig vill jag gärna ha närproducerat och utesluter vissa djur eftersom dom oftast behandlas på tok för dårligt. Sen vill vissa ej ha potatis, vissa vill ej ha spannmål mm. Så vad har du för krav på fodret. Ekologisk är ju en möjlighet också, omen dyrt och skulle inte säga dom har det bästa innehållet utav dom jag har sett..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

lizton
0

Acana har sammma tillverkare som Orijen.  Det är samma råvaror, men inte lika mycket kött i Acana som i Orijen. Har gett Acana under flera år och det har funkat jättebra för våra hundar. 

Om du vill ge ett torrfoder med 100 % svenska råvaror så finns bara Magnussons. Vi har Magnussons Meat & Biscuit Adult som godisfoder (tidigare helfoder). Det finns också som Grain-Free om man inte vill ge spannmål.

Simpsons Premium har prisvärda torrfoder. Det är billigare än Acana, men enligt min åsikt inte lika bra innehåll som Acana. Simpsons är ett brittiskt foder med brittiska råvaror. En av hundarna åt lammfodret ett tag och det funkade bra. Fodret finns hos bitiba och zooplus.se.

Gå in på dogfoodadvisor och kika på de 5- stjärniga fodren. Tiita också på sidan bestdogfooduk.

Lona
4

Det där är så himla olika. Även om ett foder ser toppen ut på pappret så kanske hunden inte funkar bra alls på det - eller inte ens äter det och då är det som att kasta pengar i sjön, mer eller mindre. Många vägrar ge hundarna foder med spannmål i, själv ser jag ingen anledning till att tex baljväxter och potatis skulle vara bättre. (Det måste finnas någon form av stärkelse i fodret för att kunna göra kulor/bitar.) Sen är det väl ganska sjäkvklart att ett foder där största andelen är kött och inte "utfyllnad" sannolikt är bättre för en "standardhund". Om man har en frisk, vuxen hund utan speciella behov så har jag bara två krav; 1, Hunden ska äta det (gör ingen nytta i matskålen) och 2, Hunden ska funka bra på det. Vi har testat en hel del foder, både torrfoder och färskfoder. Samtliga våra hundar äter nu ett svenskt torrfoder med spannmål i - och funkar skitbra på det, trots att priset är lågt ;-) . Få har vi ändå åtta hundar av varierande storlek, ålder och aktivitet, från sällskapshundar till extrema jakthundar. De får visserligen olika varianter av fodret men märket är samma. Sen får mina hundar dessutom lite annat i emellanåt, även köttiga ben osv. Jag hade väl inte gett något av de allra billigaste fodren med nästan bara spannmål i, men annars tycker jag att det är hysteri kring olika foder numera. Värsta raketforskningen, och ge inte fel för då faller hunden död ner, typ… Enda fodret jag INTE skulle ge är Standardt. Vet att många är förtjusta i det och att det är som att svära i kyrkan att skriva något negativt om det på nätet, men det kommer vi aldrig mer att testa, av flera olika skäl.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
0

Vi gav också orijen men gick över till acana, det var ett fel köp då mannen åkte själv och köpte fel säck. Men våra hundar gillar fodret så vi har kört på det i några år nu. Ännu nöjda och vi ger även ett mål färskfoder till våra.

Lord Vulcan
0

Ger purina pro plan till mina 3. Enda torrfodret den minsta äter. Alla 3 är fina i pälsen och bra i magen😄

StellaAG
0

#1 det känns viktigt att fodret inte innehåller köttmjöl och spannmål. Har dåliga erfarenheter av det, det har gett mina hundar dålig mage och tråkig päls. Vill hellre ge ett foder utan spannmål och med färskt kött (som torkats såklart). Det brukar ju dessutom ge mycket godare smak. 

#2 Jag har kikat på Acana men känner mig inte särskilt sugen på det, trots att det är lite mer prisvärt… Det är ju det här med att fodret har fraktats över hela jordklotet som gör att jag gärna skippar både Orijen och Acana, trots att de båda är bra foder. 

Har varit intresserad av Magnussons Grain Free ett tag nu, det är ju 100% svenskt och verkar ha fått bra recensioner. Hur kommer det sig att ni inte gör Magnussons som helfoder längre?

StellaAG
0

#3 precis! Tycker att Orijen har funkat riktigt bra men det är ju det här med att det produceras på andra sidan jordklotet och fraktas hit som känns onödigt. Skulle hellre vilja ge ett närproducerat foder, mest för att det känns bättre för miljön osv. Vilket svenskt torrfoder är du ger? 

Nja, det här med spannmål har ju varit ett hett ämne senaste tiden. Jag undviker det gärna, för jag ser liksom ingen mening med att ge ett foder som innehåller spannmål. Har lite dåliga erfarenheter också, men egentligen behöver det ju inte ha berott på just spannmålet. Det krävs ju någon form av stärkelse för att hålla ihop fodret, och om det är spannmål, ris eller potatis… nja, sak samma. Så länge hunden mår bra!

Och  ja - håller med om att det här med hundfoder har blivit helt hysteriskt den senaste tiden..!

Duvethon
0

Vi utfodrar med Doggy Professional Valp till vår lilla då uppfödaren rekommenderade den och för att det fungerade bra på vår förra hund.

Innehållsförteckningen är följande: Spannmål (ris 10%), kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (lax 15%), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, ägg och äggprodukter (1%), mineralämnen, jäst.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

färgfest
0

Jag matar min hund Dogman Harmony Puppy. Han är bra i magen nu, har alltid varit väldigt känsligt. Brit Care Puppy är också bra men dyrare.