Hund på internat
Hej!
Min familj hämtar snart hem vår första egna hund. Det är tänkt att hunden ska bo med mig på internat under vardagarna. Kan man ta med hunden dit direkt, och sedan lämna den ensam 3-4 timmar redan andra dagen? Skulle ta ut hunden på rastning och leka med den två-tre gånger under perioden den är ensam. Vi tycker att det känns väldigt dumt att lämna den ensam redan andra dagen, men vi vet inte hur vi ska lösa det annars. Man får inte vara på internatet om man inte går till lektionerna. Hunden är förövrigt såklart vuxen.
Det avråder jag starkt från. Att lämna en ny hund ensam i helt ny miljö kan få hunden att avsky att bli lämnad, även om den är vuxen.
Jag avråder också väldigt starkt ifrån det. Jag bor själv på internat med min hund.
Hade först ensamtränat den när den är redo hemma först, så att den är helt trygg. Sen måste den få vänja om sig från början vid den nya miljön på internatet, och sen ensamträna den där också, gradvis. Detta får man försöka förhandla med boendeansvarig och hundansvarig på skolan/boendet :)
#1 Okej, då får vi försöka tänka om.
#2 Det hade känts som den ultimata lösningen. Problemet vi står inför är att vi måste veta om hunden fungerar på internatet innan provperioden är över, eftersom att vi annars måste tänka om kring hela vår livssituation. Om det visar sig att hunden inte klarar av att bo där, och vi redan har köpt den, så måste jag byta skola. Det går förstås, men det bästa vore om det gick att hitta en annan lösning.
Funderar på om jag skulle ta hjälp av någon släkting som kan umgås med hunden de timmar jag är i skolan de första veckorna.
#3 Det hade varit perfekt om du kan hitta någon som kan vara med hunden :)
#4 Då ska jag se om jag kan få hjälp av någon! :)
Men angående att ta med hunden direkt till internatet under prövotiden, tycker ni att det är okej? Alltså direkt dit, utan att "mellanlanda" hemma i vårt hus. Och sedan då vara hemma hos oss under helgerna, men utan att bli lämnad ensam där den första månaden.
Om den ska bo mest med dig på internatet så skulle jag tagit den dit på en gång om det är möjligt. Eftersom det är där den ska bo mestadels. Du får inte vara på internatet på helgerna (har aldrig bott på internat så vet inte hur det fungerar)? Tänkte om du i så fall kanske kan hämta hunden på en fredag em och sen hinner du ha den på internatet hela helgen och se hur det går. Sen är det toppen om någon kanske kan vara med hunden i början när du är i skolan. Det är ju väldigt olika hur man kan lämna sina hundar. Mina två första hundar var omplaceringar och det gick hur bra som helst att lämna dem. Jag bodde då på bottenplan så jag kunde kika på dem genom fönstret ;) Våran lilla som vi skaffade i mars som valp, han har haft det jobbigare med att vara ensam. Så jag tror det är väldigt individuellt från hund till hund.
Om det är så att hunden ska bo med dig på internatet under vardagarna, dvs. majoriteten av sin tid, och vara med dig hemma på helgerna så ser jag inget problem med att ta med den till internatet direkt. Är det där den ska bo så är det ju viktigast att den blir trygg där först. Eftersom du kommer vara med den när ni är hemma på helgerna tänker jag att tryggheten där kommer komma gradvis ändå, men det låter ju ändå viktigast att den får bli trygg på internatet eftersom det är där den ska lämnas ensam.
Håller med övriga om att du behöver längre tid än ett par dagar att vänja hunden att vara ensam flera timmar. Min hund var också vuxen och van att vara ensam många timmar när jag köpte henne, men jag väntade ändå flera veckor innan jag lämnade henne själv första gången och då var det gradvis med ökningar på 10-15 minuter varje gång. Nu kan hon vara ensam i upp till 4 timmar men tror inte det hade gått om jag hade lämnat henne så direkt från början. Kanske hade det gått, men hade inte velat riskera att utveckla separationsångest hos en redan ensamtränad hund.
Anledningen till att jag rekommenderar att börja hemma först är för att man ofta har mer reglerbarhet hemma, och det ofta är en lugnare miljö än ett internat.
Och handen på hjärtat, vem hade kunnat motstå att låta sina närmsta kompisar…. kompisar… klasskompisar… lärare…. boendeansvariga…. kika på sitt nya lilla hjärtegull?
Dvs hemma är det lättare att låta hunden landa i lugn och ro med familjen :)
Jag hade valt att vänta till t.ex. sommarlovets början, och gett hunden ett par veckor på sig att landa i familjen och börja om med ensamhetsträningen :)
#6 #7 Skönt att höra att det kan fungera att ta med hunden direkt. Är lite orolig för hur det ska gå med den nya miljön, men det ska vara en miljöstark hund så jag hoppas att han ska trivas.
#8 Förstår helt hur du tänker. Dock är mitt internat väldigt lugnt, då vi bara är 7 pers och det är aldrig något stim eller så. Lugnt och stilla, men det är såklart ändå lite annorlunda jämfört med hemma!
Tänker fortfarande över alternativen och om det finns någon bättre lösning…får se om vi kommer fram till något här hemma.
#9 Vi är bara 8 på vårt boende, så jag förstår hur du tänker. Trots det så blir det lite stimmigt för hunden, med människor som rör sig mycket, hörs, men inte ingår i "familjen", och hundar som rör sig lite överallt och ingenstans ute och inne, eventuell lokalvårdare, vaktmästare etc etc. :)