Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 626 ggr
[SweetSunday]
0

Vilket av dessa foder?

Jag har en unghund som haft problem med maten och inte velat äta. Veterinären tror han har magkatarr och skrev ut andapsin. Hunden i fråga har ätit Mush länge men då det var för fett (rekommendationer vid känslig mage är låg fetthalt) så har han nu fått egenkomponerad mat, men han tycker inte att det är gott… Funderar därför på att byta till något bra torrfoder (då han oftast gillar torrfoder). Mushen innehöll 20% fett (färskt foder så räknat i torrsubstans skulle det vara en högre fettprocent än så). Har hittat dessa foder som jag funderar på och velar emellan:

1. Alpha Spirit

Alpha Spirit är tillverkat i östra Spanien av lokalproducerade varor. Tillverkningsprocessen är skonsam mot råvarorna för att inte förstöra näringsinnehållet. Istället för att extrudera fodret så har man en lågtempererad tillverkningsprocess för att behålla så mycket näringsämnen som möjligt. Det är en tillverkniongsprocess helt utan kemiska ämnen. 
100% av köttet är färskt, inget köttmjöl används. 
Alla råvaror är av humankvalitet.
Inget gluten då fodret är helt spannmålsfritt.

Protein:34%
fett 16%

Innehåll:
Fresh meat and fresh fish (fresh chicken meat 30%, fresh fish 20% (Sardina pilchardus, Trachurus mediterraneus) Fresh chicken liver 15%, fresh beef meat 10%, fresh pork meat 10%, fresh turkey meat 10%, pork knuckle 5%), hydrolyzed starch, edible part of: peas, pumpkin, carrots, sweet potatoes, turmeric, ginger, apple, kiwi, pear, blueberries, spinach, herbs and aromatic seeds (rosemary, thyme, oregano, cumin, fennel, caraway), brewer's yeast, mineral and vitamin complex, taurine, glucosamine, chondroitin sulfate.

2. Acana spannmålsfritt (någon av sorterna med 17% fett eller lägre)

Ex. 

Innehåller

Färsk hel stillahavssill14%Färsk hel stillahavssardin12%Färsk hel piltandsflundra8%Torkad hel sill8%Torkad stillahavstorsk7%Torkad stillahavskummel7%Torkad hel vitling7%Hela gröna ärtorHela röda linserKikärtorHela gröna linserPollockolja6%Färsk hel silverkummel4%Färsk hel kungsfisk4%Hela pintobönorHela gula ärtorSoltorkad alfalfaKallpressad solrosoljaLinsfiberTorkad brun kelpFärsk pumpaFärsk butternutsqashFärsk palsternackaFärsk grönkålFärsk spenatFärsk salladssenapFärska majrovebladFärska morötterFärska Red DeliciousäpplenFärska BartlettpäronFrystorkad torsklever0,1%Färska tranbärFärska blåbärCikoriarotGurkmejaMjölktistelKardborrerotLavendelLäkemalvaNypon

Näringsdeklaration

Råprotein (min.)35 %Råfett (min.)17 %Råaska (max.)7 %Råfiber (max.)6 %Vatten (max.)12 %Kalcium (min.)1.3 %Fosfor (min.)1 %Omega-6 (min.)2 %Omega-3 (min.)2 %DHA (min.)0.9 %EPA (min.)0.7 %Glukosamin (min.)700 mg/kgKondroitinsulfat (min.)900 mg/kgVitamin A15 KIU/kgVitamin D32000 IU/kgVitamin E430 IU/kgVitamin B1 Tiamin90 mg/kgVitamin B2 Riboflavin53 mg/kgVitamin B3 Niacin320 mg/kgVitamin B5 Pantotensyra43 mg/kgVitamin B6 (pyridoxine)37 mg/kgVitamin B120.2 mg/kgBiotin0.8 mg/kgFolsyra4.0 mg/kgKoline2,000 mg/kgNatrium0.6 %Klorid1.1%Kalium1.0%Magnesium0.10%Järn170 mg/kgZink230 mg/kgKoppar20 mg/kgMangan23 mg/kgJod1.8 mg/kgSelen1.5 mg/kgLysin2.9 %Treonin1.7 %Metionin0.89 %Isoleucin1.47 %Leucin2.5 %Valin1.75 %Arginin2.18 %Fenylalanin1.41 %Histidin0.7 %Tryptofan0.3 %Cystin0.3 %Tyrosin1.0 %Taurin0.2 %Cikoriarot500 mg/kgEnbär500 mg/kgAngelikarot350 mg/kgRingblomma350 mg/kgSötfänkål350 mg/kgPepparmyntsblad300 mg/kgLavender150 mg/kg

Funderade även på detta: (Acana Light and fit)

Innehåller

KycklingHavreHel potatisÄrtorHela äggFlundraSoltorkad alfalfaKycklingleverKycklingfettSilloljaÄrtfiberHela äpplenHela päronSötpotatisPumpaButternut squashPalsternackaMorötterSpenatTranbärBlåbärKelpCikoriarotEnbärAngelikarotRingblommaSöt fänkålPepparmyntsbladLavendelVitaminer

Näringsdeklaration

Protein35 %Fett10 %Växttråd8,5 %Vatten10 %Kalcium1,8 %Fosfor1,2 %Omega 30,7 %Omega 6

Det sista innehåller dock havre och han har tidigare fungerat sådär på spannmål (Magnussons), men detta är ju det med lägst fetthalt… Vad tycker ni om dessa foder, vilket tror ni är bäst? Är riktigt nyfiken på Alpha Spirit då jag gillar tanken på att det är kallpressat, någon som testat detta foder? Erfarenheter av alla dessa foder är välkomna, gärna också vilket av Acanas spannmålsfria varianter som fungerat bäst för er (ej lamm då detta innehåller mer fett)

Lona
5

Jag skulle, av etiska skäl, ha svårt att köpa ett spanskt foder. Deras syn på djur och hanteringen är helt horribel. (Tänker på getter som slängs från kyrktorn, hundar som delvis hängs när de inte duger till jakt, tjurfäktningar, sätta eld på levande djur… ) När man ser till innehållet är färskt kött givetvis bra - men det innebär att det är mindre mängd kött om man räknar på "köttorrsubatansen" än motsvarande vikt i torkat kött - det är ju massa vatten i det färska köttet.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
0

Vart kommer Acana ifrån då? Det är väl lite ospecificerad..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
1

#2 Kanada väl? Verkar som allt kommer därifrån om man läser på deras sida.

https://acana.se/om-acana/farska-regionala-ingredienser/

[SweetSunday]
2

#1 Jo, av etiska skäl håller jag med helt 🙂 Jag vill egentligen inte ge annat än färskt, svenskt kött (allra helst ekologiskt men det har jag inte råd med) (alternativt finskt då som Mush är). Men han verkar inte funka på detta så som jag vill, då Mushen är för fet och han inte föredrar rå mat överlag, utan vägrar till och med rå nötfärs. Det enda han äter rått är kycklingvingar. De flesta djurfoder kommer från platser i världen där djurhållningen inte lever upp till mina värderingar. Jag hade fått för mig att Acana var från USA och deras djurhållning (och framförallt antibiotikaanvändning) är så pass dålig att jag hellre hade valt kött från EU. Är det från Canada är det en annan sak, då kanske det är bättre att kolla vidare på Acana. För Canada upplever jag har bättre standarder vid djurproduktion än både USA och Spanien 👍

Vilket av de två Acanafodren anser ni vara bäst då? 🙂

[SweetSunday]
0

Såg här http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/kottguiden/kott-och-antibiotika/1644243-wwfs-kottguide-antibiotikakriterier-i-kottguiden

att Spanien verkar använda mer antibiotika än till och med USA gör så då är det definitivt dåligt 😕 Trodde EU hade bättre regelverk och större inflytande än så…

[SweetSunday]
0

Dock verkar inte Kanada ha sådär superstrikta regler kring antibiotika de heller… https://www.eatrightontario.ca/en/Articles/Farming-Food-production/Hormones-and-antibiotics-in-food-production.aspx

Typiskt att det inte finns något lika bra svenskt foder 😕 Magnussons kräver så stora givor tycker jag… Till och med det Spannmålsfria och det med spannmål bajsade hunden elefanthögar av…

Hornslandet
2

#6 Nej inte kanada som land. Men om man tror på det acana själva säger, så verkar de välja kött från gårdar som inte använder sig av en massa antibiotika och skit (på iaf nästan alla av deras ingredienser står detta). Det skulle väl vara om de ljuger då, förstås.

https://acana.se/om-acana/farska-regionala-ingredienser/avlat-rott-kott/
https://acana.se/om-acana/farska-regionala-ingredienser/frigaende-hons-agg/
https://acana.se/om-acana/farska-regionala-ingredienser/fisk-fangad-i-sitt-vilda-tillstand-med-hallbara-metoder/

[SweetSunday]
0

#7 Om det är så är det ju toppen! 🙂 Har väl inte läst på tillräckligt noga helt enkelt 😃 

Dåså, då är frågan mer vilket av acanas foder som borde passa bäst till en 8-månaders hund med känslig mage (som inte klarar av alltför hög fetthalt men som måste gå upp i hull då han är tunn)?🙂

Lona
0

Lite OT, men tyvärr har EU inte särskilt strikt antibiotikapolicy, varken för slentriananvändning på djur i livsmedelsindustrin eller på sällskapsdjur och människor.
Antibiotika skrivs ut hej vilt, även om möjligheten att köpa det receptfritt på ett vanligt apotek har minskat i många länder.

Det kan väl iofs vara så att EU har bättre antibiotikapolicy än på många andra håll i världen, men den är långt ifrån bra!
Tror att Sverige står i särklass där, tyvärr får man väl säga - det vore önskvärt om fler följde samma riktlinjer, både för produktionsdjurens skull och för den allmänna antibiotikaresistensen.😕

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[SweetSunday]
0

#9 Verkar som att Island och Norge har bra antibiotikapolicy, men EU verkar inte bestämma särkilt mycket kring antibiotika när det gäller medlemsländerna alternativt ha riktigt kassa regler eftersom Spanien och Italien låg bland de tre värsta "antibiotikakonsumenterna" i världen om jag förstod WWFs hemsida rätt 😕

lizton
0

#8 Acana Grass Fed Lamb (tidigare Lamb & Apple) passar känslig mage.

Lägre fetthalt har Magnussons vuxenfoder (12 %). Magnussons Meat & Biscuit Adult kan passa kräsna hundar bättre än sorten Grain-Free.  

Simpsons lamm-foder passar känslig mage. Det är ett brittiskt foder som finns hos bitiba och hos zooplus.

[SweetSunday]
0

#11 Tack, då får det kanske bli Acanas Grass Fed Lamb 🙂 Magnussons funkar han dåligt på sen tidigare och dessutom tyckte han det var ganska motbjudande (valpfodret var det då han fick). Har just nu ett foder hemma som han fick under en period för ett par månader sedan från Simpson (Simpson Premium 80/20 puppy) men han blir lite för lös i magen av detta och får då analsäcksproblem tyvärr, därav att jag slutade med det fodret. Får kanske köpa en provpåse av Acanas foder och se om han gillar det 👍