Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1740 ggr
BeccaRE
0

Entlebucher Sennenhund

Hej! 

Jag och mina Sambo är sugna på att utöka vår familj med en Entlebucher Sennenhund. Vi har umgåtts en del med Grosser Sennehund och har totalt fallit för rasen. Dock är vi mer nyfikna på en Entlebucher då storleken passar oss bättre. 

1. Är det någon som är familjär med rasen och kan beskriva rasens egenskaper. Jag har läst på i flera månader men "svårt att lära känna en ras" utifrån en standardtext. 

2. Är det någon som känner till en uppfödare i Sverige?

Fisherling
0

Jag har bara träffat en, men henne har jag träffat flera gånger. En väldigt glad, egensinnig och svårstyrd hund. :)

BeccaRE
0

#1  Tack för input :) . Jag har förstått att de är intelligenta hundar som med "rätt" uppfostran ska bli lättstyrda, vilket kräver mer tid och engagemang än för vad som krävs för tex en golden.

Fisherling
2

#2 Ja, de verkar vara väldigt 'hårdskalliga' hundar, och att det inte är alla som kan nå fram till dem. Men som sagt, en jättetrevlig tik! Bara, väldigt egen 😃

hemul
1

Jag har haft en Berner, men är inten expert på Sennenhundar överlag. Som jag uppfattat det skiljer sig de små rätt mycket från de stora dock. Mer krävande skulle jag tro. Jag trorinte man får en Grosser i behändigare format, så att säga.

Kennlar finns nog bara de tre som listas här.
http://www.sshk.a.se/

Elsis matte
0

Jag är inte kunnig på rasen generellt, men jag har känt en individ ganska väl. Tyckte att hon var en häftig hund, även om det inte alls är min typ av hund. Hon var aktiv men lugn, dvs behövde ordentligt med motion och aktiviteter men jagade inte upp sig, stressade inte. Analyserade situationer istället för att bara agera, kändes som att hon höll huvudet kallt. Vaktade och var inte så intresserad av nya människor, men orädd. Men ta kontakt med rasklubben och se om ni kan få rätt på någon entlebucherägare i närheten, ni behöver nog umgås med rasen för att veta vad ni tycker.