Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1006 ggr
jsanden
0

Hovawart

Hej! Jag går i tankarna på att skaffa mig en hund, har funderat på Schäfer men nu kom även Hovawart i tankarna. Har sett dem på håll men inte mer än så. Är det någon här som äger en som kan berätta lite mer om rasen. Har den mycket will to please eller är det en lite mer envis ras? Kräver den ungefär lika mycket som en Schäfer eller kanske mer eller mindre? Hur mycket pälsvård behövs? Jag tycker om spår, sök, agility och kör mycket drag.

Fisherling
0

De är STORA hundar och jag skulle inte köra agility med en sån ras. Eller någon ras som väger 30+. Agility är väldigt slitsamt, speciellt för stora tunga hundar :( Om du tänker träna aktivt i det du radat upp låter kelpie eller aussie som bra val, vet att iallafall en Aussie kommit 7:a i SM i barmarksdrag och det finns många aussieägare som kör drag med sina. Dock måste man vara JÄTTENOGA med linjer. Utställningsmeriter är ointressanta, kolla efter bra hälsoläge (alltså där majoriteten är röntgade med fritt resultat), leta upp MH/MT och kolla på hundar som faktiskt presterat i det du vill hålla på med. En bra Aussie är en himla häftig hund!

jsanden
0

#1 Agility är inget jag kommer köra jätteseriöst eller tävla i, utan en rolig aktivitet då och då, så det är något jag skulle kunna lägga på hyllan. Aussie har inte riktigt fallit mig smaken, vet inte riktigt varför engentligen. Kelpie har jag kikat litegrann på, men inte mer än så. Tack för svar :)