Låter konstigt
Är detta kontigt eller kan de vara sant.
En av mina valpköpare proppsar på att ta valpar trotts att Pappan har Epilepsi samt att 2 av hanarna har bara 2 punkula nere.
Hon ringde och prata med veterinären och mena på att hon måste ha papper på att pappan har Epilepsi från veterinären för att hanrana har 1 testikel nere är inte ett rimligt skäl att ta bort valpkullen (Hon vet ej om hon är dräktig eller ej) som det lät skulle hon inte få ta bort valparna på grund av att hon inte hade papper på att pappan har Epilepsi och att valpar har 1 testikel var inget skäl att ta bort valparna.
Sen fråga jag om hon ögonlyst hennes tik och hanen hon parat med. (Det är mellanpudel och bör ögonlysas) Och hon svara att hon inte gjort det och att veterinären sagt att hon inte behöver göra de för att hon inte har registrerad kennel.
Hur kan man vara så anspråkslös som tar kull när man vet om riskerna och sen hur kan en veterinär säga att man inte behöver göra ögonlysning ska dom inte uppmana i stället.
Jag tycker att det låter konstigt eller kan de stämma att veterinärena säger så?
Är hon medlem i Kennelklubben så kan du göra en anmälan till dem. De kan i o f ej göra ngt åt valparna men de kommer ej regga valparna, vad mer de gör vet jag ej då jag ej är insatt i kellenklubben *ej medlem* men oansvarig hundägare kan jag bara säga man avlar ej på hund med 1 testikel eller en okontrollerad hund för testikelstatus *gäller även katt* kollar de ej även på tiken för navelbråck? ögonlysa borde hon ta göra får bara hoppas hon upplyser valpköparna om hanen och att tiken ej är ögonlyst.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Valparna är oregistrerade alltså har inget med kennelkubben att göra

Man ska inte avla på en hane som har epilepsi. Det är ärftligt. Man ska heller inte avla på monorkida hanar. Dom har avels förbud enligt skk. Och tiken ska vara ögonlyst INNAN parning, annars blir inte kullen reggad i skk. Att man måste lysa före parning är ju pga om det visar sej att hon bär på någon ögonsjukdom så stoppar man ju parningen innan det är försent. Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, för frågorna var lite otydliga. Skk är stenhård när det gäller att hålla sej till reglerna för att få ordning i avelsarbetet. Men dom som inte är med kan ju göra som dom vill och då blir följderna tyvärr att hundarna blir sjuka och bär på ärftliga defekter. Som kanske inte visar sej i 1 och 2 ledet utan senare.

Vad veterinären sa och inte är ju svårt för oss att veta. Vi vet ju inte heller hur långt tiken gått och vilka risker hon utsetts för.genom att ta bort ev valpar.
Tiken har inte gått länge.
Vi visste inte att hanen bar sånna annlag och kullen var en tjuvparning. Hanen är ögon lyst och tiken blev de i efterhand och det fanns inga problem. Det är nu när hanen blivit äldre som de kommit problem med honom. Han har stamtavla och det var meningen att den som ägde honom tidigare skulle ha honom som avels hane. han var 10 månader när han tjuvparade sig med våran tik.