Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1235 ggr
hanahdelic
0

Klippa klor på valp

Min valp här hemma är ett monster vid kloklippningen, och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det? Vill ju inte att han ska va rädd vid kloklippningen så helst metoder som gör upplevelsen så positiv som möjligt❣️

Maria
5

Nu har jag ju katter men jag har haft hundar innan och gjort på samma sätt med både hundar och katter för att vänja dem.

I början så pillade jag vara varje dag med tassarna för att sedan ta en klo om dagen.  Sedan har jag ökat med två till tre klor vid varje tillfälle. Jag har försökt att aldrig hålla fast för länge utan då hellre avsluta.

Alla har vant sig till slut vid att få klorna klippta.

/Maria

Malwa
0

Jag har också en valp här hemma som inte gillar att få klorna klippta, eller rättare sagt inte gillaDE att få dem klippte. Men jag har gjort som Maria ovan har föreslagit, och det fungerar utmärkt. Jag började ganska omgående när min valp kom hem till mig att pyssla med hennes tassar först, sen bara småpilla på hennes tassar och klor när vi gosar, och när hon var trygg med det så tog jag fram kloklipparen och bara smekte hennes tassar med den, och när hon var lugn och accepterade det fick hon en bit av favoritgodiset varje gång. Sen började jag klippa en klo, inte fler. Och sen fick hon direkt en godisbit och lugnt beröm. Och nu tycker hon det är mysigt och vet att det vankas favoritgodiset när kloklippningen är klar. :-)  Det gäller att ha tålamod! Lycka till!

Fisherling
0

Även jag körde med att pilla på tassarna och knäppa naglarna över klorna så hon inte riktigt skulle veta någon skillnad på "låtsasklippningen" och den riktiga.

Hon tycker väl inte OM att få klorna klippta idag, men hon accepterar sitt öde utan vidare problem :P

Belzebubble
0

Ja, jag låg valpen i famnen och lekte med tassarna. Inte ens det uppskattades till en början, men blev bättre. Tog väl några dagar innan valpen höll sig tillräckligt lugn för att jag överhuvudtaget skulle "träffa" en klo, så vi vande oss vid varandra och beröring helt enkelt. 

OBS! Jag lärde ju som sagt min valp att ligga i famnen. Något jag ångrade sen när hon blev större - nu är hon fortfarande "famnstorlek" men det är kanske något att tänka på om man har större hund, det ska även fungera när hunden bara ligger bredvid…

ForeverEmma_
0

med min valp så har jag tagit en tass varannan dag ish så det upprepas ofta. Då har jag suttit med han i famnen klippt så gott jag kunnat (sprattlar) och gosat efter varje klipp samt gett godis efter varje klo och framför allt inte gett upp när han ålat sig utan vi ska ta en tass. Han brukar ge sig tillslut och acceptera det vilket har lett till att jag nu har kunnat ha han liggande på rygg när vi klipper klor och kan nästan ta alla tassar utan en kamp (han är 19 veckor)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta