Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1685 ggr
majvi
4

hundfabriker

Ska ni skaffa hund så tänk på detta;

Det kallas för puppy mills, puppy farms, puppy factories .Hundar föds upp under usla förhållanden, föräldrarna används  som valpmaskiner och när de inte kan få valpar längre dödas de. Ibland slås de ihjäl. Valparna som föds  är inte vid god hälsa. Många av dessa valpar säljs online och  man kan se fina bilder på  valpar, deras föräldrar  och miljön de växer upp men allt detta är lögn. 

https://www.youtube.com/watch?v=AnnXGnk8SoE

https://www.youtube.com/watch?v=ChAonBhGpqc

Valpfabriker förekommer i Europa  och det förekommer att en del av dessa valpar smugglas in i Sverige.Det här är en industri som  tjänar många miljoner och förekommer över hela världen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Herveaux
4

Några fler tips:
- Hämta valpen hemma hos uppfödaren, möt inte upp på tex en parkering.
- Se till att du får med alla papper, att vaccinationer är gjorda och att intyg finns.
- Köp inte en valp för att "rädda den" då stödjer du verksamheten - anmäl uppfödaren till Länsstyrelsen.
- Var nyfiken och ställ frågor.

// Harley

Lona
1

Se dessutom till att papperna är ÄKTA - om man inte vet hur tex en SKK-stamtavla eller ett vaccinationsintyg ser ut är det ännu lättare att bli lurad. SKK-reggade valpar går att kolla upp på Hunddata, det är sällan lurendrejarna är så genomtänkta att de "snor" en existerande valps reg.nr. Nu var det längesedan jag såg den typen av annonser men tidigare var det vanligt bland ffa mops och fralla att hela kullar exporterades, mest från forna Östeuropa. En svensk (eller iaf nordisk) bulvan garanterade att hen varit nere och tittat, att allt var seriöst och att hundarna hade det jättebra, att det inte rörde sig om någon valpfabrik. En SERIÖS uppfödare säljer inte en hel kull, i synnerhet inte till okända personer i utlandet. Visst finns det de uppfödare som exporterar många av valparna i en kull - men då brukar det vara till uppfödare i andra länder, folk som de redan har kontakt med. Jag skulle passa mig väldigt noga om jag importerade en valp och inte göra det utan hjälp från någon som hade erfarenhet av rasen och som jag litade på!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lizelda
1

Alltså.. Det där med att inte träffas på parkeringsplatser, det har vi gjort ett antal gånger 😂 Valpköpare som åker från nord-norge och ska tillbaka samma dag möter vi ofta vid norska gränsen för att de ska slippa åka hela vägen. Oftast har de varit och hälsat på innan men inte alltid. Vi har även importerat hundar och då flyger vi ju inte ner innan för att träffa den. Ordentlig kontakt innan, klicka ordentligt på hundnivå, INTE personnivå, ni behöver ju inte vara bästisar efteråt. Klart det är en risk men verkligen inte mer risk än att sälja till människan som hälsat på varannan dag sen valpen var fyra veckor. Väldigt lätt att snacka och de flesta gör inte hembesök, man går på magkänsla och hoppas på det bästa. Hittills har väl ~95% av valparna som sålts fått alldeles utmärkta hem :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lojs
1

Jag tänker att det lättaste sättet att undvika hundfabrikerna är att leta uppfödare via rasklubbarna, står uppfödaren med där så lär det vara lugnt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.