Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1987 ggr
Alva0422
0

Kaxig Hund

Jag är i USA och bor hos mina släktingar i deras hus, dem har en 7 år gammal Aussie/BC, hon är väldigt kaxig/vet vad hon vill antagligen pga hon är en hund som varit på ett rescue center o så, blev antagligen bortsprungen under en tornado. Hon är rädd av sig utomhus och vill helst vara inne. Hon är överviktig och jag har försökt att gå med henne extra mycket nu när jag är här…men hon stannar på vägen, vänder sig mot huset och går inte åt något annat håll tills jag har gett mig, hon lägger sig ned på marken och vill bara hem. Hon vägrar gå ut och gå när det blivit mörkt, när det blåser eller när det regnar. Jag vill göra detta bättre men vet inte hur! Hon är otroligt rädd för alla ljud, där vi bor bygger dem massa nya hus med spik pistoler M.m och hon är livrädd. Jag vet att det bästa skulle vara att ta henne till någon sorts träning emot detta…men jag vet att det inte kommer hända just nu när jag är här, så tror ni att det finns något som kan hjälpa nästa gång jag tar ut henne?

Changrila
3

På vilket sätt menar du att hon är kaxig? I din beskrivning låter hon bara som en rädd och osäker hund. Med tanke på att du bara är där tillfälligt så kommer det inte påverka hundens liv i stort att du går ut med den "extra mycket". Istället för att själv försöka få ut den, lägg krut på att prata med ägarna, få dem att förstå vad en hund behöver osv så att de vill gå ut med sin hund. Då gör du hundens liv bättre. Troligen är hunden även som tryggast med sina ägare och då som mest villig att gå med dem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Alva0422
0

#1 Ja jag vet :/ hon är tryggast med sin ägare. Hon går dock nästan aldrig ut med henne…det känns dock oförskämt att säga till ägaren eftersom jag inte känt dem länge alls. Och jag är den enda som faktiskt tar tiden att gå ut med henne. Dem går ut och rastar henne men går aldrig. Och med kaxig menar jag att hin stannar när hon inte vill längre, även fast det är en tyst och fin dag så stannar hon och vill tillbaka, inte rädd alls i den situationen.

Elsis matte
1

Det är absolut INTE kaxighet du beskriver! Det är inte konstigt att en generellt rädd hund inte vill ut och gå längre sträckor, även om inget skrämmer där och då så vill hon förmodligen hålla sig nära hemmet. Släpp detta med att du ska komma och "fixa" hunden. Vad har du för stor erfarenhet av ängsliga problemhundar som gör dig lämpad att ordna upp situationen? Har ägarna bett dig om hjälp? Jag förstår att det inte är roligt att se, men man kan göra mycket skada på en osäker hund med fel åtgärder, till exempel om man utgår från att den är kaxig och behöver tryckas ner.

Alva0422
0

#3 Det var fel att skriva kaxig jag vet. Och jag tänkte bara få henne att vilja gå lite längre sträckor, mer än 50 meter i allafall. Annars är hon en väldigt fin hund, gillar dock inte att leka eller busa…sitter mest ner. Jag undrade bara om det fanns något som kunde hjälpa mot hennes osäkerhet, det finns inget hon behöver vara rädd för liksom, en hund behöver gå ut lite varje dag och det är svårt när hon vägrar, förlåt för att jag frågar. Även fast hon inte är min hund och även fast ägarna inte har bett om det så får jag fortfarande försöka göra henne mer säker i sin omgivning. Ägarna uppskattar verkligen att jag går ut med henne och tycker att hon ser mycket gladare ut på dagarna, jag försöker bara hjälpa henne precis som vilken annan människa skulle kunna göra. Så istället för att klaga på allt jag skriver på denna sida kan ni i allafall ge mig några råd? Jag uppskattar det verkligen.

tiger tok
2

#3 här var det ord och inga visor..

Elsis matte
3

Ursäkta om jag tog i, men det lät med ditt som du var av skolan med tankar om att hunden är "dominant och uppkäftig" ifall den inte följer minsta vink - tyvärr en vanlig uppfattning. Nu ska jag svära lite i kyrkan och säga att det inte finns någon naturlag att hundar måste gå promenader. Det är vår tradition att göra så och absolut anser jag att de flesta hundar mår bättre av det. Men det kanske finns bättre sätt att aktivera just denna hund? Om du konkret vill göra något (och har ägarens ok) så börja med att bygga upp en kommunikation och förtroende mellan er, innan du försöker ta ut henne. Hitta på aktiviteter hemma, kanske hon är matmotiverad? Hunden bör också kollas upp av veterinär - att hon är ängslig och mest sitter ner kan ju vara tecken på smärta… Men tänk på hur länge du kommer vara där och hur det blir sedan - kommer det du gör nu vara till långsiktig gagn för hunden? Jag menar, man ska vara väldigt försiktig med att utsätta hundar för obehag (som att pressa en osäker hund att gå ut) om det inte kommer leda till att den mår bättre resten av sitt liv.

jenmjao
0

Efter det jag läst så har jag uppfattat: En ängslig/rädd hund som förmodligen har ont eftersom den varken leker eller vill gå längre, Överviktig med rädslor för mörker, blåst, regn och byggarbete, Allt detta sker utom eran kontroll. Du är där tillfälligt.
Jag skulle avlivat om jag ville hundens egna bästa. Om hunden inte har någon glädje, inte orkar gå, inte vill leka, är för rund och rädd för allt..
Det känns inte som problem man kan beta av samtidigt.. 
Alternativt tagit hunden till veterinär för en grundlig undersökning, Vikten kan påverka leder så mycket..

Alva0422
0

#7 hunden har blivit tagen till vet innan jag kom, hade inga fel i leder eller någonstans utan veterinären sa bara att hon var väldigt överviktig. Helt ärligt tycker jag inte ens att den här familjen borde ha en hund och absolut inte den här hunden, dem gick aldrig ut med henne innan jag hälsade på. Hon har inga leksaker så hon kan inte aktivera sig på så sätt om hon ens skulle vilja….jag kan verkligen inte se hur hon mår…eftersom hon aldrig visar tecken på glädje förutom när hennes ägare kommer hem eller när hon tigger mat. Men resten av dagen vilar hon Någonstans i huset. Anledning till att hon kanske inte vill ut kan också bero på fuktigheten och värmen? Det brukar vara 25-34 grader här om dagarna….och otroligt fuktigt. Jag åker hem imorgon så jag gjorde den här tråden för att se om jag kunde få henne att aktivera sig lite under den tiden jag är kvar och för att ge lite tips till familjen hon bor hos.

Elsis matte
0

Bra att de varit hos veterinären! Feta hundar kan tyvärr bli väldigt passiva, och att vara tjock i hettan är ingen höjdare. Ska hon börja motioneras bör det alltså ske tidig morgon eller sen kväll. Sedan är det upp till vad familjen orkar. Det enklaste alternativet är att minska maten och att låta hunden jobba för den med hjälp av sökövningar och kluriga leksaker. Hon skulle kanske också må bra av att sättas på typ Zylkene, Adaptil eller liknande. Vet inte exakt vad de har i USA men det finns säkert motsvarande preparat - de använder ju till och med Prozac till djur… Den mer arbetsamma inställningen skulle mer handla om långsiktig beteendeterapi och att ta stöd av en kunnig problemhundkonsult - jag skulle rekommendera t ex Sarah Stremming https://thecognitivecanine.com Men jag får känslan av att de inte kommer lägga ner någon större möda, så kanske första alternativet ändå?

Alva0422
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på henne. Hon får mat 2 ggr per dag och det brukar oftast vara 2-2,5 dl varje gång. Vet ej vilken mat dem använder…det går inte gå ut med henne på kvällen eftersom det blir mörkt och blåser oftast, (åskar nästan varje dag dessutom, "tornadoströmmen" går nämligen genom Minnesota) men jag kan be dem att gå ut med henne oftare….man måste faktiskt säga till dem eftersom jag är den enda som tanken ens faller in på. Hon har gått ner i vikt de senaste dagarna och hon går mycket snabbare…jag ska be dem att fortsätta det jag gjort eftersom mamman jobbar hemifrån och barnen är lediga liksom, sommarlov.