Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 17755 ggr
Tangotime
0

Vad faller ni för?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja veta vilken typ av hund ni INTE skulle kunna tänka er och varför inte. Och vilken typ av hund ni faller för och varför ni faller för just den typen.

Det jag är ute efter är trorlek/kroppsbyggnad och päls. INTE mentalitet/hälsa/utseende. 

Jag skulle aldrig vilja ha raser som ex Mops, Fralla eller amstaff. Just för att dom är så kompakta i kroppen. Dom är som små betong "suggor" som är hårda och dom som gillar typen av hund tycker säkert att dom är "mys vänliga" men jag tycker dom är för hårda för att gosa med :-) Sen vill jag inte ha hundar med mycket päls som ex golden, collie ellerhundar som kräver mycket pälsvård som amris och pudel…så här kommer det nog inte bli några fler pudlar :-)

Det som faller mig i smaken är hundar som är sunda i kroppen, smidiga och gärna lite mindre i storleken men inte allt för små. Vinthundarna älskar jag för att dom ser så graciösa ut, tyvärr är många lite för stora för min smak. Den perfekta hunden är nog 55-60cm hög och smidig. Gärna under 25-30kg. En hund som inte märks så mycket innomhus men som tar igen det ute. En hund som kan korva ihop sig i sängen utan att den tar så stor plats så man kan mysa :-) Jag damsuger gärna ofta om jag slipper reda tovor eller mycket päls på en hund. Så Whippet passar mig perfekt.

Mardrömmen är stora tunga hundar som Grand Danois (även om jag älskar rasen i sig) Mastiffer, Basset Hound (även om dom inte är så höga :-) och Ridgeback för att dom är snabba och stenhårda i kroppen. Massa muskler. En kompis till mig har en Ridgeback och jag är vettskrämd när han kommer i 200knyck mot mig. Skulle han springa på mig är det ju som att bli överkörd av en buss :-)

Så vad faller ni för?

Catnap
0

Egentligen så tycker jag att retrievern har allt för mig! Jag tycker om hundar i samma storlek som jaktlabben och jaktgolden. Sen finns de de hundar inom labbar och golden jag inte skulle vilja ha, de som är tunga och kompakta i kroppen. Det går helt bort för mig. Jag vill ha en nätt hund till utseendet (gillar även deras personlighet).

Jag skulle ha svårt att tänka mig en större hund en så, men skulle kunna ha en mindre hund än så till och med så liten som en Corgi som är ett undantag i kroppbyggnader jag gillar.

Föredrar goldens päls framför labben då jag vill ha lite mer mjukt att gosa på, men skulle nog kunna tänka mig något ännu pälsigare än den som tex berger men då en utan dreads.

Jag faller för hundar som är slanka, men ändå muskulösa som ser smidiga ut. De får gärna ha en mjuk päls och inte vara för korthåriag som tex whippet även om de är fina, men heller inget pälsmonster då jag aldrig skulle vilja ägna så mycket tid åt pälsen.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[Malin3033]
0

Alltid när den där frågan kommer upp så märker jag hur olika utseenden jag gillar, men som ändå är lika varandra.

En viktig del för mig är att ansiktet på hunden verkligen syns, och inte massa rynkor, alla självklara dregellerhundar går bort helt. Samt dem med massvis med päls för ögon osv.

En hund som visar smidighet och muskulatur smälter jag totalt för! Men det betyder inte att de måste vara korthåriga. Jag älskar hundar som rör sig på det sätt som de är skapta för, det finns inget vackrare än en vinthund som springer för allt den har eller en border collie som "kryper ihop" och jobbar nära marken.

Så både de slanka vinthundsutseendet och aussie/border collie utseendet tilltalar mig. Men även lite spetslikande såsom sheltie och kelpie.

Karizma
0

Jag är mer för mindre hundar mellanstora glada fulla av energi Mellan Pudel,Kines är dom raser jag verkligen gillar även dvärg Pudel en liten hund man kan träna men oxå slappa en ras som inte kräver konstant tillrättavisas.

Jag skulle inte skaffa en stor hund som dreglar typ new foundlandshund jag gillar dom mycket van med dom men inte min typ av hund pga luffsa hund samt dreglar dom iaf Kiwa gjorde det o Iwor. Får väl se vad framtiden säger jag har sagt nej till flera raser pga tid o vad dom kräver med. Men om 15 år o barnen har flyttat vem vet kanske har men då skaffat en BC eller Schäfer .

ingann
0

Jag tror inte det finns någon ras som jag inte kan hitta nån charm hos så mitt svar får nog bli att jag skulle kunna tänka mig vilken som helst beroende på vad jag vill ha den till…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Alex
3

Det jag faller för utseendemässigt är "mellanstora" hundar (=mellan 40-50 cm ungefär), pälsen lite "längre korthår", dvs inte den jättekorta pälsen som blir som hårda stickor (när den inte sitter på hunden alltså), utan som ändå är några cm lång, men fortfarande så hunden är korthårig, till lite "halvlånghårig". Lite "smalare" spetsigare nos, samt stående öron.

Bilden: Två av mina "idealhundar" utseendemässigt; Australian kelpie och isländsk fårhund. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Hilo]
0

Eftersom vi lämnar allt vad hälsa och MH heter så känner jag mig fri att välja och vraka bäst jag vill, hihi.

Jag har egentligen ingen direkt typ.
Jag gillar dobermannen för dess slanka, eleganta kropp, snygga utseende och vackra färger..
Jag gillar dock också en viss typ av Am.staff och frank bulldogg. Har dock bara träffat TVÅ frallor jag ens skulle kunna tänka mig.

Men över lag faller jag för bruna hundar.
Liver n' tan, men också red n' tan. Tanhundar över lag faktiskt..
Gillar den större modellen, pälstyp korthårig/strävhårig..
Är inte alls för collie, eurasier pälstyp..

En typ av hund jag aldrig i mitt liv skulle kunna tänka mig är Pudel.
Det är i mina ögon ett av hundvärldens få misslyckanden.
Pudel och även bedlington terrier. Nej tack!

(På bild - min förra tik. Dobermann/schäfermix)

CaithSith
0

Jag skulle aldrig vilja ha en korthårig hund. Jag älskar hundar med mycket päls och som vill gosa! Vill inte heller ha en hund som är för aktiv och för busig/"bråkig" jämt, tex schäfer eller doberman. Jag vill aktivera min hund genom tex agility samt lek men det ska inte vara ett alltför stort krav.

Så vill jag inte ha en för liten eller "gläfsig" hund, typ små terriers eller papillion.Inte heller hundar med vattenavstötande päls, som Pudel eller lagotto(tycker inte om deras utseende).

Idealhundar för mig är finsk lapphund och shetland sheepdog, de är mina favoritraser, annars har jag varit sugen på större hundar typ bernen senner och leonberger, problemet är deras höfter - de kan inte användas i agility.. Aussie tilltalar mig väldigt mycket pga utseendet men de är för aktiva för min del, det ska vara "lagom". Eurasier, långhårig Tax, collie, chow-chow, saluki, borzoi, samojed mm är andra hundar jag kollat in. Men vill dock ha en "nybörjarhund" så mest troligt blir att vi skaffar en finsk lapphund. Jag bryr mig inte alltför mycket om storlek, mer om päls och utseende. Bortser man från aktivitetskrav så tycker jag alaskan malamute och akita har underbart utseende..

För tillfället vill jag inte ha en blandras heller, eftersom "jag vill veta vad jag får", när det gäller första hunden.. Men i framtiden kanske jag kan tänka mig en blandis.

tsset
0

Får man vara tråkig och svara ingenting alls?

Jag anser funktionalitet i kroppsbyggnad och päls vara viktigaste, oavsett ras. Ju sundare desto bätte! Och fint musklade, oavsett om det syns eller inte.

Alla raser har sin charm och sina fördelar, men när det går överstyr mår jag riktigt illa. Överdrifter i kroppsdelar eller pälsmängd eller hudmängd och liknande är inget för mig.

Men rent sådär så har jag inget jag faller för.

Så, nu har jag varit riktigt tråkig :)

Ixectrona
0

Jag har väldigt svårt för skäggiga, raggiga och svarta hundar.
Alltså är Bouvier des Flandres, Svart terrier och Skotsk terrier bara raser jag skulle kunna tänka mig om jag kunde raka och färga dem…
Oskyldig

Är rätt öppen i vad jag gillar. Gillar små dvärghundar som Malteser och Japanese Chin, vinthundar som Chart Polski och Italiensk vinthund, spetsar som Akita och Shikoku, molosser som Ca de Bou och Grosser Schweizer Sennenhund, urhundar som Thai Ridgeback Dog och Perro sin Pelo del Peru, osv… gillar trubbnosar som långnosar, ståöron som spanielöron, kort päls och lång päls (fast jag vill inte ha en stor, långhårig hund - vet inte varför),  "torrt" skinn och (måttliga) hängläppar, osv.

SaraC
0

Hundar med mycket ursprungligt kvar tilltalar mig. Sedan spelar det inte någon stor roll exakt hur hunden ser ut, utan tycker det är faschinerande med hundar som i princip ser likadana ut som de gjort i tusentals år och även nyare raser av samma typ gillar jag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tangotime
0

#6 Skulle du vilja förklara varför du tycker att Pudel och Bedlington är hundvärldens misslyckanden?

[Hilo]
0

#11 Ja, först och främst får man ju leta efter fulare hundar. De är hemska att se på och jag kan helt enkelt inte tycka att varken Pudel eller bedlington terrier är söta, snygga, gulliga.. Nej. De är varken söta som valpar eller vuxna!
Tycker de är lika söta som en fästing ungefär..

Det var utseendet..

Sen - Pudel - Jag har ALDRIG träffat en vettig Pudel. Aldrig.. Inte hos bra ägare, eller dåliga eller hundar man möter på stan.
Och jag kommer behöva träffa många bra innan jag ändrar min uppfattning om att det är en hemsk ras. Vill dock poängtera att jag VET att självklart finns det urmysiga pudlar, men som ras - av de erfarenheter jag har fått är det hundar som INTE är att lita på..

Samma med bedlington - fast jag bara träffat en handfull, men skälliga, hemska, jobbiga, lömska.

Oj, hoppas jag inte låter för hård, men du bad om en förklaring - och där är den

[Hilo]
0

Tillägg - sen skrev jag inte enda misslyckanden, utan två av få/några.. hur man nu ser på saken.. Så det inte blir något missförståndGlad

Xondah
0

Jätte raser går bort, kan aldrig se mig själv med nån jättehund. Trubbnosar, hängögon å veckade skin går också bort. Dreglande hundar också. Muskel hundar går också bort. Dessa typer av hundar ovan skulle jag inte falla för, mkt för att jag inte finner det fint/användbart med en hund som är för tung och stor,osund eller ser i princip missbildad ut och vissa av dem av andra själ.

Jag faller för sunt byggda raser. Runt 50-60 cm tycker jag är ganska lagom. Föredrar nog kort och lite mellan lång päls. Lättskötta pälsar. Har alltid haft en förkärlek till många raser i grupp 5 och även några i grupp 1.

Småraser faller jag endast för terriers med jakt i, tex. jrtc jack russel terrier, tysk jaktterrier, border terrier. Svårt att förklara här enbart med hur de ser ut, border terrier tycker jag tex inte är så fin men den tar igen de med hur den är. Dessa små terriers charmar mest mig med sin smidighet, snabbhet, mod och sin smarta skalle.

Gerbilflicka
0

Jag älskar mjuka öron! Gärna hängande öron som är sådär lena och gosiga. Gillar därför inte strävhåriga hundar.

Skulle aldrig skaffa en vinthund just för att jag tycker att en modell kan se tjock ut brevid en sån hund… och jag känner inte att jag behöver hjälp med att se tjock ut, haha. Gillar ändå inte smala hundar utan de ska vara stabila.

Små bjäbbiga hundar som t.ex. yorkie, Chihuahua och pudel… det får mig bara att rysa faktiskt. Jag tål dem bara inte, de går mig på nerverna helt enkelt. Finns trevliga hundar av de raserna också, men för det mesta känner jag bara att jag vill hålla för öronen och gå.

Jag gillar hundar som vet att de är viktiga individer och inte bara människans tjänare. Sammarbete är bra, men de hundar som lyssnar blint utan att någonsin ställa några krav tillbaka… det känns inte kul.

SaraC
0

#15 Gillar ditt sista stycke, jag skriver under på det!

Ixectrona
0

12 - Totalt obegripligt. Tungan ute Bedlingtonterriern är den enda rasen jag skulle kunna välja enbart pga. utseendet. Men men, jag respekterar din åsikt och tar inte illa upp, blir bara lite förvånad. Flört (Med betoning på lite då det verkar vara många som tycker att just Bedlingtonterriern är ful som stryk)

[Hilo]
0

#17 Hehe har svårt för lockiga raser/hundar över lag p.g.a. utseendet.
-Förutom min lilla lurv såklart Oskyldig

Men sen är det skallen på rasen och kroppen.. Njae.. inte alls min typ av hund.

scth
0

Utseendemässigt föredrar jag de flesta spetshundar/ spetsliknande. I korta drag "faller" jag främst för halvstora- stora hundar med lite längre nos, ståöron och lång päls  :P haha

Bullterrier är en ras jag aldrig skulle kunna skaffa just på grund av utseendet, tycker att huvudets konvexa form gör att de ser förfärliga ut

beteendemässigt skriver även jag på sista stycket #15 =)

LinaK
0

Jag gillar mest småhundar eller mellanstora hundar. Helst med mycket päls, gillar inte strävhåriga pälsar så värst mycket. ska vara långt och silkeslent Tungan ute Inte för korthåriga raser alltså.

Fast jag gillar alla hundraser på sitt vis (utseendemässigt då) alla har sin charm. För de har ju alla något gemansamt; de är ju hundar!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mischa
0

Jag tycker alla raser är fantastiska just för att alla har en egen historia om varför dom är och ser ut som dom gör.

Så jag tänker inte klanka ner på någon specifik pga utseende som inte faller mig i smaken, för även om det finns raser som inte gör det så finns det alltid individer inom dom raserna som man inte kan låta bli att gilla.

Kan väl säga att jag faller för det mesta, har raser inom dom flesta typer och kategorier som jag gillar, älskar dock atletiska molosser om jag måste välja.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

Kul o läsa att smaken är som baken :) Jag sa ALDRIG ska vi ha nån terrier iaf det kan jag strycka nu iaf 2 terrier raser i våran o det bästa jag kan tänka mig. Vissligen är hon inte som en terrier eller som jag upplevft en terrier.

Tangotime
0

#12 Ja smaken är verkligen olika. Men jag tycker det är tråkigt att du träffat så mycket tråkiga pudlar. Efter som jag är Pudel ägare sen många år så har jag träffat många pudlar (ej mellan pudel) i olika sammanhang och visst kan dom vara lite skälliga. Men opålitliga/lömska tycker jag inte dom är. Många toy/dvärg pudlar är riktigt roliga individer som har otrolig personlighet och hittar på mycket bus. Dom jag haft/har och har träffat har/är mycket sammarbetsvilliga och lätt tränade, sociala och nyfikna. Så visst tycker jag att din uppfattning om rasen är lite snedvriden. Men som i alla raser finns det individer som inte är bra och det har dykt upp mycket oseriösa uppfödare innom rasen dom senaste åren och det kanske börjar märkas nu…

Själv kan jag inte med Bichon! Klarar bara inte av dom! Men det är nog mest fördommar, eller ja, jag tycker helt enkelt inte om dom!

Bedlington, ja jag gillar inte deras klippning på huvudet. Däremot gillar jag deras mentalitet. Tycker dom är roliga och käcka! Men jag gillar ju dom här lite allerta pigga raserna.

Är inget för spetshundarna speciellt inte Japansk spets, i min värld skäller dom bara…heeeela tiden för minsta lilla…. vilket kan driva mig till vansinne Tungan ute 

(Bild, min Storpudel Tango)

[Hilo]
0

#23 Förstår. De pudlar - alla storlekar - jag träffat har många vart hundar som bitit barn, haft ihjäl katter, gör (tillsynes) oprovocerade ufall m.m.
De är inte att lita på..
Och då pratar jag om ägare som har en annan ras också, och hundar innan som vart felfria..

Vet två mellan(?)pudlar som fick bära munkorg innan de togs bort för att båda har attackerat familjen barn, ingen tränare vill ta i dem och ingen vill ha dem som omplaceringar..
Familjens dobermann och jämte är felfria, lugna, goa hundar utan några som helst problem med barn eller annat.. Alla hundar har bott där som valpar..

Tangotime
0

#24 Det låter inte alls bra! Jag hade en toy tidigare som var import från england som var riktigt skum. Vaktade mig som tusan och högg främmande utan anledning osv. Han högg till och med husse ett par gånger. Han var aprikos och jag har märkt lite samma tendenser på fler aprikosa pudlar. Men dom svarta och vita har varit helt annorlunda och jätte käcka och glada, sociala och nyfikna hundar! Nu har jag en aprikos som också är helt galen, han älskar människor och andra djur. Och han skulle aldrig göra en fluga förnär.

Men som sagt, det har ploppat upp lite oseriösa uppfödare som tror dom kanske kan tjäna pengar och som förstör för alla andra som försöker avla på stabila och trevliga pudlar. För det anser jag att pudeln faktiskt är.

Vet du vart dom här pudlarna har kommit ifrån??

tsset
0

Även jag kan väl säga att pudeln inte är någon favorit. Har träffat på för många dåliga individer för att kunna lita på dem bara sådär. Totalt 3 individer har utvecklats till samma instabila, osäkra, opålitlga hund, som ena gången springer fram till mötande och vänder och nästa går till attack, och dessutom ägnar sig åt att hugga efter barn då och då…

3 individer som inte haft något med varandra att göra, men bott hos samma ägare…. självklart beror detta på ägaren! Men det har ändå gett mig en dålig bild av rasen, även om jag VET att rasen inte är sån i sin helhet och jag också VET att det blir en Pudel även för mig någon dag.

Samma sak med Tax, fast där är det bjäbbiga, rädda och vaktande som gäller. Ägarens fel där också.

Och med det ville jag väl säga att allt inte behöver bero på aveln heller, ägarna kan förstöra även den bästa individen!

inte för att det har något med utseende att göra, men ändå… ;)

Tangotime
0

#26 Visst har mycket med ägaren att göra. Men nu hade ju dom här hundägarna som #24 pratar om även haft andra hundar som fungerat betydligt bättre. Därför blir jag nyfiken på vart dom kommer ifrån. Men undrar också om det KAN vara så att ägaren kanske lagt mer tid och energi på sian större hundar för att dom ska vara väl uppfostrade och pudlarna då blivit lite "undanskuffade" eller vadman ska säga. Mångasmå hundar är ju odrägliga för att ägaren inte anser att den måste träna en så liten hund för den är inte så jobbig om den skäller och drar i kopplet tex. En stor hund blir ju besvärligare om man inte tränar den.

Jag vet en familj som envisas med att ha boxer men som inte kan något om träning och aktivering. Deras hundar har i alla år varit vidriga hundar som hoppar på folk och väler dom, skäller ut allt och alla och är allmänt odrägliga! Men det är ju också ett ägar problem.

Nikkis
0

Kort och gott, det här faller Jag för, både egenskapsmässigt men också estetiskt sett.
Schäfern är den absolut snyggaste hundrasen i mina ögon!
Den har verkligen allt jag gillar och faller för; kroppshyddan (Den sunda varianten givetvis), storleken, öronen, nosen, pälsen, svansen, färgerna - Ja precis allt.

Otippat va?Flört

LinnSam
0

Jag faller för längre nos, slankare kropp och gärna, men inget måste ståndöron.

Schäfer, malinois, husky.
Pälsen spelar ingen roll..
Hundar i mellan, large.

ingann
0

#15 precis så tänkte jag om bjäbbiga småhundar förut Flört nu har jag en blandis som innehåller både york och Pudel (och papillon) som inte är det minsta bjäbbig Glad

#28 Schäfern är den bsolut vackraste hunden som finns i mina ögon (om man bortser från de riktiga räkstjärtarna). En riktig drömhund om man har tiden, orken och engagemanget för att de ska må bra:)

Din bild är superfin!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Hilo]
0

#25 Vet ingen kennel, men just dessa två kom inte från samma kennel.Men svenskuppfödda var de i alla fall. Men kan ju höra med dem om vilka kennlar det var.

De köpte ju den första, men bytte kennel eftersom den var som den var (hunden alltså), men det var ju samma visa med den andra,
Dessa bruna mellanpudlar..

Tror inte det.. De hade innan för många år en jättemysig dvärgspets
(eller om det var en japansk spets?)…
Och pappan i familjen har ju haft hund hela livet, alla möjliga raser och så.
Så det var ju inte bara jag som var förvånad över att pudlarna gick åt fanders..

Nu har de ju inte pudlarna kvar, och de har skaffat sig en flatte efter dem, hon är väl… 13 månader nu kanske?
Men någon Pudel blir det inte där igen har de sagt.. Vilket jag kan förstå..

[nataschaj]
0

det jag faller för är ( Inte alla) bullterriers (amstaff eng staff osv) deras kroppsbyggnad å för deras korta päls, sen gillar jag maffiga hundar med, rottis gilalr jag med, för deras storlek..

Även schäfern typen gillar jag med, deras slankiga kropp å pälsen, sen att dem avrierar så himla mkt utseendet mässigt…

Frallorna är himla söta å snygga, men där ver jag inte alls hur dem ser närde gäller aveln, har inte läst på så där får dem stå på både och…

dem hundar som jag verkligen inte gillar utseendet mässigt är ju då Pudel, ja alla hundar som har de lockiga typen, tycker dem är fula, hemska små/stora saker.. Som får, å får (tackor/baggar) är hemsk fula ^^ sen ahr jag aldrig gillat just Pudel, dem är som sak grymt fula! både utseendet mäsiigt å insidan…haha…

Moppas m.m med deras intryckta nos, hemsk avel, gillar inte hundar som inte kan andas elr använda nosen som dem ska, här kommer då tror de är eng bulldogen, dem har med den intrutka nosen, men sen gillar ja ju itne då hundar som har under elr överbett, tycker de ser fult ut….. såm vildsvin haha….

Lite kort här då…

Tangotime
0

#31 Ja som sagt, mellanpudel är ingen favorit som dessa uppfödare kan jag knappt något om om det inte är så att dom föder upp i andra storlekar också. Men dom skiljer sig lite från dom andra pudlarna och nej, jag gillar dom inte.

#32 Hur kan en hund vara ful "på insidan"? DET känns som rejäla fördommar. Gör lite ont att höra när man själv har två ur mysiga pudlar och har haft en som charmade alla, även dom som tidigare hatat just Pudel.

Schäfer tycker även jag är väldigt vackra, mest ansiktet iofs. Men för min smak är det väl mycket päls :-)

[nataschaj]
0

33 glömde skriva att ja mena att man kan vara vacker på insidan med (nu glömde ja va dedära uttrycket heter men skit samma min hjärna fungaerar inte nu, lågt blodsocker), men pudar är fula å hemska både utsidan åinsidan… ja gillar dem INTE!…

Tizzla
0

Detta är vad jag faller för!

Utseende:

sund, funktionell kropp! (med allt vad det innebär)

pigga, alerta ögon

ståndöron, eller möjligtvis vippöron

mellanstor (runt 50 cm)

inte för mycket päls (bla ögonen måste synas)

slät, blank päls

mörk färg (gärna brindle eller med tantecken men helst utan vitt)

Känsla vid närkontakt:

mjuk päls (dvs inte stickig, sträv, lockig eller krullig)

ingen dålig lukt (från hudveck, äckliga öron, smutsig päls/hud)

Xondah
0

#32 Du måste verkligen understryka med att skriva upprepade gånger hur fula du tycker att pudlar är va? ;) Sen att skriva att dem är fula på insidan var ju snyggt inflikat. Tufft inlägg alltså, du har ju verkligen lärt dig hur man uttrycker sig på lunarstorm. Kul att du skriver "haha" när du beskrivit hur ful en ras är, status!

Tangotime
0

#36 Tur att man själv är vuxen och inte tar åt sig då Kyss eller hur.

Fördommar och korkade kommentarer gör inte ont. Fakta gör mer skada, men vad en människa skriver som inte förstått vad hon pratar om, det är skit samma!

Katti
2

Vill ha

Päls: Ska jag bara säga utseende så vill jag ha ett långhårigt/pälsigt intryck men inte lång hängande päls som på t ex briard eller afghan.

Ögon: De ska synas, men det finns ju gummisnoddar som tur är Skrattande.

Öron: Stående eller något mellanting. Inte "platt fall".

Färg: Funderar och det är olika på olika hundar. Gärna flerfärgad på ett eller annat sätt. Tanteckning är vackert, men även vita tecken. Äh, det finns massor av fina enfärgade hundar också!

Svans: Lång, välpälsad, inte rullad (men det har mina hundar ändå, fast det inte är mitt ideal!).

Storlek: Av någon anledning varierar det från dag till dag vad jag tycker är lagom storlek! Inte mindre än kleinspitz/papillon och inte större än berner sennen! Gärna max 20 kg. Då kan man lyfta upp hunden om man t ex ska passera där det ligger krossat glas eller liknande, eller om hunden skadar sig, blir ormbiten i skogen eller så. Men då är vi inne på praktiskt oich inte utseende igen!

Det är välääääldigt svårt att inte blanda in mentalitet och personlighet här. Det är ju ändå det som gör hunden!

Vill inte ha

Klumpiga, onaturliga hundar. Inte heller hundar som är "felformade" på något sätt och då menar jag avarter som aldrig skulle uppkomma/överleva i naturen. Förutom vad jag tycker om det som inte fick diskuteras i den här tråden (hälsa) så tycker jag att det är fult och äckligt. Förlåt till er som har såna hundar, men ni får tycka att mina hundar är äckliga om ni vill Oskyldig).

[Hilo]
0

#38 Din hundar äckliga?! Psft!

Jag dog lite när jag scrollade ner och fick se snyggingen till höger

Tangotime
0

Säger det samma, fast jag gillar snyggingen till vänster mer Kyss

Jag tycker det låter lite illa när man säger att en hel ras är äcklig. (menar inte att du dömt ut hela raser nu #38.) Utseende mässigt kanske man tycker dom ser lite äckliga ut, men ge mentaliteten en chans Skrattande

Jag tycker tex att mexicansk nakenhund ser lite läskiga ut, eller fula… Men vissa av dom jag träffat har haft en fantastisk personlighet!

(Bild, pälsad mex valp.)

Katti
1

Fast nu var det ju en utseendetråd och inte en mentalitetstråd. Därför skrev jag bara vad jag tycker om deras utseende. Sen är det väl så, med mig som med de flesta andra, att gillar man inte utseendet så tar man inte reda på hur mentaliteten är. Inga hundar som intresserar helt enkelt.

Lyan
0

Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN skaffat den snyggaste hunden jag sett för det är nämligen en albino öronkuperad Dobermann. De är riktig albino och därför väldigt sjuka och blir sällan över 5 år plus en massa mentalproblem.

Sedan är jag jättesvag för harlequin i alla dess former (fawnequin, merlequin, blue, chocolate, brindle mm, den finns i allt), merle, speciellt de lite ovanligare och även dubbelmerle (som jag ALDRIG skulle uppmuntra eller skaffa), hundar som är en färgade med klarblå ögon, har sett en näst intill kolsvart Aussie med klarblå ögon och en sobelmerle sheltie som också hade blå ögon men iom sobelfärgen syntes inte merleteckningen.

I kroppen ska det vara vinthundar! Eller som pojkvännens blandras, en "vanlig" hund med mycket smäckra linjer helt utan överdrifter. De flesta slanka hundar som är rena i sina linjer är bara mums! Mina små är också slanka med långa ben under pälsen även om Mattis hade behövt mer vinklade bakben (de går spikrakt ner :-O)

Jag och en bekant har kommit fram till att vi har samma smak på djurutseende och vi skulle ingen av oss faktiskt skaffa ett djur bara för att det är vackert.

[Hilo]
0

#42 Klart man inte skaffar ett djur enbart på utseende - men detta handlade om vad man faller för, och inte huruvida man kan/ska/vill skaffa det eller ej Flört

[nataschaj]
0

38 inte visste jag att jag hade lunarstorm!!! å aldrig ens haft lunar för ja anser de som skit sida, man lär sig nåt nytt varje dag haha, å nej inte alltid att funtade jag kommer ihåg alla ord tryck häller efter som ja inte lägger nån stor vikt i deta å ja alla pudlar ÄR fula skulle som sakt aldrig vilja ha en sådan å jag upprepar mig gärna.

Xondah
0

#44 De gick väl knappast att missa att de var ett sarkastiskt inlägg? Jag menade givetvis inte att du sitter inne där, men när jag läste ditt inlägg kändes de som att de kom från någon som skulle kunna ha gjort det.

Jag tror de flesta här är såpass klara i huvudet att de fattar om du säger en gång att du inte tycker att pudlar är fina…tror du inte själv de? Istället sitter du verkligen och spyr galla över rasen plus dennes insida vilken tråden inte ens handlade om. Att jämnföra raser med andra djurarter var ju också påhittigt.^^

Från ditt inlägg…gillar inte utseende mässigt, fula, hemska, hemsk fula, grymt fula, fula utssende mässigt och fula på insidan. 6 gr i ett inlägg om hur fula och hemska dem är, vadå overdo it lixom. Dessutom i nästa inlägg du gör påpekar du än en gång hur fula de är på både utan och innan sidan.

Jag kan inte låta bli att bli irriterad när nån uttrycker sig så dumt och tankelöst.

Catnap
0

Nu har pudeln kommit på tal i tråden vilket påminde mig om vad jag idag tycker om pudeln och vad jag tyckte förr. Utseendemässigt så har jag varken tyckt att de är fina eller fula tidigare utan bara tråkiga. Det fulaste jag visste däremot var lejonklippta pudlar.
När jag sedan såg en helt nedklippt storpudel så började jag tycka att de var rätt snygga till och med och nu har det gått så långt att jag tycker att en vit lejonklippt storpudel är supersnyggt sedan jag såg en på bild. Det kommer jag dock aldrig att äga eftersom jag inte gillar pälsvård. Jag har gjort en helomvänding där det senaste två åren Skrattande

Min drömhund utseendemässigt är jämthunden, jag älskar även jämtens inre, men jag är ju ingen jägare så den hundrasen är inte för mig. Jag får nöja mig med att titta på morfars jämtar. De är så snygga med sin kropp, höga kraftiga ben och vilket ansikte *suck*. Allt med ståndöron får mig egentligen att smälta :)

På något vis tycker jag att en jämte ser så naturlig ut, på samma sätt som en bruksschäfer.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Lyan
0

#43 Ville bara poängtera det för de vita dobrarna och dubbelmerle är väldigt farliga färger som inte borde finnas pga de problem de ställer till för hundarna

Tangotime
0

#41 Sorry, ett litet sidospår! Tänkte mig inte för Tungan ute

[Hilo]
0

#47 Yepp.
Men håller med om de vita dobbarna :)

Lyan
0

#49 Att de är snygga?

[Hilo]
0

#50 yepp

Lyan
0

#51 Skönt att det är flera som är som jag :-P Brukar få ett stort ÖRK slängt i ansiktet annars

[Hilo]
0

#52 Hehe vet hur det är. Gillar eg. alla färgerna på dobermannen.
Är dock mest kär i blue och rust Kyss

SaraC
0

#23 Haha, du borde träffa min jappe Flört

LinaK
0

#23 Då är det verkligen fördommar angående Bichon-raserna. Det är fantastiska hundar enligt mig Flört Speciellt havanaisen!

Tangotime
0

#55 Det ÄR fördommar. Jag kan inget om dom och vet inte alls hur dom ska vara. Men jag har haft ett par klipphundar av rasen och har aldrig tyckt om dom. Dom jag klippt har varit tråkiga och inte haft någon personlighet. Sen har jag nog aldrig mött en bichon som inte gjort utfall och gapat när jag gått med mina hundar.

Men jag har heller inte haft chansen att träffa någon Bichon som varit "som dom ska vara" Skrattande enligt ras standarden mentalt sett.

LinaK
0

#56 Precis, okej då har du nog träffat på "dåliga exemplar" För de bichon-hundarna jag vet/känner har väldigt mycket personlighet. De är ganska tuffa hundar när man lär känna dem, även fast vissa vid första intrycket kan verka lite tråkiga. Glad Nej det är inte meningen att jag ska predika om rasen Flört
Kan ju tillägga att jag har HAFT fördommar angående pudlar, vi hade en storpudel som bodde på vår gata när jag var liten. Den var totalt galen. Tungan ute Sen sa alltid min pappa "Han ser ju ut som en babian" haha, så han kanske påverkade mig också. Men nu gillar jag pudlar, tycker dom är helhäftiga och verkar som en riktigt rolig ras.

Tangotime
0

#57 Det mesta är ju fördommar när det gäller alla som har en ras dom inte gillar mentaliteten på. Om man har haft rasen kan man ha bildat sig en uppfattning. Men att dömma ut en hel ras för att dom individer man träffat varit si eller så känns ju inte rättvist. Men det är ju ett sidospår :-)

Ang Bichon så kan jag inte säga att jag gillar deras frisyr. Men alla hundar med mycket päls i ansiktet tycker jag blir äckliga med matrester, vatten osv i skägget (jag är ju van vid renrakade frächa pudlar). Gäller även Lagotto, Wheatern (som jag aldrig någonsin vill ha igen, en räckte!) och schnauzer fast dom gillar jag verkligen utseendet på (alla storlekar) men det är skägget jag tycker blir lite äckligt Tungan ute

[Hilo]
0

#58 Kan ju tillägga - jag som skyr rasen Pudel, har haft Pudel i min barndom.
När det ändå kom på tal menar jag Flört

Alex
1

Jag förstår inte riktigt den här diskussionen som har blivit. Olika raser har ju olika mentalitet, det är väl alla överens om? Bara för att jag inte gillar en viss mentalitet betyder ju inte det att rasens mentalitet är dålig. Den passar helt enkelt inte mig bara. Det är väl lite därför det finns så många olika raser, med olika funktion, mentalitet och utseende, för att det ska finnas något för alla.

Självklart älskar väl alla den mentalitet de har på sin egen hund, annars hade man väl inte valt rasen. Däremot behöver väl inte det vara den optimala mentaliteten för alla andra? Det är väl samma sak med människor, vissa fungerar man bra ihop med, andra inte. Inte tusan betyder det att alla man inte trivs med är dåliga människor på något sätt…

Sen får man heller inte glömma vad vi har för värderingar själva. Det en person tycker är skälligt, stör en annan inte alls. Det någon tycker är nervöst tycker en annan är stabil men lite förarvek, för att ge två exempel.

Så varför man tar det så personligt när någon inte gillar den ras man har förstår jag inte. Alla har olika åsikter och trivs med olika saker, så en ras som en person inte tycker om kan ju vara idealet för en annan. Jag är bara glad att vi har så många olika raser att välja mellan, så jag kan få det jag vill ha. Sen vad andra tycker om den rasen, det bryr jag mig inte ett dugg om, då kan de bara låta bli att skaffa den så blir alla nöjda. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Sharp]
0

Jämthundar är faktiskt riktigt snygga! Vi har en 6 årig blandning mellan Jämthund & Alaskan Husky här. Kan slänga in en bild jag tagit Cool

[Sharp]
0

Själv gillar jag ganska nätta/smidiga och smala hundar. Inte mer åt det "biffiga" hållet.

Gillar tex Tollare, Aussie, Border Collie och t.o.m Greyhound. ;) Dobermann är också snygga.

Skulle inte vilja äga en New Foundland. ;)

Zynell
0

Själv föredrar jag nog små hundar. Samlar ihop pengar just nu för att kunna köpa mig en liten yorkie. Längre fram vill jag gärna också ha en Chihuahua och en pomeranian. Annars så gillar jag mycket spetshundarna för de har så bedårande ansiktet. De hundraser jag har lite svårt för är de som har intrycka trynen. De ser läskiga ut! :P Pudlar har jag också lite svårt för men mest pga att jag själv har lockigt hår och tycker INTE att det är vackert. (menar då den frissiga dunderlockiga frisyren med korkskruvar som jag har på huvudet) och pudlar brukar vara väldigt lockiga.

Annars har jag inte emot stora hundar heller. Husky är en ras jag bara älskar! De är bedårande söta men vet inte om jag skulle skaffa en.

Maja2
0

Det finns väldigt många hundraser jag INTE faller för… och jag har lite svårt att peka på VAD jag faller för….  Min hittehund Kelly föll jag pladask för, både kropp, päls, huvud, sätt… ALLT.

Vad som ALLTID går bort direkt är Vita hundar. Eller… vita djur överhuvudtaget. Vet inte varför, har alltid varit så.

KadjaNina
0

Jag har en vääldigt blandad smak ;) Schäfer, malinois och tervueren ligger högt upp för mig. Men även sheltie och border collie. Italiensk vinthund har jag också förälskat mig i och bullterriern ser så himla läcker ut. Haha man kan verkligen säga att jag har blandad smak.

Min syster har en så läcker blandras mellan border collie och samojed. Hon ser ut som en bc men med blåa ögon. Skickar med en bild. Dock så fick hon röda ögon på bilden. Hon är så vacker Kyss

Hundraser som jag inte tycker är särskilt fina är bedlingtonterrier, vissa småhundar t.ex yorkie. Mastino napoletano går också bort.

98tompa
0

Hej!¨

Dum fråga kanske men går i tankarna av att skaffa hund och undrar vad det är för ras som är med högst upp i inlägget? :) :) 

Tacksam för all hjälp :)

Kalli
2

#66: Oj, vilken gammal tråd. Skulle gissa att det är en Rhodesian Ridgeback?

tk1971
1

Liten och behändig storlek, helst kort/rak päls, har proportioner som är "normala" för en hund (undantaget från den regeln är taxar som jag alltid haft ett gott öga till), och så nåt som jag kallar för "glada öron". Ja, ni vet såna där flappöron som fladdrar glatt när hunden springer omkring och är glad och lycklig 💟

[Tismon]
0

Jag gillar…. hundiga hundar? Helst kort päls/medellång päls (kan absolut inte tänka mig hårbollar eller krävande hårvård. ) Är inte speciellt förtjust i krull-lockig/fluffig päls. Men det viktigaste för mig är att hunden är "hundig". Men det menar jag hundar som faktiskt ser ut som hundar, beter sig som hundar, inte intryckta nosar eller alldeles för rynkiga ansikten. (Ett undantag är mopsar(deras personlighet väger upp det haha) och VISSA hundar som ändå ser decent ut, typ pomerians.) Är inte särskilt kräsen i övrig, nästan alla pälstyper går hem (utom det jag nämnde) . Alla typer av öron och ögon och storlekar :) En stor deal breaker för mig är nog dock beteendet, att de beter sig som hundar och inte bjäbbiga bortskämda barn. Det är nog det värsta, faktiskt. (Kan också tillägga att de flesta spanielraser ogillar jag av någon anledning. kan inte riktigt sätta ord på just varför)

Snuffles
1

Om jag ska vara ärlig så faller jag för fulsöta hundar, typ griffon bruxellois, mops och olika blandraser. Min egen hund är riktigt fulsöt! Han ser ut som en liten råtta 😍

Lojs
2

Så länge hundarna är sunda så struntar jag i utseendet. Jag har två kelpies och innan jag skaffade egen tyckte jag de var bland de fulaste raserna, och bruna kelpies var de allra fulaste (båda mina är bruna). =) Jag går nästan helt på vad jag är ute efter inuti hunden när jag väljer ras/individ. =) Med "nästan" menar jag att kroppsbyggnad och storlek är av betydelse, inte utseendet i sig. Det behöver vara en hund med kroppsbyggnad som klarar att vara aktiv och i en storlek som passar vad jag är ute efter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lona
2

#66; Jag instämmer helt med #67, det är med största sannolikhet en ridgeback. Tror dock att du håller på att trilla i en synnerligen vanlig fälla; man ser en ras som man tycker är söt/charmig/vacker och så snöar man lätt in på den utan att egentligen välja efter det som (enligt mig iaf) är absolut viktigast; mentaliteten och hur rasens egenskaper passar DIG och dina önskemål. Du kanske redan har gjort det men skriv upp vad du vill ha för egenskaper hos din hund, bolla sedan med hundfolk (här tex ;-) ), läs på om raserna du får tips om och fundera. Det är klart att man till viss del kan ha önskemål om hundens utseende, som när det gäller storlek och päls, men du kommer garanterat att tycka att DIN hund är finast i världen i vilket fall <3 Just rhodesian ridgeback är en ras som många faller för pga utseendet och de ÄR vackra - men mycket speciella och ganska knepiga hundar som inte alltid är så lätta att ha.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hiro
5

Jag faller pladask för norrbottenspetsar, alla är 100% i min värld. Även exempelvis norsk buhund, siberian husky, akita inu mfl är otroligt vackra men norrbottenspets.. wow
Något jag inte faller för är trubbnosar (mops, engelsk bulldog, frank bulldog mfl), jag skäms över att vara den art som skapat dem

Hornslandet
0

Snyggaste hundarna rent estetiskt tycker jag överlägset är polarhundsraserna samt SALUKI! Sistnämnda är dock inte en ras jag själv vill ha då jag tycker om lite "grövre" raser, och vinthundens aktiveringsformer inte är så intressanta för mig.

Annars tycker jag själv hundar med skägg är balla och får mycket attityd. Schauzrar är en favorit, samt min egen ras då (briard) som jag tycker är sjukt cool i sitt utseende, kanske lite pga att det är så annorlunda mot vad man tänker sig en "hund" ser ut som. Ett exempel på det tycker jag är precis en Ridgeback..det är liksom som om man slår upp "hund" i ett Lexikon för mig.. (inget fel i det heller!).

[kinjelooo]
0

Jag faller för det jag har, "kamphundstypen", alltså en sk muskelhund. Jag gillar deras atletiska utseende, markerade muskler (fast det lätt går till överdrift hos vissa) och det stora uttrycksfulla huvudet. Fladderöronen är bara ett körsbär på tårtan! ;) Kort päls är ett plus när det gäller skötseln men ett helvete när det gäller kläder och filtar :/ Jag faller också för stora vinthundar som salukis, afganer, galgos och podencos, dock kommer nog aldrig skaffa en pga att det är jakthundar som ofta inte går att ha lösa… (säger jag som fick en amstaff med största jaktlusten) ;)

Estelle13
0

Jag faller för hundar med speciellt och ganska utmärkande utseende. Har ju själv storpudel och har alltid tyckt att rasen är väldigt vacker. En utstälningsklippt vit eller grå storpudel är ur läckert. Gillar deras sätt, de är lagom mycket hund. Hundar som schäfer, rottis och malle är ingenting för mig, för mycket hund enligt mig. Bullterrier är en ras jag tycker ser läcker ut men på ett helt annat vis. Inte vacker utan mer häftig. Mellan schnauzer peppar och salt gillar jag också, fin färg. Tycker nog att ingen ras är ful men visst finns det hundar man inte faller lika lätt för som andra. Golden är dock en ras jag tycker ser så himla tråkig ut.

Jojaton
0

Mina ultimata hundar utseendemässigt är Sheltie, Samojed och Rottweiler. Svårt att hitta jättemycket gemensamt hos dom, haha. Skulle nog aldrig kunna skaffa en stor mastiff eller dom här stora herde/vakthundarna - typ anatolisk herdehund osv.

Johanna - Instagram

Jojaton
0

Mina ultimata hundar utseendemässigt är Sheltie, Samojed och Rottweiler. Svårt att hitta jättemycket gemensamt hos dom, haha. Skulle nog aldrig kunna skaffa en stor mastiff eller dom här stora herde/vakthundarna - typ anatolisk herdehund osv.

Johanna - Instagram

Lona
1

Utseendemässigt är jag helt såld på spetsar, gärna den nordiska typen som jämthund, isländsk fårhund och lapsk vallhund. De har dessutom ofta en sund och funktionell byggnad utan exteriöra överdrifter. Jag har dessutom alltid gillat vissa typer av terriers, de mindre, raggiga med ståndöron - som cairn <3 . De ser så käcka och kavata ut, vilket de dessutom ofta är. Numera så tycker jag såklart ännu mer dem när jag har den hundtypen själv men faktum är att jag gillade dem långt innan jag fastnade för terriertemperamentet. Rent generellt tycker jag att hundar som är avlade för att jobba och har en vettig exteriör är snyggare än många som avlats in absurdum och det gäller även när en ras är delad i olika typer. En bruksschäfer eller jaktlabbe är således ofta vackrare i mina ögon än sällskaps/utställningstypen. En ridgeback i full galopp över ett fält kan också få mig att rysa av glädje, även om de inte har ståndöron ;-) . Där säger jag doch mot mig själv lite, jag är inte så förtjust i vinthundar - möjligen irländsk varghund och salukis men det är nog för att jag känt trevliga individer. Trubbnosar och muskelhundar av mer extrema typer har jag svårt för.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com