BRA foder till kastrat?
Sedan kastrering behöver vi byta foder, pga att han lätt lägger på sig. Har ätit Royal Canin Satiety för att gå ner det han lagt på sig men nu, för några veckor sedan är han tillbaka på Standardt Mild som han slukar. Har behövt minska givan så mycket att han knappt får något och han är så hungrig hela tiden. Provat att fylla ut med exempelvis morötter, men det blir ändå så lite "foder".
Hunden söker tips på torrfoder: - Kräsen - Lägger på sig lätt - Blir lätt torr i huden
Innan kastrering åt han knappt en kula, har provat det mesta men det ratades. Nu är han dock betydligt mer matglad, så vissa märken/sorter är säkerligen värda att prova igen!
Kan ni rekommendera något?
Kan tilläggas att han rör sig mycket. Tränas i agility/rally, cyklar och löptränar, lösa promenader i skog och mark. Så motionen blir nog svår att öka haha…
Söker främst ett torrfoder, då jag för närvarande inte har möjlighet att ge färskt. Men tar gärna emot tips på färskt också, då han i framtiden kommer att få det!
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Min kastrerade tik lägger på sig av att bara titta på mat, nu får hon Mush vaisto röd och tycker nog det börjar gå åt rätt håll. Innan jag började med rått åt hon först standardt mild och sen four friends light och senior.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hon äter dock allt. Men min kastrerade hane var kräsen och åt four friends med skaplig aptit.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det som gjorde min hund mätt och huden bra var Taste of the wild fisk varianten, den kunde jag öka på när motionen ökade. Dock så ger jag aldrig i skål för då märker han inte att han ätit. Han får i tre olika aktiveringsleksaker så att det tar 20 min för honom att få i hela portionen. Utöver det får han rent torkat kött utan tillsatser. Havregrynsgröt utan salt och blomkål och broccoli kokt är bra bukfyllnad extra hungriga dagar.
Du ska titta på fettprocenten. Fett ger dubbelt så mycket energi som kolhydrater och protein. Lightfoder har lägre andel fett. Acana Light & Fit har 10% fett. vetzoo.se har 11,4 kg för 629 kr. Fri frakt över 500 kr och du kan välja att de ställer paketet utanför din dörr om du inte är hemma. Lägre pris hos bitiba.se och zooplus.se (599 kr). Hos vetzoo kan du välja faktura, men inte hos de andra två.
Lägre pris har Magnussons Meat & Biscuit Light 479 kr för 14 kg hos vetzoo.se. 8 % fett.
Det foder du tidigare gett och som din hund gått upp i vikt på (Standardt Mild) har 16 % fett och är inget light-foder. Det har också väldigt lite fibrer, bara drygt 2 %. Lightfoder brukar ha mer fibrer. Fibrer ger mättnad utan att ge energi. Acana Light & Fit har 8,5% fibrer (växttråd).
Många är väldigt nöjda med både Acanas och Magnussons lightfoder.
Min tik är kastrerad sen 2,5 månad tillbaka och äter mush (den lila, som är lite "kraftigare" eller vad man ska säga) sen ca 7-8 månader tillbaka.. hon hade lätt för att lägga på sig med torrfoder även innan kastreringen (och även foder som varit ganska kalorianåla) så har varit lite orolig över att hon ska göra det nu också (trots att hon är väldigt aktiv!) Men so far har jag inte märkt att hon lagt på sig :) är för övrigt väldigt nöjd med mush och älskar hur smidigt det är med bollarna! Jag har ingen stor frys så får köpa lite oftare, men tycker ändå det funkar toppen! Hon äter 10 bollar om dagen så en fp räcker i tre dagar till henne. Kompliterar med råa ben , nötvom och grönsaksbollar också.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Har du testat att blöta upp torrfodret? Det brukar kunna ge större mättnadskänsla. Annars tycker jag råutfodring är perfekt, mindre chans att hunden lägger på sig en massa extra kilon när man skippar kolhydrater helt och enbart kör på animaliska produkter.