Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2241 ggr
Lexie82
0

Leva med hund trots allergi?

Är det ens möjligt att bo ihop med en hund trots allergi? Hyfsat lindriga symptom, som snuva och irriterande ögon, men de uppkommer ganska direkt vid närkontakt med hund.

Finns ju tabletter med antihistaminer, men hur länge är de verksamma?

Aleya
0

Det är tyvärr inte optimalt att vara allergisk och leva med hund eller andra husdjur man är allergisk mot. Du kan tyvärr bli sämre. Så skulle avråda dig från detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mitchika
0

Det går, förutsatt att personens allergi påverkas tillräckligt bra av antihistaminerna. 

Jag är själv extremt allergisk mot katt. Två tabletter Kestine om dagen (maxdosen) gör att jag kan vara och även bo i samma hem som en katt (under vissa förutsättningar) och tar bort den luftburna allergin, men inte kontaktallergin. Kontaktallergin orsakar kliande, rinnande ögon, snuva och även extremt kliande svalg vilket är tortyr. Ska jag ha bort kontaktallergin behöver jag äta fyra tabletter Kestine om dagen,  vilket absolut inte är att rekommendera! 

Men det är individuellt hur väl ens allergi reagerar på det. Kestine är verksam i 24 timmar och är det enda märke jag tryggt kan ta utan att få några biverkningar annat än trötthet (som kan sitta i upp till 8-12 timmar) om jag tar två tabletter samtidigt. Antihistaminer kan ge biverkningar också, jag minns att jag fick prova på ett billigare märke på inrådan av apotekspersonalen som gav mig massa röda utslag. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Sindri
0

Det finns väl hundar som inte är så väldigt allergena?
http://www.mushbarf.com/sv/blogg/hundbloggen/10-allergivanliga-hundraser
Man kan vara allergisk mot vissa raser, men inte andra. Men det kan vara jobbigt att testa sig fram, och inga garantier för att inte allergi kan uppstå senare.

[kinjelooo]
0

Har du haft hunden länge? Jag reagerade på samma sätt på min när hon var valp men det avtog med tiden. Nu kliar jag endastom hon slickar mig i ansiktet. (Har dock haft hund hela mitt liv och aldrig visat symptom innan) Annars är det väl inte optimalt men inte omöjligt, beroende på grad. Lät inte hunden sovs i din säng, ha en luftrengörare i sovrummet, duscha hunden och dammsuga regelbundet, det brukar hjälpa en hel del :)

Lexie82
0

Jag har haft min hund i några år, men det är inte jag som är allergisk, det är en kille jag träffat.

tk1971
0

Beror helt och hållet på personen och hunden. 

Min sambo är allergisk mot hundar. Jag hade med mig en hund när vi flyttade ihop för 13 år sedan, och nu har vi två hundar. Jag frågar ibland hur det är med allergin, men han säger att det funkar bra. Han tar inga tabletter mot allergin, däremot tar han ögondroppar nån gång ibland. 

Men frågar du läkare får du garanterat höra "Nej, absolut inte".

Lojs
0

Maken är allergisk, men klarar sig bra med en allergitablett om dagen. Men han är även allergisk mot pollen, parfymer, kvalster mm som man inte kommer undan i vilket fall så han tycker inte hundarna påverkar så mycket. Han måste dock gå och tvätta sig om någon av hundarna slickar på honom, det är väl vad som märks mest i vardagen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wellcraft
1

Jag gör det. Håller hemmet och hundarna rena så är det inga problem.
Blir ordentligt allergisk av skitiga hundar, hundar som man blir grå på fingertopparna av att klia - tyvärr mååånga hundar som är så skitiga.
Hundar med tandsten/skitig käft tål jag inte heller av någon anledning.
Men mina är hela och rena, pälsarna  och käftarna välskötta och då känner jag inget alls.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anibaz
0

Jag är pälsdjursallergiker men utvecklar nån typ av immunitet mot mina egna hundar. Har aussie, har haft terv och corgi - lite olika pälstyper. Tål dock absolut inte släthåriga hundar. Jobbar även på hunddagis vilket funkar bra, undviker allt för mycket gos med vissa .