Frysta färskfoder korvar... Hur dela?
Hej på er!
För ett par dagar sen introducerade vi Mush Puppy köttbullar till vår 7 mån valp. De var mycket uppskattade så nu ska jag köpa mer för en 800 gr påse räcker inte länge.
Fryst färskfoder verkar komma i formaten bullar (25gr), korvar och block. Om man köper korvar eller block och inte behöver ge allt på samma dag - kan man spara undan till nästa dag i kylskåpet utan att det blir dåligt?
Mush puppy-blocks ligger på 245 gr vilket är för mycket för en portion - vår valp bör äta max ca 400gr per dag.
Jag kan ju förstås fortsätta med bullarna men det är mer ekonomiskt att köpa korvar/block
Tina den frysta korven ngn minut i micron.
Dela sedan upp den med en kraftig kniv och frys in de delar du inte behöver för stunden separat
Ja det håller minst 4 dagar i kylskåpet :)
Men ha det framme så det precis börjar tina, "såga" sedan med kniv och bryt loss ananrs, så gör jag med våra 1 kgs korvar :)
#1 Man ska aldrig micra färskfoder, inte ens någon minut!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar tina i kylen ett par timmar, bara så att korven inte är helt stelfrusen. Dela med vass kniv och in i frysen igen (förutom det du ska ha för dagen). Jag skulle inte spara upptinad mat i kylen mer än ett dygn, det är trots allt malt rått kött.
#3 Rått kött håller längre än något dygn ;)
Färskfoder håller 3-4 dagar i kylen :)
Jag tycker absolut att blocken är smidigare än korvarna även om man ger 400 gram. Min ena hund äter 400 gram av Mush Vaisto och jag brukar alltid tina upp två block över natten i plastpåse och sedan väga upp till 400 gram och bara spara resten i plastpåsen till nästa dag. Man slipper det här köttsprutet som alltid uppstod när man skulle öppna en tinad korv. Mina hundar gillar dessutom Vaiston bättre än basic :).
#4 Hela bitar ja, färs ska konsumeras inom ett dygn (om det inte är förpackat slutet i speciell gasblandning). Färskfoder är malt och bör vara lika utsatt för bakterietillväxt som förs! Jag har kollat och luktat på foder som legat ett par dygn, och nej - även om hundar är tåligare än oss skulle jag inte ge det.
#6 Nej ditt val - men onödigt att slänga kött - som inte är dåligt :P
Jag brukar skära ett snitt i plasten, och även lite i korven, runt hela mitten och sedan gå ut och kasta den på något hårt. Skrämmer skiten ur grannarna och bryts av på mitten väldigt snyggt :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#7 Vadå slänga kött? Jag har i alla fall en utmärkt uppfinning hemma som heter frys. Där förvaras foder (och köttfärs) som inte ska ätas närmaste dygnet.
#9 Du behöver inte vara dryg!
Många moderna microvågsugnar har en defrost funktion som är ganska bra! Annars är det effektivast att tina i kylskåp någon stund innan man skär upp.
Tack för svar. Jo - fryst färskfoder bör väl hanteras ungefär som köttfärs och det är ju rätt känsligt men nog tål det att förvaras över natten till nästa dag. I alla fall så gör jag det med vår mat om det inte allt går åt. Man skulle haft en vakumförpackare men nu tycker jag det räcker med köks-maskiner. Man får ju knappt plats för maten med alla apparater i köket nuförtiden! 🤪
Synd att inte korvarna är "färdig-skivade" i lagom stora bitar, men jag får testa blocken i stället.
Jag ger min hund Mush Vaisto blocken, han äter ca 350 g 2 ggr dagligen så jag tar upp två block som får tina i kylen och sedan väger jag upp till den mängden av han skall ha av dem. Resterande som blir över lägger jag tillbaka i kylen då det går till nästa måltid. Lite pill med att väga osv men helt klart värt det! :)
Jag har mitt färskfoder i kylskåp tills det börjar lukta riktigt illa. Är det bara lite småskum lukt så får hundarna äta det om de vill. M.a.o. kan det stå många dagar i kylskåp utan konstigheter, även om jag försöker hålla mig till att bara tina lagom mycket. Har hittills inte haft några kostrelaterade sjukdomar på varken hundar eller mig själv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm