Tar mitt framför ögonen..
Skulle ge min mor en chokladboll innan idag och la den på soffbordet och skulle ta ner hunden från soffan, i samma sekund tar hon den mitt framför ögonen på oss. Både jag och min mamma blir lika paffa bägge två.
Tryckte ner henne på golvet och sa fy!! efter de hänvisade jag till hennes plats ute i hallen..
Men vad ska man göra för att hon inte ska fortsätta med detta? Hon är 1 år och 6 månader snart och har hela tiden innan accepterat ett nej när hon snuffsar efter något som är ätbart för oss människor..
Innehöll chokladbollen mycket kakao? Bara med tanke på att det är giftigt.
Vi fick självklart tag på den så hon fick typ bara i sig koks smulor, om ens de. Hon tog den snabbt men försiktigt i munnen, så förmodligen visste hon att hon gjorde fel😑
Sånt händer, hundar är opportunistister och nu blev väl frestelsen för stor… Träna! Lägg ut/tappa frestande godsaker och stoppa henne från att ta. Lär henne att hon kan få "varsågod" eller något annat när hon hejdar sig. Börja lätt och öva allt svårare när hon förstår konceptet.
Ge inte ens hunden chansen att hamna i konflikten. Skapa en zon runt omkring er när ni ska äta något och låt inte hunden passera den gränsen. Ge hunden något eget att tugga på. När ni ätit klart kan ni bjuda in hunden igen. Sen kan ni träna impulskontroll vid sidan av, t ex lägg fram en foderkula och ge hunden en köttbulle om hon låter bli den osv.
Tryck inte ner hunden med en fy. Den är bara en hund. Och nej de vet inte när de gör fel. Träna hunden "låt bli" med clicker o godis. Du kan lätt googla fram hur. :) Och i framtiden va mer försiktigt när du sätter ner mat.
Om du trycker ner hunden och "skäller" ut den skapar du mer av dessa beteende. Hunden måste hugg åt sig allt snabbt för annars tar du det. Kör istället med kanske knäckebröd på bordet och kyckling (torkad) i fickan och såfort hon låter bli knäckebrödet påbordet belöna. Ge henne det bästa emot något halvdant. Eller lämna inte saker på bordet/ha henne i närheten av rummet när ni äter.
Precis, lägg ner tid på att träna hunden. Och tänk på att träna på vad du vill ha, istället för vad du inte vill ha. Dvs du vill att hunden låter bli maten, och du vill att hunden ligger på sin filt på golvet en bit ifrån bordet, kontra att du inte vill att hunden stjäl mat.
De första exemplen är mer konkreta, och mer inriktade på belöning - mer motiverande. Det sista exemplet är luddigt och sätter bara upp hunden för bestraffningar, som möjligtvis kanske tar bort beteendet när ni är precis där och är uppmärksamma (dvs hotfulla), men vad händer om du vänder ryggen bort? Om du lämnar rummet? Pratar i telefon och därmed blir distraherad? Om maten är så god att det är värt att du blir arg?
Det tar tid, och det är jättejobbigt, men det är så jädra värt det med en glad och positiv hund som låter bli grejer för sin egen vinning (dvs den vet att den vinner mer, beröm+godis+glädje från förare, av att låta bli goda saker).
Jag skulle bara springa och hämta något i ett annat rum, så jag ställde ner Arraks frukostskål på golvet och bad honom låta bli den. Sen blev jag distraherad och glömde helt bort att säga varsågod. Lämnade honom för att gå på lektion. När jag kom tillbaka 3 timmar senare var skålen fortfarande orörd, trots ensam labrador med en stor skål färskfoder och ben.
Inget att bestraffa tycker jag. Såklart måste man snabbt ta bort det ut munnen på dem om det är nått som kan vara giftigt som choklad. Men jag hade nog bara tänkt att jag får skylla mig själv som la godbiten inom "tjuvhåll" och missade att se att hunden ville ta den..
Jag kör också "varsågod" med maten, varje gång. Jag har inte tränat nått särskilt på att "låta bli" MIN mat, men jag tror att bara det att han aldrig får sin mat utan ett sitt/ligg och varsågod gör att han inte blir lika "på hugget" med min tallrik som kan stå där på bordet.. Dock går det ju inte bara att lämna helt oövervakat nån särskild stund, än. Enklast är, tycker jag, att bara ställa tallriken/vad det nu är lite strategiskt så det inte är så väldans enkelt/snabbt för hunden att komma åt det på ren impuls..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rätt och fel i vår värld är det vi som skapar, detta är inget hunden förstår. Träna hunden aktivt istället för att bestraffa den när den gör vad du anser är fel. Det lär den sig sällan något av (för om den hade lärt sig, så hade den inte gjort om det).
"Counter surfing" behöver inte vara ett stort problem om du aktivt tränar. Jag tränar nya hundar i hemmet på liknande sätt som i videon nedan och lämnar utan någon större eftertanke allt möjligt smarrigt på borden numera.
//Lina
Sen tycker jag väl det iofs inte är nått fel i att visa hunden när han gör nått fel, vad man vill att den ska göra/inte göra. Jag har konsekvent från dag ett lugnt men bestämt lyft ner min valps när han hoppat upp för att nosa/ta nått från en bänk eller bord. Nått kommando fattade han ju inte, men har iaf sagt hela tiden typ "så gör vi inte". Jag tycker det har gett effekt, och jag tycker inte det är att "hota" hunden. Eller så har det inte gjort nått alls, och han är bara inte så intresserad av att göra det längre..kan ju inte veta 100%.