Raka eller inte?
Har en pyreneerhund på fem år, som har väldigt ont av värme. Han flåsar jämt och tycker allt över 10 grader är varmt. Har gått i valet och kvalet om man skulle klippa ner honom inför sommaren. Har testat raka under magen förut men det hjälper inte nämnvärt. Tycker helt enkelt synd om honom, men tvekar eftersom man har hört att pälsen skyddar mot värmen/blir förstörd efter klippning osv. Vad tror ni?
Vi rakade ner vår gamla nuffe sista två åren han var i livet, gjorde väldigt stor skillnad för honom till det bättre. Svårt val innan man vet vad som funkar för sin hund.
#1 Det är det jag hoppas, att han kommer må bättre, vore ju synd om man märker det när han bara har något år kvar liksom :/ Hur blev pälsen på er hund när den växte ut igen?:)
#2 Jag minns ingen skillnad på Elvis päls, var så många år sedan :/
Jag rakar ner min Irländska Varghund nu när värmen kommer.
Hans päls är precis som innan klippning när den växer ut igen.
// Harley
#3 okej förstår det! #4 tack för svar, tror det får bli så i år faktiskt.
Min Arraks päls kommer ut precis som vanligt efter rakning, trots att folk sa att den inte skulle göra det… :D Han ser bara galet skabbig ut ett tag eftersom att underullen kommer först och täckpälsen sen 😂
#6 ja det kan man ju leva med ;) vad har du för ras? Började klippa honom idag, men det var ju lättare sagt än gjort att bli av med den pälsen kan jag säga! Tips på bra maskiner? Köpte en på hööks, funderar på att reklamera den :/
En nyfiken fråga: vad är det som påverkar när man säger att pälsen skulle få sämre kvalitet när man rakar/klipper? Hur motiverar man det, vad är förklaringen liksom? Jag tänker att hårstrån är hårstrån liksom, som har en viss livslängd, och att de inte borde påverkas nämnvärt av att kapas, men det kanske är något jag missförstått helt? Upplys mig! :D
Följer tråden, funderar på att raka min bc-blandning, våren har knappt kommit och han håller redan på att dö… Finns det något negativt med att hel-raka eller är det värt att testa en säsong för att se om det hjälper? Min har otroligt mycket underull
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
#7 Jag har en labrador! Jag har en Moser Rex, som jag är nöjd med. Jag har aldrig provat något annat, så jag ska inte säga att den är bäst eller så - men den får jobbet gjort. Dock kan man behöva slipa skären ganska ofta, men är skären vassa så den superbra tycker jag :)
#8 Nä, jag vet faktiskt inte… Som den gamla skrönan att man inte ska raka benen för då blir håren tjockare? :D Sen, vissa raser kan jag förstå, t.ex. border terrier, som jag uppfattat det så kan deras pälslager lägga sig i "fel ordning", så att den får täckpälsen under underullen…. Jag förstår inte hur det funkar, men jag såg en jättekonstigt borderterrier och fick då den förklaringen, så då får man väl lita på det tänkte jag. :D
#9 Det är värt att testa tycker jag! Det som är negativt är tre saker, i mitt tycke.
För det första så blir hundens något så vansinnigt mycket blötare som rakad än som pälsad, så man får lägga mer tid på att torka efter t.ex. rastrunda i regn. (I alla fall Arrak).
Pälsen värmer musklerna, så man får vara beredd på att lägga mer energi på uppvärmning innan ansträngning, att hålla hunden varm genom rörelse i pauser under rörelse, och kanske vara beredd med ett täcke om man ska lägga in hunden i bilen t.ex. för att inte musklerna ska kallna för fort.
Och så det sista, så det finns en risk att hunden bränner sig. Har hunden tjock päls som sedan försvinner allt på en gång så är ju risken stor att den bränner sig. Arrak har aldrig bränt sig, men det är ju en rimlig risk tänker jag, som man kan hålla ett öga på. Första gången jag rakade Arrak fick jag ett tips om Helosan med solfaktor, tror jag :)

#9 Gissar på att det kommer från att pälsen ser helt knäpp ut när den växer ut på en hund med dubbel päls, eftersom underullen kommer först. Eller så beror det på att det är väldigt svårt att få tillbaka strävhåriga pälsar i bra skick igen efter de varit rakade.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Läste någonstans att schäfrar har lättare att få värmeslag om man rakar av pälsen. Min är schäfer-labrador/border collie-dansk svensk gårdshund (ska tydligen vara en dalmatiner inkastad där i mixen också), så jag vet inte om jag vågar riskera något. Han har ju inte särskilt lång päls, men den är oerhört tjock… Kammar med furminator och får ut tillräckligt med päls för att virka en matta varje gång, men pälsen är alltid lika tjock.

#13 Skulle tro att det gäller alla hundar om man rakar mitt i värmebölja eller inte är försiktig med värme medan pälsen är som kortast. Därför rakar de flesta en gång före det blir varmt och sedan efter den värsta värmen gett med sig. =)
Medis på akvariefisk.
Problemet kan väl även ligga i att vissa hundar har ett isoleringslager? Som ska göra dom inte blir för varma. Talar man bort det går solen direkt på huden vilket egentligen blir varmare. Samma som när vi har kläder på oss på sommaren. Egentligen är det svalare för kroppen med kläder på, speciellt lösa/oversized, istället för mera hud + tighta kläder eftersom det verkligen värmer upp kroppen och håller på värmen istället för att skydda huden och bara kläderna blir varma lixom.. Men det är bara en teori. Inte baserat på nåt annat än vad jag kommer ihåg jag läste nån gång för några år sen.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Med tanke på hur påverkad hunden blir av värmen så verkar det ju inte speciellt troligt att pälsen skyddar mot värme ;) Jag har träffat flera hundar med stor fluffpäls som till sist blivit rakade trots att ägarna varit lite nojiga kring det. De hundarna har blivit överlyckliga och orkat mycket mer på somrarna.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Själv frågar jag mig varför vi avlar fram hundar som måste rakas för att klara av en svensk sommar.

#18 Tja, i andra klimat än vårat kan pälsen vara praktisk. ;) Men i övrigt så upplever jag att det ofta är på hundar som antingen är kastrerade eller rätt gamla som man rakar, upplever inte att det är lika vanligt på unga, okastrerade hundar att de får en så extrem päls att den behöver rakas för att de ska kunna må bra.
Medis på akvariefisk.
#19 Vad menar du? Vi har ett otroligt milt klimat jämfört med många andra länder. Såg inte en enda nedrakad hund i Kroatien trots 35 graders värme (och det var måånga hundar) och inte gick de och gapflåsade heller.
Och nja. Majoriteten av de jag sett som ska rakas har varit unga och medelålders hundar. Ser en stor trend i min egen ras med att raka hundarna, och då är det ändå en ras som har kunnat arbeta hårt både i australisk hetta, på slätterna i USA och uppe i kalla bergen i pyrenéerna. Varför skulle de inte klara en svensk sommar?
Funderar också på att raka ner min BC, då han besväras en hel del av värmen redan nu, men samtidigt har ett stooort behov av att få jobba fysiskt, enbart mentalt räcker inte - så vill gärna underlätta för honom.
Men är så rädd att förstöra hans vackra päls 🤔
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#20 Jag menar att vissa pälsar är anpassade efter betydligt kallare klimat än våra svenska somrar. Precis som att många hundar inte funkar så bra med våra svenska vintrar utan att ha kläder på sig.
Skillnaden mot vad du såg i Kroatien kan även bero på att hundarna där är vana vid klimatet på ett helt annat sätt än vad de skulle hinna bli i Sverige. Vi har ju en väldigt kort och tillfälligt intensiv sommar som inte riktigt ger möjlighet till en successiv anpassning som ifall vi hade ett varmare klimat. =) (Jättedumt att jämföra hundar och människor, men jag mår totalt skit när det är som varmast här om sommaren och håller mig inne mestadels, men som jag förstått det så skulle jag anpassa mig om jag flyttade till ett varmare klimat och blev tvungen att stå ut med det i längre perioder).
Sedan finns det såklart många typer av pälsar som funkar bra i väldigt varierande klimat.
Jag beskrev bara mina erfarenheter, i mina kretsar (mestadels agilityfolk) har det varit de extremt tjocka, fluffiga, icke rastypiska pälsarna som vissa kastrerade eller äldre hundar med dubbel päls fått, alltså förändringar från deras "normalpäls" i yngre eller okastrerade dagar. Jag har inte sett hundar som är "snygga" utställningsmässigt som behövts rakas ner, möjligtvis en lapphund, men med den vet jag inte anledningen bakom rakningen.
Men visst, jag har hört om hundar som rakas för att torka snabbare efter bad på sommaren för att slippa hotspot, där behöver det säkert inte bero på extrempäls.
Jag har bara sett någon enstaka rakad aussie, visste inte att det var såpass vanligt.
Medis på akvariefisk.
#21 Kände exakt samma sak igår kväll när vi låg och kelade, han har så underbart fin och mjuk päls, det vore sorgligt om det förändrades Dx
#22 Det var många som hade husky och malamutes i Kroatien. Så inte bara kortpälsade hundar anpassade för klimatet..
Och de pälsar jag ser (alltså folk som postar på fb, jag följer en hel del grupper. men har även träffat en del irl) som rakas ner är oftast inte alls pälsar anpassade för kallare klimat, utan oftast är det hundar från utställningslinjer med onödigt riklig och helt oduglig päls funktionsmässigt sett. Golden och Aussie är nog de vanligaste.
Att man måste raka för hotspot och fukteksem har ju även det att göra med att pälsen inte är funktionsduglig, alltså att vattnet tränger in för djupt och pälsen är för tät/ullig för att torka ordentligt.. Benji har det problemet pga sin kastratpäls. Tar timmar för honom att torka, trots att han är labbe.
Björnar, rävar och vargar har även de tjock päls, men aldrig behöver de rakas för att klara sig en svensk sommar..
Att aveln kommit ur kurs även för pälsen är väl ingen direkt nyhet när många raser har problem med fysiken och lynnet?
Jag håller med Lojs där med hur päls anpassar sig efter klimatet man lever i.
Här är det ju nästan 4 årstider om dagen i perioder, sen smäller det till och blir stekhett, medans dom nere på kontinenten har ett jämnare klimat som inte skiftar så snabbt och tvärt som här uppe.
Finns väl en anledning till att många svenska djur har sina gryt, hålor och lyor under mark och är mest aktiva under skymning/natt/gryning när det är svalare.
// Harley
#23 Haha, ja vore riktigt sorgligt! Min är kastrat men med perfekt päls, är mest nojig över att katastrof-kastrat-päls ska växa ut om jag rakar ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kan ju säga att pyreneerna inte har en framavlad opraktisk päls, utan den är relativt lik ursprungspyreneern, åtminstone här i Sverige. Men med tanke på att den är skapt för att vara uppe i bergen dygnet runt och vakta får så kan man lätt förstå varför han har det jobbigt på sommaren här i Sverige. Kan man då underlätta för honom så är det väl bara bra, oavsett om många tycker att han blir "fulare". Jag ska inte ställa ut honom ändå, så jag bryr mig faktiskt inte om att den "ska" vara på ett visst sätt. Det jag är rädd för är att förstöra pälsens funktion.
#18, i så fall kan man ju även fråga sig varför det avlas fram hundar som behöver täcken på vintern. . Eller?
---------
#28 Så du skulle vara okej om det avlades fram labradorer som har så dålig päls att de inte kan apportera i vatten för att de blir för kalla? Huskies som inte kan vistas ute i vinterväder?
För mig handlar det om hundens funktion. En aussie till exempel ska kunna valla eller arbeta med annat även när det är varmt eller kallt ute. En golden som inte kan apportera fågel i skogen bara för att det råkar vara 17 grader ute har inte i avel att göra. En aussie som inte klarar av att jobba i 15 grader och uppåt (jag har sett och träffat flera stycken som är så) har inte i avel att göra. Det förstör hundens funktion och den blir lidande helt utan anledning.
Varför är folk så okej med att hunden lider av sin päls, när det är fullt möjligt att avla fram hundar som INTE gör det?
Skulle du tycka att det var så himla kul om det avlades fram vinthundar som inte kan springa?
#30 Nu var inte ditt inlägg riktat till mig men, ändå.
Varför är folk så okej med att hunden lider av sin päls, när det är fullt möjligt att avla fram hundar som INTE gör det?
Jaadu, folk verkar vara okej med att hundar lider av mycket värre saker än så, annars skulle inte hundaveln se ut som den gör idag.
Men det är ett ämne för en egen tråd.
// Harley
#30, fast nu var det ju inte riktigt det som det handlade om och du vet mycket väl vad jag tycker om funktion osv hos hundar ;) Det jag tänker är att hunden som nämns i trådstarten inte är av en ras som är anpassad för vårt klimat, då är det inte heller konstigt om man behöver "anpassa pälsen" då och då. Om en hund inte klarar klimatet i ursprungsländerna, inte klarar av sina arbetsuppgifter pga pälsen osv så är det självklart negativt.
---------
#26 Min är också kastrerad, är det större chans att pälsen växer ut på ett dåligt sätt hos våra?
Mamma har en corgi med supermycket och lång päls och han har haft det jobbigt sina första somrar. Förra våren funderade vi på att klippa ner honom och började läsa runt lite om saken, och det varnades att hunden kan bli överhettad, pälsen kommer aldrig bli densamma etc. Det lite märkliga var att ingen som jag läste kommentarer från som hade klippt ned sina hundar skrev något negativt om det.
Vi rakade corgin, han blev piggare och gladare och pälsen växte ut precis som den pälsen han hade innan och nu blir det rakning igen inför sommaren. Jag skulle säga - kör.
#33 Inte en aning men är livrädd för det 😮Å andra sidan är jag livrädd för att han ska åka på värmeslag också ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#36 Ja det är ett jäkla dilemma x.x

Har en tibetansk terrier. En väldigt pälsar ras vars päls ska skydda från både värme och kyla. Hon bl3v väldigt påverkad av värmen så förra året rakade vi ner henne, hon blev så glad! Skuttade och sprang på promenaderna igen och skulle leka med fåren. Vi har hållt henne kort sen dess. Hon trivs bättre i det. 😊
OT. Ringde och bokade tid för bad och trim hos hundtrimmaren idag.
Jag: Hej jag skulle vilja boka tid för bad och klipp av min Irländska Varghund.
Hundtrimmaren: …oj… 😮
Sist vi var där fick han ganska precis plats på trimbordet så får hoppas han inte har vuxit mer sen dess… för då får jag väl fråga ortens ridskola om dom kan ta sig an mitt pälsmonster… 😂
// Harley
#39 Haha åh 😃
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Raka inte hundar med underull!!!
http://www.dogsnaturallymagazine.com/why-you-shouldnt-shave-your-dog-in-summer/
Jag hittar inte någon bra sida på svenska, men den korta versionen är att pälsen finns där av en anledning; att skydda! Den skyddar mot både kyla, värme och sårskador. När vi tar bort pälsen utsätter vi alltså hunden för större faror än en hund med normal päls. Av naturen är hundpälsen alltså skapt så att den även skyddar mot värmen,. Så argumentet att vi tar av oss kläder på sommaren, så hunden borde få slippa sin päls funkar alltså inte! Man får istället anpassa livet så att huden är där det är så svalt som möjligt under den varmaste tiden på dygnet och motionen får vänta tills det är svalare. Det går också att få bort mer päls med t ex en Furminator än med en vanlig borste eller kam.
Men allt ska man alltså inte ta bort!
#41 Av naturen är hundpälsen alltså skapt så att den även skyddar mot värmen,.
Nja, var nog ett tag sen naturen hade så mycket att säga till om när det kommer till hundrasernas utveckling. Nu är det mer utställningsdomare som styr och ställer.
Min hunds päls är ursprungligen framtagen för att hålla hunden varm trots regn och blåst under storviltsjakt på Irland. Fast dom senaste 300 åren har rasen avlats för sällskap och inte lika mycket efter jakt-prestation.
Min personliga erfarenhet stämmer inte med den artikeln.
Min hund (irl. varghund) fäller inte nämnvärt till våren och har den mesta underullen kvar. Jag kammar ut så mycket jag kan med en ferminator-liknande kam, men det hjälper inte spec mot värmen.
Jag trimmar ner hans päls så att han nästan ser släthårig ut.
Då tycker han inte värmen är lika påfrestande.
När pälsen börjar växa ut så växer dom långa, sträva täckhåren ut först och sen kommer underullen. Hans päls ser (och känns) likadant som innan jag trimmade honom för första gången.
Jag säger inte att artikeln är fel, bara att den inte stämmer med mina egna erfarenheter.
// Harley

Artikeln stämmer bra när det är en hund som har en päls som fungerar normalt, men en extrem päls gör inte det. Man märker tydligt på hundar som har extrempäls att de mår bättre utan den. Från att inte orka något alls under sommaren till att vara pigga och glada, faktiskt orka motionera om kvällen och inte ligga "halvdöda" under de varma timmarna.
Som sagt, ingen rakning mitt i sommaren, utan raka under våren innan det blivit så varmt, så hinner pälsen växa ut lite till när det är som varmast.
De jag känner som rakat sina dubbelpälsade hundar (som sagt, de jag känner som rakar, det är hundar som är kastrerade eller gamla och har extrem päls) ser en jätteskillnad på hur hundarna mår under sommarmånaderna.
Medis på akvariefisk.
Som någon smart redan antytt så var det längesen naturen hade något att göra med våra hundraser.
Enligt min erfarenhet skyddar inte många pälsar mot värmen, trots att de "ska".
Vet många hundar med underull som blivit rakade, och de har bara blivit lyckligare.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund