Recept på valpvälling ?
Jag ska snart få hem en liten tik och då har jag läst i böcker vad dom bör äta osv. som små. Och då kom det upp en fråga .. vad är valpvälling? och hur gör man det?
Nån som har ett recept på valpvälling får gärna hjälpa mig genom att skriva receptet , tack!
MVH AmandaF
jag brukar köpa den i affären:) majsvälling för barn..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Okej , tack så jättemycket !
Vill man så kan man ge välling till sin 8v valp men det är absolut inte nödvändigt. Uppblött torrfoder duger alldeles utmärkt. :)
Vi gav välling till våran första hund när han var valp och han gillade det, men det var för att uppfödaren knappt hade börjat ge dom torrfoder.. vi fick vänja av honom själv.
När jag hade min valpkull gav jag dom välling därför att tiken blev sjuk och inte orkade producera tillräckligt med mjölk.. slutade med vällingen när dom var 5v.
Lite nyfiken.. vad är det för ras? :)

Blir betydligt billigare om man gör egen majsenavälling
3/4dl MAIZENA majsstärkelse
1l mjölk (hellst den fetare varianten)
1msk DEXTROPUR druvsocker
½tsk salt
1 Ägg gula
Rör ut majsstärkelsen i lite av mjölken. Hetta upp restan av mjölken och drag den sedan från värmen. Tillsätt redningen och ägg gulan under kraftig vispning. Smaksätt med socker och salt. Låt vällingen få ett snabbt uppkok.
(om valpen har diare så skippa druvsockret och ägg gulan)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag gav mina valpar majsvälling eller lite filmjölk i uppblött foder 2 ggr om dagen =)
då vi hade hunduppfödning så fick vi "gammal vällning" från affärena som hade gått ut.. funkade utmärkt :)

Okej,tack så jättemycket för alla tips och förslag!

#3 , Rasen är en labradoodle (alltså en blandning mellan labrador o storpudel) , ifall du inte vet. Går här hemma och längtar så mycket tills vi får hem henne!
Majsvälling fick min valp till frukost ganska länge. Han älskade verkligen sin välling. Efter att han varit ut och kissat på morgonen , sprang han in i köket och väntade på att få den serverad !

#9 . Okej,då vet jag att dom oftast tycker om det.Vad gulligt att han sprang in och väntade på den !

*putt*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!