Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 768 ggr
SaraC
0

Åka buss långt

Skulle gärna vilja åka och hälsa på en kompis som bor i Karlstad, men måste då ta med Eros. Lättast är att åka buss, då det är raka spåret. Tar vi tåget blir det flera byten.

Har åkt buss med Eros en gång och det tyckte han vara jätteläskigt. Det var bara en resa på ca 5 min. Tänker att det kanske blir annorlunda om man åker längre och han får sitta mera "stadigt", t.ex. på sätet. Vad tror ni? Eller är det lättare med tåget?

Att åka bil har han inga som helst problem med, det älskar han!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanLilja
0

Jag brukar åka buss i drygt en och en halvtimme med Udda ibland. Oftast sitter hon på sätet brevid mig (om det inte är en sur busschaufför som skriker åt henne att gå ner), hon brukar somna efter en stund.

När jag började att åka buss med henne satt jag på barnvagnsplatsen med henne framför mig, sen lekte vi och tränade kommandon lite då och då för att hon inte skulle ha tråkigt. Snart förknippade hon bussar med roliga saker och godis så nu är det inga som helst problem att åka med henne.

Hazelnut
0

Jag har åkt buss med Shakira en gång.
Då var hon van att åka bil.
Det var inget kul alls, busschauffören körde som om bussen var snodd! Det skrammlade högt och hon höll på att välta flera gånger. Sen var hon ledsen på mig ett bra tag efter!

Vi satt längst bak i mitten så hon hade hela bussen framför sig.
Då verkade hon bli yr och illamående, sen satte jag mig så vi hade ett säte framför oss, då fick hon panik.

Det var jätte svårt.. det gick inte att lugna ner henne..

Men om du tar tåg med flera byten så hinner ju hunden kissa emellanåt, det kanske är bra? :)

V-lang
0

Jag åkte tåg från söderhamn till umeå med min första schäfer när han var 1.5 år det gick kanonbra….vi gick av så fort det var ett längre stopp så han fick röra på sig sen sov han som en stock. Han gillade inte att åka buss det var det värsta han visste men det kan ju faktiskt bero på att man får ju inte ha hundarna på sätet och det är ju väldigt trångt…på ett tåg kan du ju faktiskt sätta dig på en plats där det är 4 sittplatser då kan han ju ligga ordentligt =)

SaraC
0

Kanske får bli tåg ändå då :) Det är ju billigare, men tar längre tid. Men klart värt det om det funkar bättre för honom. Kommer inte att ha tid eller råd att åka förrän efter jul, så jag har ju tid att fundera ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

V-lang
0

Ja och med tåg slipper du alla svängar och flytt av Eros så fort det är någon som ska av =) Han skulle bara bli störd av det och kanske enu mer ovillig att åka buss efter en sån tur.