Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6132 ggr
inajens
0

Rutiner för valp

Undrar lite om rutiner med sova/vakna/äta/gå ut med valp. Vår tjej är 11 veckor idag, hon vaknar som en väckarklocka vid 05:45 varje morgon och vill absolut inte sova längre. Nattsömnen har vi fått ordning på med kompostgaller i sovrummet, så hon sover hela nätterna. När hon vaknar vid 05:45 behöver hon kissa, bajsa och är även tokhungrig, så vi har gett frukost då. Men vi vill ju gärna att hon ska ha lite senare rutiner och sova tills i alla fall 07-08 på morgnarna. Hur har ni andra gjort med sånt? Kommer det med tiden att de sover mer på nätterna (och mindre på dagarna?) eller bör vi försöka styra rutinerna? Ge frukost lite senare fast hon är hungrig? Försöka hålla henne vaken på kvällarna? Nu sover hon på vardagsrumsgolvet eller i sin hundsäng i vardagsrummet från runt klockan 8, sedan brukar vi flytta in henne till hagen i sovrummet nä vi går och lägger oss vid 22:30-23. I kort - nyfiken på andras valprutiner och hur man bäst styr den biten!

Elsis matte
0

Det kommer! Hundar har precis som vi olika dygnsklockor, och kan vara morgonpigga eller -trötta, men de är även bra på att anpassa sig efter familjens rutiner. Småvalpar kan dock inte begäras anpassning utan de måste få komma ut när de behöver. Det du kan göra är att rasta, ge mat och sedan ta det lugnt någon timme - dvs inte dra igång lek eller annan aktivitet direkt på morgonen. Allt eftersom valpen klarar hålla sig på morgonen så kommer hon förmodligen även sova längre, men ni får stå ut i ett par - några veckor till.

inajens
0

#1 Vi står absolut ut, det är verkligen inte hela världen :) Tänkte mest om det är bra att försöka anpassa rutinerna lite redan nu eller avvakta tills hon blir äldre. Men det låter som ett bra tips att försöka hålla aktivitetsnivån nere på morgnarna till att börja med, tack för svar! :)

[Forest]
0

Våran Enja var som eran ut den tiden för kissa o bajsa, sen åta frukost. Hon brukade leka lite för sen sova en stund. Jag kommer inte ihåg när det vart längre mornar men jag har alltid vart morgonmänniska och sover som längst till 7 varje morgon förutom när jag är sjuk.

Changrila
0

När min yngsta var valp så vaknade hon supertidigt, för hon var van vid att uppfödaren vaknade tidigt och började med alla morgonrutiner. Dessutom vaknade hon mitt i natten av samma anledning. Två personer i huset som jobbade olika tider gjorde att valparna hade kunnat komma ut en sista gång väääldigt sent och ut på morgonen galet tidigt. Det blev inte(!) mycket sömn för mig i början… Men, det löste sig. Om jag inte minns fel så var jag ute liiite längre på morgonen, för att då automatiskt ge frukosten liiite senare. Även sista kvällsmaten försökte jag ge så sent som möjligt, för då blev hon inte hungrig lika tidigt på morgonen. En kombination av så sena måltider som möjligt och "lugn inne, busa ute" fungerade bra för oss.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

nypisnina
0

När hunden blir äldre och kan hålla sig bättre så kommer den anpassa sig till era sov vanor. Min hund är morgontrött, om jag vaknar innan honom så ligger han kvar och bara sneglar på mig som om jag är dum som är uppe. Haha!

Hornslandet
0

Tror inte det är nån fara. De kan ändra sovtider senare också. I början har de ju vissa begränsningar med blåsa och inte så bra självkontroll.. Sen så tror jag inte de går sönder om man inte ger dem mat precis när de vaknat. Rasta, självklart. Men hur menar du att hon är superhungrig? Alltså jag tycker inte det är nått problem alls att ge valpen mat direkt, men inte händer det väl nått särskilt om hon får vänta en timme till med frukosten? Vill ni ge vi 07 ist för vid 06 så är det ju ingen fara för valpen.

En rolig detalj från min sida.. när jag vill sova längre så lägger jag mig tidigare. Min 5.5-månadersvalp sover aldrig längre än till ca 6.30, men det gör han vare sig jag lägger mig 21, 22 eller 23 verkar det som. Bajsar han inte på kvällsrundan så håller han sig ändå till morgonen så jag har slutat oroa mig för natt-göra av den anledningen.. Däremot har det hänt nu ibland att han ska upp och "kolla läget" typ mitt i natten, men otroligt nog har det räckt varje gång med ett "Sov.." så går han och lägger sig och sussar igen. Vet inte om det är nått konstigt ljud som han reagerar på eller vad..

inajens
0

#6 Hungrig som i att hon sätter sig vid matskålen och piper och gnäller… Det gör hon bara på morgonen - under dagen äter hon när vi ställer fram mat men just på morgonen verkar hon vilja äta omedelbart. Klart att hon inte dör om vi skjuter på det, men vi har helt enkelt ställt fram mat direkt för att hon har varit hungrig.

Ang att "vilja sova längre", så är det inga problem. Min vardagsrutin utan valp är upp ca 05:45, åker till jobbet vid 07, går och lägger mig mellan 22-23, så det går ingen nöd på mig att vakna tidigt, men det skulle för alla inblandade vara smidigast att hon kan sova tills min sambo går upp. Men ingen stress och ingen nöd :)

#5 haha, vad gulligt. Ja det är ju klart att de är individer också, och att sovtiderna för en liten valp inte är representativa för när de blir äldre :)

#4 Låter som en jättebra metod :)

Hornslandet
0

.#7 Aha.. Tja, tror som sagt inte det är nått problem att hon får äta då, men annars kan ni ju helt enkelt ta bort matskålen när det inte är matdags (vattenskål är ju alltid framme såklart), så har hon inget att sätta sig och tigga vid.

Var glada att ni får sova natten igenom annars säger jag. Att hon vaknar då tycker jag inte gör nått även om folk vill sova vidare, tror säkert att hon kommer kunna gå och lägga sig igen när du åkt hemifrån och sova tills övriga familjen går upp när hon blir lite äldre. Mycket möjligt kommer hon inte ens att gå upp med dig sen, har märkt det själv att min valp gått från att vara ganska "på" mig direkt på morronen till att nu mer vara lite lat och ligga kvar i sin säng och vakna "långsammare"..så att säga.

Som sagt, verkar som ni har en superduktig valp :)

inajens
0

#8 Haha ja det är vi, det är tack vare ovärderliga tips härifrån som vi fått nattsömnen att funka! Första veckan fick ingen av oss värst mycket sömn… :) 

Det var fint att höra, hon känns absolut jätteduktig! Det får ta den tid det tar, men det känns tryggt att höra efter hur andra har gjort och hur det funkat med deras valpar. Speciellt när det är första gången med hund! :)

Hornslandet
0

#9 Min valp är nu 5,5mån och det är första valpen för mig, även om det inte är första hunden. Jag har fått testa mig fram en hel del även om jag läst på en massa…allt funkar inte för alla :) Det roliga jag märkt är att vissa saker sätter sig direkt, men inte andra. Vissa saker jag försökt "träna in" funkar inte alls än, medans andra beteenden bara skapats av sig självt. Har tränat och tränat på "gå och lägg dig" som först nu börjar fungera lite..ibland.. dvs att jag kan få honom att gå och lägga sig i en säng jag går fram och pekar på iaf. 

Däremot har han helt fattat galoppen med sänggång. Går jag bara in i sovrummet och börjar ta av mig sockor&brallor, så lägger han sig i sängen och väntar där tills jag lagt mig, även om jag går en runda i lägenheten och ev. stänger fönster/drar ner persienner/kollar så ytterdörrn är låst etc. Sätter iofs upp ett kompostgaller som spärrar av sovrummet från resten med, men han går inte ens upp och ställer sig vid dörröppningen. Kan tom gå på toa utan att han gör nått. Och detta har jag som sagt inte tränat alls på. Så tja…