Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1146 ggr
KatarinaSt
0

Efterlyses: öronsnoddar?

Nu har vi haft vår cocker spaniel valp ett dygn och har så smått börjat upptäcka vad det innebär. En sak som vi aldrig tänkt på innan valpköpet… dissa långa, lena, gosiga öron doppas i vattenskålen när han dricker och jag lovar… det är som att följa en mindre bäck om man följer hans spår efter han druckit.

Har funderat på om det blir bättre om man har en sk mat-bar så han inte behöver sänka huvudet lika mycket. Eller typ snoddar att sätta upp öronen med till vardags? Nån som haft samma "problem" som har några tips?

Herveaux
6

När jag jobbade i djurbutik så hade vi skålar i en spec modell som kallades för "spaniel-skål", den smalnar av lite upptill så hunden får ner nosen men inte öronen i vattnet/maten. (Googla så ser du bilder.)

Välkommen till livet med valp! 🌺

// Harley

KatarinaSt
0

#1 Spaniel-skål?! Hade ingen aning om att det fanns nåt sånt. Tack för tipset. Ska genast kolla

Herveaux
0

#2 Så lite så, hoppas det kan vara en lösning.

// Harley

Estelle13
1

Vet inte hur det är med en lång öronpäls på cocker spaniel till vardags vid promenader, lek m.m. Har bara erfarenhet av Pudel med lång öronpäls och jag kan aldrig ha den utsläppt till vardags, då skulle den vara smutsig tovig och söndertuggad efter en dag. Här används alltid snoddar och pälsplast till vardags. Som köps på http://www.groom-it.se/snoddar-papper-tillbehor/46

KatarinaSt
0

Sätts snoddarna bara över pälsen på öronen då, eller hamnar öron-lapparna ("lädret") i snodden också? Tänker att det senare kan vara lite obehagligt för hunden kanske?

Estelle13
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Det är endast pälsen man sätter i snoddarna, absolut inte i själva öronlappen (huden) om det var de du menade? Är otroligt viktigt att se till så att det är ca 1 cm avstånd mellan snodden och öronlappen så den inte åker upp och stasar örat.

KatarinaSt
2

ooh! Stylish! 😛

Tror dock pudlar har "mer hår än öronlapp". Min jycke har bara ca 2-3 cm päls nedanför öron-lappen

isblixt
0

Våra cockrar har öronluvor när där ute i regn eller ska äta något kladdigt. Annars har vi en smal avlång glasskål som de får vatten i, öronen hamnar därmed utanför skålen och man slipper vattenspår mer än det som droppar ut från munnen.

CayKantos
1

Som #1 sa finns det skålar för hängöron. Då skulle det kanske också funka med strålande ställa upp maten. Men testa att hitta en "spanielskål" först :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Forest]
0

Jag hade alltid på en "halsduk" som var av en mudd :) På så sätt hölls våra hundars öronpäls doppfria och har man hund som gärna går och spårar så funkar även dessa bra. Har du gammal tröja så kan du klippa av mudden eller lite mer av ärmen för sen dra den över huvudet.