Är VGW Sele bra?
Det beror på vad du ska ha den till och varför :)
Jag tycker inte om dem, men kan gå med på att det kan vara ett effektivt tillfälligt verktyg för att bistå träning :)
Den funkar inte alls på min herre, han går iof fint hela tiden tills vi kommer till hundmöte, då blir han omöjlig, och jag måste tyvärr säga att jag inte är nöjd för fem öre.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag provade en sån på min hund men jag tyckte inte om att knäppspännet satt över hudens ryggrad. Jag köpte istället en Metizo som har samma funktioner som VGW, men (enligt mig) har en bättre design.
http://metizodezign.com/
// Harley
Han drar ibland men håller på att träna på att han ska gå fint. Så har funderat på att skaffa en VGW sele men kollar även efter andra selar som har samma funktion som VGW. En Metizo sele kanske skulle passa bättre.
Ruffwear har samma funktion med framring men enligt mig den stadigaste och bästa designen. Har provat både VGW och Metizo.
Min syrras hund går i VGW nu, jag byter till halsband när jag går med henne för hon blir helt galen i sådant sele.
Visste inte att Ruffwear har en sele med framring för har kvar min förra hunds Ruffwear sele som inte har en framring. Gillar den Ruffwear sele jag har nu så kanske ska köpa den med framring.
För oss passar vgw superbra. mer nöjd med en sele har jag aldrig varit. =)
VGW passar inte på min hund, vi har en Metizo i stället. Tycker den fungerar hyfsat bra, han kan fortfarande dra i den men får inte samma styrka som i ett halsband.
Jag tycker den här är superbra. Har den till Dobby, från att ha stressiga promenader då han triggar sig själv, han drar ngt fruktansvärt i kopplet när han är stressad och han blir stressad av att det drar i kopplet… Så ibland tog han inte ens godis, skulle bara framåt. Satte på denna selen och han går nu underbart. Svansen högt upp, går runt och nosar lugnt, går inte och drar men kan ibland få för sig att kasta upp en pinne i luften. Kommer självmant till mig och söker kontakt. Och detta efter en promenad.
Men jag tror mycket att när hunden drar i halsband blir matte/husse lite frustrerad, hunden känner det och drar ännu mer för att undvika. När han helt plötsligt inte drog blev matte väldigt fridfull och glad, och han betingar då selen med något positivt. Vi kan till och med promenera med kompisar och deras hundar, vilket vi aldrig kunnat göra förut då han bara skulle dra dra dra för kung och fosterland. Älskar selen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har nu beställt en Ruffwear front range sele i färgen blue dusk, hoppas den är bra.
#11 Stilig kille!
// Harley