Salongs träning
Hej!
Sitter och funderar och planerar inför hemkomsten av valp. Jag jobbar på en salong och tanken är att valpen ska vara med där på dagarna. Någon mer som haft hund med till jobbet? Hur tränade ni? Tänker att jag vill börja så tidigt som möjligt med korta stunder och så. Hur tidigt tror ni man kan ta med valpen? Jag sitter lite avsides med ett draperi mellan mig och väntrummet. Det är sällan kunder sitter där men man vill ju inte att valpen smyger ut till kunderna. Ibland har dom med sig egna hundar eller så ka det vara någon hundrädd.
Det som ä jobbigt med valp är ju att så många vill hälsa och vill ju inte att valpen ska få in som vana att behöva hälsa på alla utan snarare ignorea folk så mycket som möjligt.
Hoppas ni förstår vad ja menar. Lite snurrigt inlägg kanske :P
MVH
Vad är det för storlek på valpen?
Kan det fungera att bygga en hage av kompostgaller alldeles intill där du sitter så inte Liten ger sig ut på upptäcktsfärd i salongen?
Det där med att alla vill hälsa/klappa/gulla med valpen är alla valpägares förbannelse.
Det är lite knepigt tycker jag hur man ska bemöta just kunder som är på, för man vill ju inte låta för vass, men ändå så är det ju dina regler som gäller för din hund.
Hoppas någon annan har tips!
// Harley
Dom kan ju få hälsa på valpen innan dom går. Dom behöver ju inte hälsa direkt dom kommer så att det blir som du skriver att valpen vill hälsa på alla.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#1 #2 Ja, funderat på kompostgaller. Tror du valpen skulle kunna försöka ''ta sig ut'´?
Jag är nog en sådan där ''för snäll'' person som knappt skulle kunna säga till kunder, haha 🤐
Men om man har galler så kanske man slipper någon som ska fram och ''pilla'' 😂

Om det finns möjlighet till hundvakt så hade jag väntat till valpen är lite större och inte lika gullig. Det är en sak att uppfostra hundar, en annan att uppfostra folk. ;) Dessutom brukar den värsta tokigheten i folk lugna sig lite när valpen fått mogna till, så då är det nog lättare att träna valpen med.
Kompostgaller eller någon annan variant av hage är en bra idé. Vissa hundar tar sig över, men bara man ser till att vara i närheten och faktiskt träna valpen på att vara bakom och inte bara lämna den och chansa så brukar det gå bra. Sedan handlar det ju lite om vilken typ av ras och storlek med, vissa är mer rymningsbenägna än andra.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#4 Jag jobbar ca 1h med en kund. Tänker att jag kanske tar en max 2 kunde rom dagen i början med paus mellan för att kissa valpen. Får hem valpen när den är 9 veckor. Och första veckan tar jag ledigt. Vill inte vänta för länge eftersom det kommer bli en ''normal'' dag för vovven att vara med halva dagen hos mig. (bor 15 min gång avstånd till salongen) Min tanke va ju då att ta en kund kl 10 och ha valpen i en ''hage'' brevid mig och sen ca 1h paus. Rasta och äta lite lunch själv och sen ta en kund till och sedan gå hem? Eller ta en kund kl 15 och sedan hämtar min sambo voven efter jobbet vid 16:30? och så jobbar jag lite längre? Valpen kommer bara vara i hage då jag har kund och resterande tid med mig i köket elle ute.
Jag hade tagit med valpen till salongen och din vardag så snart som möjligt. Allt man gör med en valp innan ca 12 veckor är "Såhär ser vårat liv ut" och det brukar de anpassa sig till väldigt snabbt. Jag hade också skärmat/säkrat av och satt upp en extremt tydlig skyllt "Får ej klappas, inte fullt vaccinerad än!". Något som även du bör ha i åtanke. Bara hälsa på hundar du känner när de är så små. När den blir äldre kan du ha en skylt som säger "Klappas enbart i slutet av besöket!". Se om du kan sätta hagen på ett sådant sätt att hunden kan gå utom synhåll någonstans om den vill :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#6 Tack! Då kör jag på de. Och så får jag bli lite tuffare mot kunderna kanske haha 😛
#7 Ja. Att vara tydlig och ohövlig är inte samma sak. Om någon av dina kunder tolkar det som samma sak så är det deras problem inte ditt :) Ha en bädd, något gott att tugga på och kanske någon leksak (men inte hela tiden, valpar behöver sova) i inhägnade så blir det säkert toppen :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se