Introducera valp för katt
Hej,
Jag har en katt på 8 år som sina 5 första år levde med en hund, så han är hundvan, men de tre senaste åren har det alltså bara varit han och jag. Nu får jag om 2 månader hem min valp, och funderar lite på hur jag ska presentera dem för varandra!
Jag tänker att jag ska dela av in till toaletten och köket med kompostgallet så katten kan ta sig var den vill, men valpen får hålla sig till stor-rummet. Funderar dock på om det är bäst att katten är hemma när valpen kommer? Eller bör han vara ute och komma in först på kvällen? Sen antar jag att de får sköta kontakten själv, under övervakning av mig då. Katten kan ju alltid hoppa in till köket eller toaletten om han vill komma undan tänker jag, då valpen kanske kan vara lite väl på och nyfiken!
Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se
Sajtvärd för Funktionsmedicin
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard
Är han en katt som gillar att vara med kan han uppskatta en "spanplats" där du brukar vara mest, om han inte redan har det. Typ ett klätterträd, en fönsterbräda eller ett hörn av skrivbordet. Min erfarenhet är att konstiga mackapärer matte släpar hem studeras bäst på avstånd och gärna lite uppifrån ;) :)
#1 Tack för tips! Tror du att det är bäst att han är hemma och inne när jag kommer hem med valpen? =)
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard
Eftersom katten är hundvan så är min erfarenhet att det är bäst att den är hemma, som #1 säger så se bara till att katten kan sitta uppe och var med på att tala om för valpen att inte gå fram för hastigt. Bättre att låta katten komma fram till valpen - förutsatt att det går lugnt till. Mina katter (ovana vid hund) sprang fram till min hundvalp och luktade på honom. Katter vill gärna inte bråka och bara hunden inte utgör hot så brukar det inte vara några problem. Hundvalpar har lätt att tycka om katter enligt min mening så var bara i närheten så kommer det att lösa sig fint!
#3 super, tack så mycket för svar! =)
Jag gjorde inte så stor graj av det. Såg till så att katten hade "friplatser" och kunde komma undan ifall det var så. Belönade valpen när hon kollade på honom och la märke till honom men inte jagade honom. (Sen är kanske min katt lite speciell också eftersom han verkligen inte bryr sig om hundar och inte direkt springer när han blir jagad så det mesta kom väldigt naturligt).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Om katten har vassa klor, så håll koll så att den inte viftar med utspärrade klor alltför nära valpens ögon, men det har du säkert redan tänkt på. Utekatter vill man ju inte klippa klorna på, eftersom de kan behöva dem att försvara sig med etc.
Annars tror jag det går bra med det som du planerat med förberedelser och att avdela med kompostgaller. Vuxna hundvana katter brukar inte bry sig om hundar, men de kan förstås försvara sig om hunden blir för påträngande.
Lycka till!