Paff, kuperade öron.
Idag fallerade delar av min världsbild. Tydligen har raser som t.ex. Dobberman liggande öron. Hade ingen som helst aning om att de stående öronen, som man så väl förknippar med rasen, är konstgjorda och kan endast fås genom en operation. Hur som helst, om jag söker på nätet verkar alla sidor vara eniga om att detta inte går att avla på och att det endast finns en väg att gå om man vill ha en hund med kuperade öron. Dock förstår jag inte detta. Tänker på Schäfer, dem har väll stående öron naturligt? Hur kan Schäfern ha stående öron men inte Dobberman (eller andra raser som ofta blir kuperade)? Alltså hur kan man inte avla fran detta om man får fram det så lätt på Schäfer? För i slutändan borde väll det vara smidigast för alla inblandade att det "ploppar ut" en valp som man inte behöver "rätta till"?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Det går säkert precis som att det går att få naturligt svanslösa hundar (eller hundar med stumpsvansar). Problemet är väl att det är ett långsiktigt projekt som innefattar inparning av andra raser och det är få villiga att ägna sig åt. Det är kanske inte heller alltid så att förbundet man tillhör skulle tillåta sådan avel.
Själv fattar jag inte vad som är så attraktivt med stående öron, tycker tex dobermann och beauceron med liggande, "naturliga" öron är sjukt mkt snyggare och ser trevligare ut. Men såklart är smaken som baken!
Att kunna avla fram stående öron är väl en självklarhet att det går. Det är bara att se på alla raser som finns och den oerhörda variationen i storlek och utseende, på alla sätt och vis.. Men det krävs ju en del jobb, tänk dig hur begränsad avelsbasen skulle bli inom rasen, och väldans svårt att hålla kvar den mentalitet och övrigt man vill ha antar jag. Dvs man kanske kan avla fram dobermanns med stående öron, men det är nog jäkligt svårt att få dem att fortfarande vara samma "dobermanns" rent mentalt sett då?

Stående öron är det naturliga. Titta på alla vilda hunddjur, så har de ståöron. Hängöron är inte alls bra egentligen. Språket blir inte lika tydligt, troligen svårare att höra och så får de mer problem med öronen.
Hängöron dyker upp av sig själv när man avlar. På den där rävfarmen där de testade att separat avla på de trevligaste och hanterbaraste rävarna, fick de efter några generationer hängande öron på dem. Något som kommer med domesticering.
Ett hängöra kommer nog alltid att finnas i mitt liv, tillsammans med alla ståöron.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Klart det går att avla fram stående öron på dobermann om man vill det.
Men då måste man noga välja ut avelsdjuren med öron med mest stabilitet och även mindre öron skulle jag tro behövs.
Om man bara avlar på öronen så riskerar man att avla på dålig exterier, hd fel och allergier m.m
Ska aveln fortfarande rikta in sig på allt det andra + att man bara får avla på de med bäst öron så minskas avelsbasen drastiskt och det blir för hög inavel för att det ska funka
minavitas.wix.com/kennel

Klart att det går. Vill man snabbavla väljer man väl att blanda med en liknande ras med ståöron, väljer valpar ned ståöron och avlar på dem. Resultatet blir ju dock ingen dobermann, utan någon ny typ av blandras. Nästa alternativ är som ovan, att välja hundar mef stabilare öron och försöka avla upp öronen i den redan befintliga stammen. Det blir ett helt meningslöst arbete eftersom avelsbasen kommer bli för liten, och öron är fullkomligt oväsentligt fokus för hundens funktion. Troligtvis får man skräp med ståöron, vilket nästan är mer oetiskt är kupering i mina ögon… Kupera kan man trots allt göra smärtfritt idag, avla fram hundar med ståöron med avkall på andra fokus, som sundhet, är ett livslångt lidande för hunden. Nu är ju kupering förbjudet i Sverige och större delen av EU. Antalet kuperade hundar kommer alltså minska och standarden blir de fina hängöronen :) själv älskar jag hängöronen på dobermann :) tycker sällan kuperade öron är fint, men det är ju en personlig åsikter :)
Fast, går och går. Självklart men när du väl har tagit bort variationen i en viss egenskap inom en ras så måste du i princip blanda in en annan, med ståndöron i detta fall. Alternativet är att använda den befintliga mycket lilla variation på öronform som finns. Och båda alternativen kräver sedan en kraftig inavel där man prioriterar öronformen som avelsmål högre än hälsa och andra egenskaper… Så varför? Att avla hund är inte som att designa en pryl, du begränsas av den genetiska variation som finns i en viss egenskap.
Istället för att förknippa dobermann med kuperade öron/ståndöron, åk till en svensk utställning där det är med många dobbisar! Kupering är förbjudet i Sverige och öronkuperade hundar får inte heller ställas ut. Alltså borde det vara lätt att på tex en utställning ändra sin uppfattning om hur rasen "brukar" se ut.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm