Aggressiv hund med "byte"
Hejsan! Vi har en Welsh Corgi 1 år hemma som är jätte snäll och go! Han skäller aldrig mot andra hundar och är alltid vänlig mot människor och andra hundar vi träffar på. Han är glad och är väldigt aktiv och älskar mat. Han är rätt så lydig men kan bli bättre! Men när han har tagit/ äter något han inte får så kan han bli jätte aggressiv! Vissa i min familj vågar inte längre ta ifrån han saker för då hugger han till. Han har lyckats bita till alla i familjen (vi är 5) när vi försöker ta bort det han har tagit och nu är det endast jag och pappa som vågar ta ifrån han saker men det blir en liten kamp. vi har inte fått större skador men vi är rädda att det kan hända i framtiden! Han kan börja morra redan när man knappt kommit in i rummet han befinner sig i. Eftersom han ser det han har tagit som byte vet vi inte hur vi ska hantera det på ett bra sätt så han förstår. Hur kan och ska vi motverka detta?
Har ni testat att ge honom något jättesmarrigt i utbyte mot det han har tagit? 🙂
-
Ni lär honom vakta igenom att rycka ut saker ur munnen på honom och göra en grej av det istället för att avleda och byta.
Antagligen blir ni stressade och ska ta ifrån det han inte får ha, Och antagligen vaktar ni saken tillbaks eller har gjort (tar saken och säger "ajaj, den här får du inte röra" t.ex).

MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du har ju redan fått bra tips. Byteshandel är lättast! Locka honom att släppa det han har med nån godis/leksak som han får istället!
Det jag dock undrar lite är om det är fel att även ibland bara ta saker från sin hund? Jag gör det själv med min valp.. I de allra flesta situationer kör jag byteshandel enligt ovan, men hoppar han på nått som är potentiellt farligt eller giftigt utomhus så känner jag att det inte riktigt finns tid att ta fram leksak/godis eftersom jag inte vill riskera att han sväljer det. Då tar jag helt enkelt handen och lugnt och metodiskt öppnar munnen på honom med ett par fingrar - och tar ur vad det nu är han har plockat upp (tuggummi? Kastanj? plastskit?). Tycker ni det är fel?

När hunden morrar säger han "Jag litar inte på er. Ni tar mina grejer". När ni inte lyssnar på det känner han att han måste vara tydligare = han hugger. Varje gång ni tar grejer från honom visar ni att han har rätt, ni lyssnar inte på honom & ni tar grejer från honom och är inte att lita på!
Byt istället taktik! Beröm när han morrar (för det är bra att han gör det! Straffar man bort morrandet får man istället en hund som hugger utan förvarning) och kasta till honom nåt supermumsigt.
Träna massor m byteshandel med honom. Ge honom något han gillar, men när han sen har det o kanske vaktar det erbjuder du nåt ännu maffigare som han får! Vaktar han matskålen, kasta till honom ännu godare gotta (kyckling, ost, köttbulle) osv osv. Så att han ändrar sin bild av er från "någon som snor" till "någon som alltid ger godare saker".
Försök att förhindra alla situationer som innebär att ni måste ta något ifrån honom! Städa undan allt han kan sno o som han inte får ha! Hindra att han plockar upp saker ute innan han gör det (förslagsvis m det där supergoda godiset) och träna in en positiv bild av er så kommer problemet försvinna med tiden. Men för varje gång han får vatten på sin kvarn att ni inte är att lita på rotar sig problemet djupare o djupare.
Jag har också haft en sådan hund, men det går absolut att ändra - men då måste ni ändra inställning till situationen. Först och främst, var noga med att städa undan allt som är direkt olämpligt att hunden får tag i, så ni slipper paniksituationer. Men ni kan se till att rätt saker är tillgängliga, så ni får träna. Jag skulle börja med att ni går in i samma rum där hunden ligger med "skatten" och bara hänger där. Varken titta på eller prata med hunden, låt den vara och lugna sig. Sedan kan ni börja med nästa steg. Passera förbi hunden och kasta en näve supergott godis åt den i förbifarten, utan att titta på den eller göra någon grej av det. När hunden börjar reagera på att ni närmar er med att titta upp och vifta på svansen kan ni gradvis närma er, hela tiden med godisbelöning. Alternativt se om ni kan locka bort hunden från skatten - belöna först från handen och kasta sedan godis på skatten. Träna separat att ta och släppa föremål. Och se över hundens aktiveringsnivå, kan det vara så att han har lite för mycket energi att lägga på detta beteende.