Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1711 ggr
hemul
0

Citrusfrukter farligt?

Slöttittar på Go'kväll från igår. De har en veterinär där. När hon rabblade upp mat som är farlig för hundar nämnde hon citrusfrukter. Det har jag aldrig hört förut. Stämmer det verkligen? Hittar inget trovärdigt på nätet. Egentligen bara ett ställe, men där sägs att morötter är farliga också.

jenmjao
0

Morötter är farliga i för stor mängd, Precis som det är för oss människor. Vet inte varför men ja citrusfrukter är väl inte bra, Är lite slö i skallen så minns inte alls varför men minns att det är så för dom flesta djuren.
Vindruvor är farligt för hundar (även russin då) och även ekollon :)

Hornslandet
0

Hört att det är dåligt i lite större mängder. På samma lista jag såg citrusfrukter, såg jag även morötter som #1 nämner. Det har många hundar smaskat i sig många många gånger. Men det eju i princip aldrig mer än en morot per gång då, och då tror jag inte det är särskilt farligt :)

hemul
0

Allt är farligt i för stor mängd. Men det var inte så hon menade.

Hornslandet
0

#3 Allt är inte lika farligt i mängder större än pyttelite :) Olika mängder är farliga för olika saker..

hemul
3

Menar du att mer än pyttelite apelsin eller annan citrusfrukt är farligt? Var har du i så fall läst/hört det?

Hornslandet
0

Nej det menar jag verkligen inte. Bara kommenterade ditt inlägg att "allt är farligt i stor mängd" som inte direkt säger nånting alls. Vissa saker är farliga i väldigt liten mängd. Vissa saker i lite mer mängd. Vissa saker i ännu mer mängd. Och vissa saker kan hundar sätta i sig rätt mycket av helt utan fara.

Em_
0

Jag får ganska många träffar på citrus fruit dog. Kollade på två, ena säger farligt, den andra säger att det är okej och bra med c-vitamin 🤦‍♂️

Hornslandet
0

c-vitamin ska vara bra..men citrusfrukter är ju inte enbart c-vitamin :)

hemul
0

#Som var en kommentar till det du sa om att du hört att det var skadligt i "lite större mängder".

Hornslandet
0

#9 Men faktum är att det är felaktigt att då säga "allt är farligt i större mängder". Olika doser av olika saker är olika farligt.