Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2010 ggr
leonbergerforlife
2

Han äter inget!!

Hej, kommer bli ett rörigt inlägg då jag är en stressad hundmatte.. 

Han är en leonbergshane på lite mer än 5månader och han väger 29,4. de andra hundarna i kullen väger upp mot 40kg.

Min hund äter inget, han vill inte ha torrfoder eller hårdmat, han brukar älska blötmaten men nu vill han inte ens va i närheten av den. 

Han dricker vatten och tuggar på ett ben men inget mer. 

Har ni något tips på va man kan ge honom eller få han att äta?

Maria
9

Du borde väl besöka en veterinär för det låter ju som han inte mår bra.

/Maria

leonbergerforlife
0

glömde även skriva detta, han har bara tappat 1 tand va vi har märkt , han blöder vid tänderna ibland oxå

Maria
5

Varför har du inte besökt veterinär?

/Maria

Frida B
3

Men om han inte mår bra och väger hälften så mycket som dom andra så kontaktar man veterinär och inget annat.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Estelle13
5

Det är jätteviktigt att en växande valp får den mat och näring som den ska ha, att han väger så lite jämfört med syskonen känns inte bra. Om du märker att han inte äter så lär du ju gå till botten med det hela, testa andra alternativ tillexempel. Mitt tips är att testa ge Mush Vaisto eller annan färsk mat, de brukar de flesta hundar gilla. Sen är det ju skillnad på en hund som inte äter för att den är kräsen eller om det beror på om den är sjuk. Svårt att veta när man själv inte träffat och sett hunden.

tiger tok
2

Åk till veterinären!

Nettis!
0

Kontakta en veterinär.

Karmatarerskanise
0

Han äter inte och blöder vid tänderna. Varför har du inte gått till veterinär? Något är ju helt uppenbart fel med tanke på vikten!

Den vilda djungelkvinnan
0

Åk in redan idag! Kan ju vara något allvarligt fel! 11 kilo mindre än syskonen och äter inte låter jätteilla… Kan kosta honom livet om ni väntar! Sen tycker jag ett bra färskfoder låter som lösningen för er i framtiden.

Shirokaze
0

Att hunden inte äter, den stora viktskillnaden samt tandproblemen låter som om ni borde ta in honom hos veterinären och det omedelbums, kan vara allvarligt! Vänta inte med att få honom kollad!

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

apportbocken
0

Säger som de andra - ta hunden till veterinären. Om det hade verkat som att han tröttnat på maten (blöder han vid tänderna och väger ett tiotal kilon mindre än syskonen har han nog inte bara tröttnat tror jag) hade jag blandat i färskfoder i maten eller bytt helt till färskfoder. Dricker han mindre än vanligt? Hoppas han får tillbaka aptiten snart, oavsett om aptitförlusten beror på sjukdom eller inte.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

supernatural
3

Hur går det för din hund?? Har du åkt till veterinären, vad sa dom? Vi blir ju oroliga här <3

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Nettis!
1

Undrar också hur det går ?

PerhapsimAnna
7

Jag tänker såhär: När en hund blir ca 4-5 månader börjar dom tappa sina mjölktänder och att tugga på hård mat gör givetvis ont i munnen på hunden och kan orsaka blödning. Min valp som nu är 5½ månad tappar sina tänder i rasande fart och det ser ut som ett blodbad ibland så på den fronten tror jag att blodigt tandköttet kan vara pga tandlossningen. Sen kan det skilja mellan valparna i en kull, nu pratar jag om sheltie. Min tik är 30cm hög och väger som sagt 4.8kg och hennes syster är ca 43cm hög och väger runt 10kg, så absolut att det kan skilja utan att hunden är sjuk!

Tycker det blev en liten tråkig ton i detta inlägg, efter dom 3 första som skrev att personen borde söka veterinärvård så tror jag TS förstod att det är en bra ide att göra så. Då tycker jag inte att det behövs mera folk som fortsätter tjata om vet. och att anta att hunden är sjuk eller liknande utan att ni vet om det är så är också tråkigt när TS ville ha råd.

Hoppas det har gått bra men din hund!

Frida B
1

#14 fast inom sheltie kan det finnas otroliga storleksskillnader. Att det skilljer så mycket på en leonberger känns lite oroväckande.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

PerhapsimAnna
0

#15 Försåtligt men jag tror ändå att det kan skilja lite mellan valpar, plus att han kanske inte gillar att äta när han har ont i munnen. Har inte heller sagt att det är normalt och ts bör prata med vet om dom är oroliga.

Hornslandet
1

Alltså, det jag undrar är hur ser hunden ut?? Kilojämförelser i all ära, men hur är han i hullet? Det är väl ändå det viktiga? Leonberger är stora, men ska de väga 40kg vid strax över 5mån? Måste de? Kanske är de andra lite tjocka, och denna åt det magraste hållet? Då kanske det helt plötsligt inte är så farligt? Orolig skulle jag förstås vara också om min valp inte åt alls, men man måste ju sätta allt i perspektiv.

Hur länge har han inte ätit på? Kanske skita i att ge tuggben om han inte äter maten (typ som att inte ge godis till ett barn som inte äter sin mat?). 

Men att åka till vet är ju alltid bra, för säkerhets skull!

Estelle13
3

Ja, detta tjat från 10 pers att kontakta vet får nog många trådskapare att försvinna och nästan känna sig lite dumma för att dom inte kontaktat vet än. Räcker med att en eller två påpekar det kan jag tycka.

Hornslandet
2

Tycker inte det gör nått att alla tycker man ska kontakta vet, ingen var just otrevlig som jag kan se.. Mer oroliga. Men jag undrar fortfarande hur han ser ut… När jag läser om Leonberger kan en fullvuxen hane variera mellan 48-75kg. Då kanske en 5mån valp inte MÅSTE väga 40kg?

[Forest]
2

Jag tänkte samma som 14, dessutom känner jag en som köpte två valpar från samma kull (samma kön) där är skillnaden 5 kg betydligt mindre ras än ts.  Det låter väl lite som så att denna valp har vart rätt kräsen i sin mat och där anser jag väl kanske man borde kolla upp så inte valpen har magproblem eller annat. Jag har haft valp med så detta med tandlossning och matvägran i samban med det känner man igen men vi gav bara färskfoder då så dom åt även denna tid.  Hoppas att ts tar allas tips på bra sätt 😉

Hornslandet
0

Om man ger torrfoder och tänderna är problemet, blöta upp maten?