Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1449 ggr
tulinia
0

Veckans trick v.5-6

Röstningen är avslutat! 
Det blev dött lopp mellan "städa" och "stänga dörr" med fem röster var. 
Jag går in och tar ett beslut! För att inte förvirra hundarna med att leksakerna och inte de själva ska vara i lådor den här veckan, så är det Stänga dörrar som får bli den här veckans trick!

För att anpassa tricket så att det passar alla så behöver det inte vara en dörr hunden ska stänga. Det kan lika gärna vara ett köksskåp eller en låda som behöver puttas igen. 

Ett litet tips är att träna in target på en liten pappersbit (typ postit) som hunden ska trycka nosen på. Är den en dörr som ska stängas inåt kan det funka om man knyter ett snöre i handtaget som hunden får dra igen dörren med.

Lycka till!

Ambrose
0

Alltså stänga? Inte öppna?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

tulinia
3

Missade helt att skriva det, var trött i morse! 

Självklart är det Öppna/stänga dörr som gäller :)

panini
1

Roligt! Kenzo kan redan detta så då kan jag träna in det med Sixten 👍

Ambrose
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har börjat med att lära Nita öppna dörren, det kändes enklast. Ett litet kort pass igår kväll där hon fick lära sig att gripa och dra i en handduk. Sedan knöt jag vara fast den i dörrhandtaget idag. Lite konstigt att dörren lät och rörde sig, men det kom vi över fort :) I brist på bättre dörrar fick det bli toadörren xD

//Ambrose

hemul
0

Jamen det kan ju vara praktiskt om du har bråttom dit! 😂

Jag bänkar mig och väntar på att filmerna trillar in. Så kul att se!

apportbocken
0

Vi har börjat lite smått med post it-targeten, hittills går det okej bara att han biter på den ibland istället för att nosdutta. Hoppas jag hittar en tyst och inte så läskig lucka/dörr bara… Annars får jag kanske nöja mig med att han kan trycka på en vägg eller en post it-lapp på en vägg.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Ambrose
0

#5 Ja tänk va praktiskt om pappret skulle ta slut någon gång? :O

#6 Testa att köra dörren/ljudet för sig. Belöna upp det som om det vore världens häftigaste grej "Woooow, kolla den rör sig, yaaay!!!" :P
Kasta in favo leksaken i ett rum, stäng dörren, håll hunden och hetsa i halsbandet, öppna sakta dörren(med spänning) och släpp. Eller bara belöna med godis och att det rör sig. Olika från hund till hund.

Gällande stänga så har jag lite funderingar huruvida jag vill använda nos eller tass egentligen. Det lutar åt tass eftersom jag tycker att det är en "aktiv" kroppsdel… vacker tass, vinka, high-five etc..
Nosen använder jag till mer passiva trick. T.ex. frysmarkeringar, balansera godis, osv.
Så jag tänker att det kan vara enklare om man är konsekvent där. :)

//Ambrose

neko
1

Jag hoppar över detta tricket men ska bli jättekul att se era framsteg och resultat!

tulinia
0

#4 va lågt ni har kommit! Häftigt :D Nu blev vi lite mer taggade här hemma! 
#6 pröva en skåplucka i köket eller en kökslåda, de brukar inte låta så mycket :)

jenmjao
0

Ska försöka filma senare, Min tik kan både öppna och stänga luckor och dörrar. Svårt att filma när man har sågspån i hela mobilkameran ;)
Har iaf ett klipp på instagram där hon öppnar en lucka för att hon tyckte att hon förtjänade torrfoder, Hon gjorde alltså det här utan att jag ville dom första gångerna innan jag filmade.
https://www.instagram.com/p/BPAYVYoAAzq/?taken-by=jenmjao

tulinia
0

Felix har stängt sin första låda :D

fridarebecka
0

La en kommentar i fel tråd här, admin får gärna ta bort denna 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
tulinia
0

#10 haha livfarligt att de kan öppna dörrarna själv ^^ Om Felix kunde det skulle han aldrig få va ensam hemma igen ^^

jenmjao
0

#13 Hon kan öppna både dörrar och luckor nu.. Men jag brukar stänga igen och åka hemifrån, Har kommit hem till köksdörren och garderobsdörren öppen sammanlagt 4gånger under alla dessa år. Aldrig skåpsluckor dock ;) Tackagudarna att hon fruktar kompostgaller, Bara sätta det framför så får allt vara ifred haha

tulinia
0

#13 haha skönt att det finns en rädsla för kompostgallret. Felix är inte rädd för nåt, allt som låter och skramlar är intressant och måste undersökas extra noga…. Samt att han alltid är på jakt efter saker att äta eller tugga på….

jenmjao
0

#15 Samma med min Nemo 😭 Men han har tyvärr inte intresset att "lösa" hur man öppnar luckor …eller tyvärr, tacka gudarna HAHAHAH

hemul
0

Ingen som tänker lära jycken att öppna kylskåpsdörren? 😃

Ambrose
0

#17 Hade tänkt.. men vill inte att hon rycker så hårt att allt i dörren flyger ut xD

//Ambrose

tulinia
0

#17 haha det skulle jag aldrig våga, då skulle Felix flytta in dit ^^

tulinia
0

#4 jag började fundera på din dörröppningsmetod. Vad händer om du lägger belöningen innanför dörren? Blir det mer direktbelöning? Om jag inte var så rädd för att lära Felix att öppna dörrar skulle jag prova själv!

Ambrose
0

#20 Jag har kört lite med belöningen innanför också. Funkar bra nu när hon "kan" tricket, men blev svårt i början då belöningen blev för "stor", så hon stressade och grävde mest bara, använde inte huvudet för att lista ut att hon skulle dra i trasan :) Just nu håller jag på att lära in skillnaden på kommandona "öppna" och "stäng" med trasan hängandes på dörren för båda :) (jag tog av den när jag kärde in "stäng" )

//Ambrose

tulinia
0

#21 det har jag faktiskt aldrig tänkt på, att belöningen kan bli för stor. Det förklarar mycket! 
Haha man lär sig något nytt varje dag!

Jetaime
1

Får se om vi hinner denna gången :)

Ambrose
0

Sådär.  Nu kan Nita öppna och stänga badrumsdörren :)
Jag var väldigt förvånad över hur fort det gick att lära henne detta. 4 träningstillfällen så var det klart!

Några ideér på hur jag kan utveckla det tills på Fredag?

//Ambrose

hemul
0

Vad duktig hon är! ❤️

Nästa vecka tycker jag ni ska öva på det här!

tulinia
0

#24 snyggt jobbat!!! Enda sättet jag kan komma på är om det bara är den dörren hon förknippar med öppna/stänga eller om det fungerar på alla dörrar. Eller att öppna dörren, gå in i rummet och sen stänga dörren efter sig igen när hon är inne i badrummet. ;)

Ambrose
1

#26 Frysen funkar bra med! Fast ma måste passa sig, dra riktigt hårt så dörren släpper, och sedan får man den i ansiktet xD

//Ambrose

tulinia
1

Hur har det gått för alla med att öppna och stänga dörrar? 
Själv har jag haft fullt upp i veckan men Felix har även lärt sig att skjuta igen lådor samt stänga skåpluckor så jag är toknöjd :D 

Nästa vecka skippar vi omröstningen på och går direkt på att städa efter sig!  Då det fick lika många röster som att öppna/stänga dörrar! 

**Länk till nästa trick att träna in! 
****http://hundar.ifokus.se/discussions/589d82948e0e7442de000161-veckans-trick-v6-7?discussions-1**