Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1724 ggr
khaleesi
0

Vilken hund passar oss?

Hej!

Jag och min sambo går i hundköpartankar och jag tror att jag är lite för enkelspårig i mitt rasval och skulle behöva lite tips om vad ni tror skulle kunna passa oss.

Vi har båda hundvana sen innan, min sambo är ute efter en hund för sällskap. Han är ute och fiskar mycket vår och sommar och vill ha en hund som han kan ta med sig på sina fisketurer som kan vara allt från nån timme till en hel dag eller natt beroende på vad han fiskar. Eftersom min sambo är sjukpensionär (heter ju inte så längre men kommer inte ihåg rätta ordet) och är hemma medans jag jobbar så kommer hunden inte behöva vara själv mycket.
Jag vill ha en hund som jag kan göra något med, jag vill träna och tävla. Gärna lydnad är jag väldigt intresserad av men även drag. Jag vill gärna ha en hund som har lite motor under träning men ändå kan slappna av hemma.

Vet ju att alla hundar är individer och inte följer rasbeskrivningen till punkt och pricka men man kanske ändå kan få ett hum om en ras som skulle passa. :)

Jag vill inte ha en lockig ras. Sambon vill inte ha någon bullhundsras, han gillar inte deras utseende och sen vill han inte ha en liten hund utan medel/stor hundras.
Har ni  något bra tips på vad ni tror skulle kunna passa oss? Dom raser vi kikat lite på är schäfer, husky eller alaskan men vill gärna ha lite mer tips från er! :)

VildaVittra
4

Om man vill ha huskies (SH och AH), så bör man vara intresserad av drag. De trivs dessutom bäst i flock. 

Ända fram tills att du skrev att han inte vill ha bullhundar, så tänkte jag just på bullhundar, jag paddlar ju med min kanelbullätarterrier. Tycker han att alla de raserna är fula eller kan det vara att han inte sett alla?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Changrila
0

Varför inte någon retriever?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

khaleesi
0

#1 han säger nej till alla bullhundar för han säger att han inte tycker om hur dom ser ut. #2 vi har tittat lite på labbe

Vinternos
2

Som VildaVittra skriver är just Siberian husky och Alaskan Malamute(antar jag att du syftar på eftersom att Alaskan Husky inte är en erkänd ras av SKK) arbetande slädhundar. De behöver använda sin kropp och dra längre sträckor flertalet gånger i veckan för att må BRA. För att ge exempel kör jag barmarksdrag med min tik tre till fyra ggr/veckan, ca 3-4mil och det är ändå relativt lite.  Som person behöver du vara aktiv och ha anammat denna livsstilen redan innan du bestämmer dig för en sådan ras. De är absolut inte lämpliga för lydnad på högre nivå heller för den delen, av uppenbara skäl. Stirra dig inte blind på utseendet, utan läs mer om hundens funktion och användning.

Tillägg: Ser dessutom att du har katter. Ha även i åtanke att SH har stor jaktlust och generellt brukar det vara svårt att ha dem tillsammans med katt.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

khaleesi
0

#4 husky eller alaskan (ja, menar malamute) är till största delen sambons önskehund. Vi är pålästa och vet precis vad hunden är till för och som jag skrev är vi även intresserade av drag. Vi stirrar oss inte blinda på utseende utan försöker bara hitta en hund som passar oss och vårat liv. Det är mestadels sambon som har önskemål angående utseendet.

Vinternos
0

#5 Ha då i åtanke att bådadera SH och AM är urhundar i grunden och som tillägg i mitt tidigare inlägg har de djuprotade instinkter. De är svåra att ha lösa på grund utav jaktinstinkten, går sällan att ha tillsammans med katter eller mindre djur oavsett om de har växt upp tillsammans med dem. Givetvis är detta individuellt, men man bör vara införstådd med detta. Har ni dessutom träffat flertalet olika individer av dessa raser? Har ni sett dem i arbete?

- Dalai Lama

khaleesi
2

#6 vi har träffat och har bekanta som har denna rasen ja. Vi har även varit och tittat när det har varit dragtävlingar i vår närhet och pratat med folk som har rasen. Vi vet om både detta med att många av dom inte accepterar katter och att dom är svåra att ha lösa. Men som sagt är det till en stor del sambons önskehund och inte min och troligtvis inte en hund som vi kommer köpa om jag får bestämma. Vi har inte bara vaknat en dag och bestämt oss för att köpa hund. Detta är något som vi har planerat i flera år och självklart läser vi på om dom raser vi är intresserade av och pratar med folk som har den rasen. Jag skulle aldrig köpa en hund utan att veta vad jag ger mig in på.

khaleesi
2

Anledningen till att jag frågade om rastips är för att jag själv är så himla inne på schäfer och sambon är så fast vid husky så därför ville jag se om vi kunde få tips om nån ras som vi både tycker om och som passar bådas önskemål och vad vi är ute efter hos en hund istället för att vi köper en hundras som bara en av oss vill ha då sambon inte är så fast vid schäfer och jag är lite osäker på husky

Vinternos
0

#7 Det framgick inte att du var särskilt påläst om dessa raser i din första text, ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Tyvärr hör man allt för ofta om personer som fastnar för dessa raser enbart för utseendet och sedan omplaceras dessa när de närmare året med en rad olika beteendeproblem. Hörde om en kille som skaffade en Husky för dess  blåa ögon och hunden käkade upp halva hans soffa som kostat dryga 30k😟

- Dalai Lama

khaleesi
0

#9 Det blev en dyr historia. 😬 Nej, tog väl inte illa upp så. Det var nog jag som var otydligen från första början då. Förstår ju att husky är en ras som många köper på grund av deras utseende då man ser många omplaceringar på blocket av och till. Dom är ju väldigt fina men dom kräver ju endel också.

apportbocken
0

Jag säger som jag brukar säga i rasvalstrådar: Bearded Collie Het enkelt för att det enligt mig (och säkert många andra beardisägare) är den perfekta aktiva sällskaps-och träningshunden.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

khaleesi
0

#11 vi har pratat lite om Bearded Collie då sambons familj hade en tidigare. Men det är mycket päls! 😂 har dock inte läst så mycket om dom.

Hornslandet
1

Har ni kollat på Riesenschnauzer, om ni är villiga att aktivera och träna som ni säger? Finns en hel del som kör drag med dem, allroundhundar såtillvida att man kan träna det mesta (allt?) med dem.. kräver förstås en del och är ingen soffpotatis direkt, men har ni funderat på schäfer så.. Vill bara poängtera att det är en ras som vill och ska få träna och jobba! Men om ni tex körde regelbundet drag&lydnad med den så låter det ju inte fel. Spår är ju grymt roligt också!

immobilized
0

Min morbror (en av dem ialla fall) har haft Riesen så länge jag kan minnas. Hans dotter har också haft en som nu mera tyvärr är avliden. Otroligt roliga hundar. Mycket motor men samtidigt väldigt lätt för att slappna av, en tydlig ON/ OFF knapp.  Som #13 nämner så finns det flera stycken som tävlar i drag med sina Riesen. 

Annars, har ni kikat på Retriver hundarna, Spaniel hundarna och Collie? 🐶

Har själv Siberian husky och ja, tyvärr är det väääldigt många som köper dem för utseendets skull. 😕

Tänker också på Vit herdehund 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

khaleesi
1

#13 Nej, det hade vi inte men det verkar ju som att det skulle vara en hund som kunde passa oss båda. Kollade lite på srsk och såg att vi hade en uppfödare bara 7km från där vi bor så det blir ju smidigt om man skulle vilja hälsa på och träffa hundarna och se hur dom är ifall uppfödaren tillåter det. Känner ju ingen som har just den rasen.

jenmjao
0

För mig låter det som att ni har tre olika mål, Sällskap, drag och lydnad. Inget av dom går riktigt ihop och ska du ha någon hund som är riktigt bra på det ena kommer det andra inte ta lika mycket plats i erat liv.
Din man vill ha en hund för sällskap, Du för drag eller lydnad, Helt enkelt träning. Det blir väldigt olika hundar om du satsar på drag eller lydnad, Och på vilken nivå du vill satsa på, Du vill ha motor i din hund men ändå att den kan koppla av?
Av det jag läst är väl schäfer den rasen du skrivit som skulle kunna acceptera det mesta, Vill du inte tävla i drag duger dom super, Köper du inte en bruksschäfer duger lydnad, Och sällskap (vissa dagar). Dom har av vad jag läst ganska lätt att slappna av.
Ska ni köpa valp eller redan vuxen? Tänkte på att du skrev att dinkille vill ha med sig hunden redan snart, för det kommer nog inte vara så lyckat med valp-unghund, där får man ändra sina egna rutiner till en början. 
Vad har ni för erfarenhet och vad har NI ägt för hundar innan?

khaleesi
0

Varken drag eller lydnad är måste att det blir bägge delarna så utan vi får ju se vad hunden tycker mest om, hunden kanske inte alls vill dra och då kanske det blir mer fokus på det andra eller tvärt om. Jag har tränat mycket lydnad med familjens hundar på kalmar-bk men aldrig tävlat. Vi har haft schäfer, golden och pappilion. Sambons mamma tränar väldigt mycket med sina hundar men sambon har aldrig riktigt hakat på just träningsdelen. Dom har haft schäfer, collie, Bearded Collie, briard och nu har dom två Perro de agua español. Detta kommer bli vår första egna hund som vi skaffar tillsammans. Innan har vi haft sambons föräldrars briard hemma på foder och min familjs pappilion tog vi över då mina föräldrar skulle avliva för att dom tröttnade på honom. Sambon vill gärna köpa valp för att få vara med från början och är ju såklart införstådd med att en valp inte kan följa med så till och börja med utan det får bli när den är äldre.

tiger tok
0

Ni vet att man kan klippa en Bearded Collie va? Men det kanske inte spelar någon roll?

khaleesi
0

#18 jo, jag vet! 😊 Sambons föräldrar klippte ned sin som dom hade.

Hornslandet
3

#15 Åk och hälsa på! Det är riktiga toppenhundar IMO. Mycket skoj, ös och möjlighet att träna ALLT (agility är väl kanske inte så passat för så stora hundar dock..). Bra on/off om man sköter det hela rätt. Finns lite olika inriktningar och linjer i avel, vissa är en hel del mer bruksavlade, andra mer åt utställningshållet. Bägge typer har en hel del go i sig, även om det väl kan bli mer extremt i brukslinjerna, som även kan vara betydligt mindre i storlek. 

Men bästa är att hälsa på och prata med uppfödare och folk som har dem.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara ett problem att ha en hund både för dig att träna/tävla med, och för sambon att ha som sällskap. Alla hundar är till stor del sällskapshundar, även de som tävlar. Sålänge du/ni aktiverar hunden så hänger den ju gärna med som sällskap på din sambos fisketurer å! Dessutom lär ni ju låta hunden bära klövjeväskor på såna turer, så får den en uppgift även där!

Elsis matte
0

Jag tycker att en bra labbe skulle vara perfekt! Men var noga med val av linjer. Eller flat? Har kompisar som kör drag med sina retriever, inga problem.

tulinia
3

En flatte :D 
Felix hänger med på allt. När vi är ute och fiskar ligger han och sover i båten eller vandrar omkring på småöarna. Han älskar att träna lydnad, trix och apportering. Han hänger med när vi springer och när vi cyklar. 
Han älskar att ligga upp och ner i soffan och sova och han är världens bästa sällskap. En underbar på och av knapp. 
En enda nackdel (eller fördel beroende på hur man ser på det) är att det krävs väldigt mycket humor och tålamod för att bo med en flat.

tulinia
1

Nu råkade jag skicka lite för tidigt…
Precis som #20 skriver så är det inget konstigt med att ha en hund som både träningskompis och sällskap. Ingen hund tränas 100% varje dag (rätta mig om jag har fel) och personligen så tycker jag att den viktigaste biten med hundägande är att livet med hund ska fungera i vardagen. Det spelar ingen roll om man har en brukshund, jakthund, agility hund osv. fungerar det inte i vardagen så får man ett problem som hundägare hur bra det än går på tävlingsplanen.

jenmjao
0

Vad jag uppfattar av en sällskapshund är det inte en arbetande hund, Därav mitt inlägg. En sällskapshund är en sällskapshund, Som man inte aktiverar för tävling eller liknande.
ALLA hundar ÄR ju sällskap så att klassa ALLA hundar som sällskapsraser för mig är nja.. sisådär.

JoannaLi
0

Min labbe ska jag tävla både lydnad och drag med, men han behöver mycket mer aktivering än bara lydnad och drag. Sök, specialsök och spår är det han brinner för, (och drag är också kul), det är jag som brinner för lydnaden. :) 

Jag tycker inte att det känns ovanligt att bra tävlingshundar också är bra draghundar? Många av dem är lite höga i energi, lite intensiva, med mycket jaktlust och vinnarskalle - perfekta i draget :D

Hornslandet
0

#24 Men alla "arbetande" hundar är även sällskap till ägaren, om du missförstod vad jag menar? Det är väl inget problem sålänge hunden aktiveras? Dvs om nu TS vill träna och tävla, men sambon gärna är med och drar fisketurer, går promenaderna osv. 

Självklart är inte alla hundar enbart till för "sällskap", det menade jag inte. Men vare sig hon nu skaffade en BC, Riesen, whatever så ser jag inget problem med att den skulle hänga med husse på fisketurer också. Nu vet jag inte hur typ Malle är, men de "arbetande" bruksraser jag "känner till" mår iaf jättegott på fjäll/fiske/tält-turer med klövjeväska :)

jenmjao
0

#26 Nej men alltså jag anser att "hund till sällskap" inte är samma sak som att "jag tränar med min hund sen är den sällskap". Alltså hund till sällskap som hennes man verkar vilja ha är mindre lugnare raser, Medans hund som kan arbeta och vara sällskap är precis alla andra hundarna.
Om det t.ex tar slut och hennes kille är ägaren på hunden men bara vill ha den till sällskap då kanske det inte är så bra om dom har skaffat sig bruksavlad schäfer, malle eller en husky. Men om hon tar hunden och tränar med den så spelar det ingen roll.. Men som sagt det är inte MIN syn på sällskapshund. MINA hundar är sällskap till mig konstant men det gör inte dom till sällskapshundar, Jag arbetar ju med dom, Och jag skaffade dom absolut inte för sällskap.

[felucca]
0

Någon av lapphundarna kanske (finsk/svensk)?

De har både motor och en behändig av/på-knapp. Mellanstora och med lite av det där nordiska spetsutseendet din sambo gillar, fast mer sällskapsvänliga än draghundarna (aktiva sällskapshundar, passar om man är ute mycket i skog och mark eller gillar att träna/tävla något). Framförallt är de sociala och vill vara nära sin familj så mycket som möjligt, så att sambon är hemma är ju toppen.

Som jag förstått skillnaden så kan man förvänta sig att den finska lapphunden är något bättre när det kommer till lydnad, medan den svenska är lite skarpare och har mer motor - men individuella skillnader är viktigare än rasen då de ändå har så pass mycket gemensamt.

Lona
0

En nackdel med SH och AM är att om du vill träna mer än drag så lär du få kämpa… Det går att göra det lättare för sig, om man säger så ;-) Annars tror jag att samojed är mer "allroundavlad" numera och således något mer lättränad? Riesen tycker jag låter som ett trevligt alternativ och även om en bra riesen har mycket motor så är de också lite "coola" och inte lika mycket på tårna som tex belgarna. Vad gäller Bearded Collie så känns det som en väldigt "lagom" ras - men jag har faktiskt aldrig träffat en beardis som varit helt stabil mentalt :-( . Då upplever jag "kusinen" schapendoes som ett säkrare val även om man givetvis ska vara noga med mentaliteten där med. En outsider - bouvier? En bruksras som inte är så "het", tror dessutom att de funkar bra till drag men vet inte hur snabba de är? Retriever låter som en självklar kandidat när man vill ha en tränings- och fiskekompis men det har faktiskt vissa nackdelar med en badglad hund ;-) . Risken är att man får ha en jädrans pli på den så att den inte hoppar i vattnet stup i kvarten (tro mig, mina kompisar har BRA lydnad på sina jaktlabbar, ändå får man vara på dem som en hök så att de inte plumsar i rätt som det är!) eller att den står och stressar större delen av tiden för att den inte får bada. Det är givetvis även en träningsfråga men kan vara bra att ha i åtanke. En annan sak att tänka på om man vill ha en friluftshund är att den har en bra och funktionell päls. Visst kan man ha på ett täcke om det är kallt eller tråkigt väder men det går aldrig att helt ersätta en riktigt bra päls!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
1

Nej jag håller med dig om att det inte är samma sak. Men nu är de ju två personer som ska ha hund, och de vill både träna samt ha den till sällskap+camping/fisketursällskap osv. En sån situation kan ju absolut passa en bruksras! Man måste kanske inte ta den mest extrema bruksrasen dock :)

Vi kan väl inte börja anta att det ska ta slut mellan dem, och basera rasval på det.. Det känns lite väl..

Men jag kan hålla med, bruksschäfer, malle är nog onödigt "extremt" för det som de beskriver! Känner personer som äger andra bruksraser och skaffade en malle.. den var som de andra på tjack, enligt dem. Personligen hade jag inte velat ha en, och för mig låter det mer som en hund för yrkesverksamma eller de som satsar riktigt rejält på tävling.

Husky tycker jag inte man ska ha en av, samt inte ha den enbart inomhus. Men bra hund om man verkligen satsar på att köra drag, men då inte en lite "lagom-hobby" sådär. Drag kan man liksom köra med massvis av raser, man måste inte skaffa ferrarin för att man tycker det är kul att köra lite bana, så att säga.

Håller med dig i allmänhet. Men jag vet många med tex Riesen, Briard eller hovawart som inte sjutton kör nån elitsatsning i hundsport, och hundarna mår finfint. Självklart är de aktiva dock, och gör en hel del med hundarna! Men lika väl är de familje- och sällskapshundar till vardags!

jenmjao
0

#30 Jag antar alltid det värsta ;) Hade aldrig själv skaffat hund ihop med någon annan pga det, jag vill gärna ha kollen själv ifall något skulle hända. Så det är ju bra att tänka på det för TS kanske inte oss, men så TS vet vart hunden hamnar om något sker och liknande :) Plan A, B och C, kanske t.o.m. D och E.

Malle är nog väldigt olika, Har också hört "monsterhistorier" men kan inte hålla med ännu, Snarare tvärtom, är förvånad hur lätt det är jämfört med vad jag hört.
Nej precis, Husky ska dra, och vill man ha en draghund och satsa på draget, japp, Husky duger men inte en, utan det krävs flerhundar.

Jag vet en man som har en hovawart och tränar ingenting, hunden är endast sällskapshund, Så aktiva är dom väl inte heller :( Allt går, Men jag skulle undvika raser som är avlade för något och sedan köpa den för att göra annat, Jag ser hellre att raser gör det dom är "till för" och om en individ inte passar till det behöver den inte heller göra det, Men rasen i sig ska man räkna med att göra vad den är avlad för helt enkelt :)

Hornslandet
1

#31 Visst, kanske bäst då isf om de skaffar en lite mer krävande ras, att den står på henne som har mest intresse av det.. Men säkert inget som är kul att snacka om nu:)

Jag tog bara Hovawart som exempel, det är ju också en bruksras. Tror nog att de är normalt krävande inom den världen, men ibland verkar ju folk tro att alla bruksraser=måste träna och tävla på elit… Klart man inte ska köpa raser som är avlade för drag eller jakt tex, och sen inte hålla på med det. Men det finns ju många "allround-aktiva" raser som funkar till massvis med aktiviteter, så länge de ÄR aktiva. Det gäller väl nästan de flesta "bruksraser" ? Snarare är det väl rena draghundar eller just jaktavlade hundar som måste göra just DET…

Min allmänna uppfattning är väl att man borde hitta på saker med sin hund oavsett ras, men jag tycker väl heller inte att lugna promenader runt kvarteret är det roligaste i världen om det är allt man gör. Tyvärr tycker jag inte lydnad är så sjukt kul heller, så jag måste se till att få in det ändå för att andra aktiviteter+vardagen ska funka väl, men det är inget jag kommer köra på nån särskilt hög nivå, tror jag. Spår, sök, drag tex dock, DET är skoj :D

khaleesi
2

Men tanke på pratet om ifall vi skulle dela på oss. Det kommer bli jag som betalar för hunden, hunden kommer stå på mig då det är jag som har en inkomst och skulle vi dela på oss så kommer det bli jag som tar hunden med mig då sambon inte skulle klara den ekonomiska biten ensam men vi har bott ihop i sju år nu och ser inte att vi skulle dela på oss. Men man ska ju aldrig säga aldrig för saker kan ju hända. Att kombinera och ha en hund för både sällskap och träning ser jag inte att det skulle bli ett problem utan det handlar bara om att min sambo inte har det intresset för träning. Självklart den här vardagsträningen och promenader och cykelturer eller åka till skogen gör han ju men han är inte intresserad av att gå på brukshundklubben och träna utan det är det jag är intresserad av. Han är väl mest inne på dom här spetsraserna och vi har pratat lite kring samojed och eventuellt finsk lapphund som han är intresserad av

Elsis matte
1

Vill ni ha något spetsigt (ha ha) så kanske lapsk vallhund eller finsk lapphund? Eurasier? Keeshond?

khaleesi
1

#34 sambon är ju mest sugen på en spetsras så det är väl mest det vi tittar på nu. Har börjat titta lite på finsk lapphund. Vi har bestämt att det blir varken husky eller schäfer eftersom vi vill köpa en hund som båda vill ha och finsk lapphund verkar vara en bra allroundhund! 😊 Visade sambon risenschnauser men han sa tvärnej med en gång! 😔

jenmjao
0

Finsk lapphund är jätte roliga hundar, Dock väldigt skälliga (enligt mig, enligt andra inte alls?). Men dom funkar till allt, Samojed är världens goaste, men att lära dom lydnad är nog inte superlätt.. Envisa är dom 😂
Japansk spets finns också, Tror dom är snäppet mindre dock.
Vet ingenting om rasen men Lapsk vallhund?

khaleesi
0

#36 vad jag har förståt så ska lapsk vallhund vara ganska lik finsk men med lite mindre päls bara! 😊 Vi kikar lite på spetshundarna så får vi se vilkem vi fastnar mest för men just nu är det mest den finska vi båda känner att vi kan tänka oss. Samojed har jag också förstått att dom är väldigt egna och envisa. 😁

jenmjao
2

#37 Vad kul! Hoppas du uppdaterar här 😃 
Ja samojeder är tydligen envisa, Jag vet inte har inte upplevt dom som det 😇 Lärde min väns hund att ge tass, sitta och ligga inom 10minuter, dock var han valp då, Jätte goa hundar och bra familjehundar (för dom som är aktiva).

Lona
0

Lapsk vallhund och finsk lapphund har samma ursprung, rasen delades för ett antal decennier sedan där FLH mer är avlad på show/sällskap och den lapska på arbete. LVH är en väldigt ojämn ras, delvis på grund av att stamboken fortfarande är öppen (man mönstrar in någorlunda rastypiska hundar hos samerna). Man har, såvitt jag förstår, försökt att behålla genetisk bredd och variation genom att tex INTE linjeavla vilket annars är ett snabbt (och ofta rätt dumt) sätt att homogenisera en ras. Tävlingslydnad är väl inte en lapsks starkaste sida, spetsar är ofta ganska självständiga och brukar inte uppskatta för mycket "petande i detaljer" utan göra sig bäst när de delvis får arbeta fritt, som med spår, sök - och drag :-) Det finns flera lapska vallhundar som är gk räddningshundar vilket jag ser som mycket positivt - räddning ställer höga krav på hundens mentalitet och arbetsvilja. Dock så tenderar spetsar att vara glappkäftade, ja. Det går till viss del att träna men skalltröskeln ÄR låg i de flesta fall. Tror faktiskt att samtliga lapska som jag har träffat har varit svåra att få tysta, i synnerhet i arbete. Eurasier tror jag inte är ett så bra val, visserligen en väldigt fin ras men den är avlad främst för sällskap och uppskattar sannolikt inte en joggingtur eller dragrunda. Vit herdehund, då? Tillägg; Beauceron?? Förvisso också en bruksras men det är tyvärr inte så många uppfödare som verkligen satsar på den biten, åtminstone inte i Sverige. Väldigt smarta hundar, ursprungligen är det så att säga den korthåriga varianten av briard även om raserna sedan gått isär.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
0

Såg nu att ni haft erfarenhet av briard, hur passade det tidigare?

khaleesi
0

#40 Älskade sixten och saknar honom något oehört mycket! Han var en hund som både jag och sambon trivdes jättebra med och hade det upplägget med honom som vi tänkt med nästa hund också, alltså jag stod för den största delen av träningen och sambon för det vardagliga. Han var väldigt härlig och taggade till rejält på träning men var hur kolugn som helst hemma. Det enda som vi tyckte var svårt och som gjort att vi inte bestämt oss för briard denna gången är att vi anser att vi bor lite för litet för en sån stor ras med tanke på att vi har två innekatter också. Annars hade vi definitivt köpt en briard! ❤️

Lon@
1

#41, Nu menar jag inte att ifrågasätta ert beslut, och jag har förstås ingen aning om hur ni bor, men ofta kan man ha en större hund än man tror även på ganska liten yta👍. Det är väl i så fall för katternas skull, om de behöver vara ifred kanske?

Jag bor visserligen ensam men har två hundar (labbe + cairnterrier) på 17 kvadrat - för ett år sedan hade jag ytterligare en labbe😃.
Om ni alltså verkligen känner för briard kanske det kan vara bra att tänka över "trångboddhetsaspekten" en extra gång och fundera på om det går att klämma in en större hund trots allt.🙂
Det är SÅ mycket roligare med hundägandet när rasen verkligen passar en!❤️

Annars vet jag flera briarduppfödare som även har schapendoes, klickar det med briard för er så kanske det gäller den mindre schappen också? Man kan klippa ner den om man inte älskar pälsvård (eller inte vill ha med hela skogen in i huset😉).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hornslandet
0

Schappen skulle jag också tipsa om om ni vill ha något mindre än briard. Tror iofs inte det spelar roll med kvadratmetrarna, men för katterna då kanske! Annars är ju en tik snäppet mindre (om än de kan vara rätt stora).

khaleesi
2

#42 vi bor på 52kvadrat så litet är väl relativt kanske. 😁 Det är mest för katternas skull vi har kännt att det kanske är i minsta laget eftersom vi vill att dom ska ha en möjlighet att få vara ifred om dom vill det. Jag vill jättegärna ha briard igen, det var en ras som jag verkligen trivdes jättebra med och sambon också. Sixten var ofta med honom när han var ute och fiskade och sixten såg alltid så stolt ut när han fick följa med me sin klövjeväska. 😊 När vi hade sixten så funkade det bra trots att man fick kliva över honom ibland när han parkerade sig mitt på golvet men då hade vi bara ena katten och nu har vi ju två. Men det kanske skulle kunna funka ändå! 😊 Ska ta upp det med sambon igen och se vad han säger. För det var ju verkligen en hund som vi båda trivdes väldigt bra med! 😊

khaleesi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en fin bild på gamla sixten. 1 1/2 år sen han somnade in! 😔💔

khaleesi
8

Vi får lägga hundvalpsplanerna lite på hyllan verkar det som! Vi kommer att få ta hand om min mormors golden retriver, hon reder inte ut det med honom och han är både understimulerad och överviktig så han kommer flytta hem till oss istället ett tag där han får lite mer motion och hjärngympa och lite mindre köttbullar! 😊

tulinia
3

#46 ibland löser det sig på sätt som man inte förväntar sig! Nu får ni verkligen en chans att fundera på vad ni vill ha i en hund samt vilken hund som passar er!

Hornslandet
0

#45 vad härlig bild :D Och härlig hund då förstås!! :)

khaleesi
0

#47 ja, det löste sig på ett helt annat sätt än vi tänkt oss men det blir nog bra ändå. Nalle är jättehärlig men behöver mycket uppfostran och lära sig vad man får och inte får göra och en massa motion! Men vi hoppas det blir bra! 😊 #48 Tack! Ja, han var verkligen underbar! Blir fortfarande tårögd när jag tänker på honom! ❤️ Han var verkligen den härligaste hund jag haft!