Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1945 ggr
tiger tok
0

Passivitetsträning?

Fick hjärnsläpp och behöver hjälp, såg i en annan tråd att folk önskade att de tränat mer passivitet med sin hund, men hur gör man och vad är det? Vill ju inte göra det misstaget med min kommande valp! Tacksam för svar!

tulinia
2

Jag hetsade Felix med en leksak, när det var som roligast så tog jag den bakom ryggen och då skulle han sitta och vara helt lugn innan han fick tillbaka den. 
Vi åkte tåg och han skulle ligga stilla hur mycket folk som än gick förbi. 
Inne tar man det lugnt, inte vilda lekar och bus om inte matte säger till. Bara sitta med i soffan och titta på tv. Vi höll i Felix och då somnade han oftast i våra knän. 
Tror att medan man miljötränar så tränar man också passivitet, medan man tränar på och av knappen så tränas passivitet, medan man tränar stadga tränas också passivitet. 
Att kunna ta det lugnt medan det händer saker runt omkring helt enkelt. 
Sen tror jag att det är viktigt att låta valpen vara medan den sover just för att visa det är helt OK att sova. Men att inte försvinna medan den sover för att bygga tryggheten. Det är OK att sova och matte försvinner inte medan du gör det.

Elsis matte
2

Jag tycker att det är viktigt att vara ute i olika miljöer med valpen och bara hänga. En valp ska inte gå långt, men det betyder inte att den måste in igen efter 10 minuter, utan när vädret tillåter kan ni gärna vara ute längre stunder. Strosa omkring och låta valpen upptäcka, göra lite kontaktövningar och sedan slå dig ner och låta valpen komma till ro i knät eller bredvid. Ofta fokuserar vi alldeles för mycket på aktivitet utomhus vilket gör att hunden går upp i varv så fort den kommer ut.

Hornslandet
0

Jag kör ganska mycket "nervarvning i knät" med min valp, som har svårt att komma till sömns själv (typ bara när vi lekt loss rejält ute, eller tex varit på valpkurs). 

Tror ändå iofs att avknappen kommer en hel del med åldern å.

Men i övrigt tänker jag att det är miljöträning, vara passiv på ställen där det händer saker. Men också kunna vara passiv när det INTE händer saker. Min valp tex hade inget problem att ligga och vara lugn i timtal på buss/tåg/osv, men när det är tyst inomhus med bara "lägenhetshusljud" och inte mycket att kolla på, då har jag fått hjälpa honom att somna.

Drygt när det är sånt här väder. Men valpkurser tex, att bjuda in vänner på fika mm och träna passivitet då, kanske hitta ett café som tillåter hundar. Osv.

Jag brukar även kampa med trådboll, och stanna efter lite kamp, bli passiv själv, och när han släpper bollen så börjar vi kampa igen.

tiger tok
0

Har ni tips på kontaktövningar?

Hornslandet
1

Småsaker som att hålla godis i handen/knytnäve och att hunden får det först när den tar kontakt med dig (ögonkontakt), och inte när den frenetiskt försöker hitta ett hål i din hand, tex har jag fått rekommenderat åt mig.. 

Gjorde lite "passivitet" idagnär jag var ute, valpen blev ganska stissig efter lite kamplek, så dåsatte jagmig ner och hade ganska kort koppel - 1m ca eller så. Väntade ut att valpen lugnade ner sig och satt och var avslappnad..sen gick vi igen. Gjorde om det ett par gånger. Vet inte om jag gör helt rätt, men jag tänker att jag vill att hunden ska förstå att när jag blir passiv, då vill jag att han också ska bli det.

Turast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukade, när vi varit på promenad eller varit ute och busat, sätta på en film eller serie, placera aussiemonstret på rygg i mitt knä och bara mysa. Hon är dock en hund som älskar gos så hon tyckte ju det var supermysigt och somnade. Även nu som vuxen somnar hon om jag lägger henne i knät på rygg. 

börja korta perioder, att när hunden är lugn så får den gå iväg eller göra något annat. ex sätta den i "ryggsäcken", när den sitter lugnt så får den gå. Men aldrig hålla fast med våld utan mer bara hålla händerna framför så att hunden inte kommer förbi och sen sekunden den blir lugn så tar man bort händerna. 

bild: hon låt även själv så på rygg efter ett tag ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tulinia
0

sätt dig ner och lägg en godisbit på ett knä, när hunden tittar på dig är det varsågod. Innan hunden får gå fram till sin matskål ska den ge dig ögonkontakt, innan ni går genom en dörr, innan den får leka med leksaken, innan den får gå fram till en annan hund/människa. Kontakt kan tränas varje gång det finns någonting som hunden vill till. Vill hunden fram till lyktstolpen så kräver jag kontakt innan. Det blir även en bra övning för oss människor att hitta olika sorters belöningar så att hunden får variation.

Hornslandet
0

Det är säkert bra..men jag vet inte, skulle kännas rätt konstigt för mig att ha en hund som bad om lov för ALLT (tex nosa på lyktstolpar/andra kisspunkter vi går förbi på promenaden?). Godisbiten i öppen hand/knä tex har jag märkt min valp kopplar ganska fort att man får när man frågar först..Men jäklar vad det kan trötta ut honom snabbt att försöka förstå det, särskilt i början vi testade det!

lisa90
0

Med min första hund körde jag alldeles för lite passivitetsträning och när jag började om körde jag filtträning (googla eller läs Kontaktkontraktet). Han hade ingen naturlig avknapp, men med åldern har han haft lättare och lättare att varva ner överallt.  Filtträningen krävde massa tid, men hjälpte. 

Hund nummer två har en mycket mer naturlig avknapp. Med honom har jag bara hängt på diverse platser. Haft med mig en bok och suttit i parker och i skogen. När han legat lugnt bredvid mig, så har vi gått vidare. Han verkar dock trivas med att ligga och spana, så det har varit väldigt enkelt! 

Tror man får se till individ vilken metod som funkar :)