Istället för blodpulver?
Finns det något man kan ge på maten, istället för blodpulver?
Tycker hundarna fungerar bra på blodpulver förutom att de är igång på nätterna av det, även om jag ger på morgonen samt är igång på dagen. Låter jag bli blodpulver några dagar, så är de helt lugna på natten.
Ger blodpulver, dels för Roxys päls (den blir bättre med det) och dels tycker jag de bygger musklerna bättre när de får det
Fisk/laxolja vägrar Happy.
Ja jag vet vet att träning/motion bygger muskler, så det behöve ringen kommentera ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kelp eller spirulina från djurapoteket? Djurapoteket har för övrigt flera olika tillskott =) eller standardt
#2: var det verkligen nödvändigt?
#4: och hur var det nu med skrivreglerna här?
#2 Tycker du ska tänka på hur du skriver, extremt otrevligt. Antingen får du tänka över hur andra upplever din kommentar eller låta bli att kommentera.. Förstår inte TS inlägg 100% men jag tror inte många har hade velat ha en hund som springer runt och håller på massor på natten, dessutom förstör det inte bara ens egen hälsa är vakna av det, men även hunden om den pga kosttillskott inte kan slappna av. Det går inte att skära ner på mängden du ger? Kanske även bara ge varannan dag? Ger du det bara för pälsen och musklerna (sorry, nämnde det ;) ) kan jag känna att du överlever utan att ge det… Kommer inte ihåg vad Nyponpulver va bra för, hjärnsläpp…
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Undrar lite vad det är du vill uppnå med kosttillskottet? Vill du att hon ska bygga muskler eller är det för pälsen? Lättare att hjälpa dig om man får mer specifikt. För pälsen kör vi ett b-vitamintillskott.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Förstår inte heller. Det är ju inte precis som blodpulver och fiskolja ger tillskott av samma sak, att man kan ge fiskolja istället för blodpulver.
#2 Jag har inte sagt att de inte ska må bättre av det xD Jag vet inte hur skevt du ärligt talat läst! Jag vill inte att de ska hålla igång på nätterna - det är väl inte så himla konstigt? xD
Mina hundar är långt ifrån aptiska, varför hittar du på saker som inte stämmer? Tycker du det är kul - eller vad är det frågan om egentligen? Du har precis hittat på massa saker som inte stämmer och som jag aldrig sagt. Förstår inte vitsen med det om jag ska vara ärlig.
#6 Jag brukar dock inte bete mig rktigt illa mot folk, men du gör just nu, och inget ovanligt visserligen från din sida.
#7 Jag vill ge något som är bra för päls och muskler men som inte håller igång dem på nätterna. Varken bra för dem eller oss.
De får en halv tsk var.
#10 Fiskolja totalvägrar tyvärr ena hunden :( Men den ger bara verkan på pälsen, hjälper ej till vid muskelbyggnad, tyvärr
#9 Det står i inlägget: Ännu bättre päls (den är inte dålig men blir ännu bättre med blodpulver) samt hjälp vid muskelbyggnad vid träning. Märks skillnad där om man ger blodpulver, många som märker skillnad :) Står både och i inlägget :) Tycker det framgår tydligt där i alla fall.
----
Rätt märkligt hur just vissa enskilda individer kan "misstolka" det så himla grovt, gör ni det med flit för att jävlas? Eller vad beror det på? För majoriteten där jag frågat, har fattat direkt vad jag är ute efter. Knappt en enda misstolkning, menmen.
Menar bara att det är väldigt få tillskott som är för både päls och muskler, svårt att hitta en som kombinerar just de båda. Men mitt tips är att fråga svenska djurapoteket på deras facebooksida eller hemsida, dom har väldigt mycket bra kosttillskott och verkar ha väldigt bra kunskaper inom detta :) använder själv deras seniorpulver till Algot för hans artros och det har gett resultat. Plus att jag använder deras nyponpulver på både Algot och även Sigge för bättre ledhälsa.
#12 Behöver inte vara för båda i samma, kan vara två olika också :)
Tack! Får kolla med dem :)
#2 Jag vet vad "rakt" är, och vad "otrevligt" är. Är själv ofta "rak". Ditt inlägg faller inom den senare kategorin. Självklart är inte motsatsen till "hundarna är uppe om nätterna" att de blir "apatiska". Jag skulle inte se det som en bra sak (eller att de är "pigga") att hundarna är uppe och ränner om nätterna, tvärtom..
Till TS..jag skulle nog sluta ge tillskottet om de blir så igång att de inte vilar bra om nätterna. Hur mycket muskler måste de egentligen bygga?
#14 Jag ger inte det just nu :P Är därför jag vill ha något annat istället för blodpulver.
Handlar ju inte om mängden muskler, utan att det hjälper till :) Hjälper främst kinesen, både med att bygga muskler samt öka i vikt (hon har svårt att gå upp i vikt) så egentligen är det nyttigt för henne MEN då att hon inte har ro på nätterna, gäller båda, är därför jag slutat med det.
Tack! Nej precis det är inte samma sak med apatiska, för det är de verkligen inte :P Långt ifrån :P
Hade nog också struntat att ge just för att bygga muskler om hunden vankar runt på nätterna. Finns ju andra sätt att bygga muskler. Kan tänka mig att dessa tillskott för just muskler ger en ökad energinivå också för att ge musklerna energi. Kanske ge biotin eller möjligen b-vitamintillskott för pälsen :)
Har aldrig hört talas som att blodpulver skulle ge denna effekt som blir på dina hundar men har ju själv aldrig använt mig av det heller. Går det att minska givan lite och kanske tillsätta något annat? Jag tycker att mina pudlar har super kvalitet på sina pälsar och då ger jag immun och extra fett i form av fiskolja och lammfett/ister. Det kanske finns något annat alternativ för pälsens skull? Nej det är inte första gången vildavittra hittar på egna små teorier om hur andra medlemmar skulle vara som djurägare.
#16 Använder som sagt inte blodpulvret just nu :)
Ja det kan säker vissa göra men bara testat blodpulvret så vet inte hur andra fungerar :)
#17 Inte ovanligt tydligt att de blir piggare, hört flera andra hundar som blivit det också. Som sagt så ger jag inte det just nu och är just annat istället för det jag söker :) De får en halv tsk var när de fick det, :)
Dessvärre totalvägrar ena hunden fiskolja :(
Och andra hunden får inte ha extrafetter i maten för hon går så himla lätt upp i vikt.
Men kan ju visserligen testa separat till dem: Lammfett/ister till ena och fiskolja till den andra :)
#18 Undrar detsamma till dig faktiskt 👍
Snälla du, lämna tråden istället om det inte passar, ingen tvingar dig att läsa eller kommentera.
#18 Här har du faktiskt ett val, att bara låta bli att skriva i Fridas trådar om det nu finns saker som stör dig. Ganska enkelt val om du frågar mig. Dina inlägg som är skrivna på det viset som #2 ger bara otrevlig stämning överlag.
#21 Hur du skrivit till Frida innan vet jag inget om direkt, men såg bara hur det var skrivet i just denna tråden och tyckte det var onödigt av dig att ens kommentera på det viset som du gjorde. Men det är ju min åsikt och tydligen även flera andras som man kan se här i tråden. Nu har jag skrivit nog utanför ämnet och ber admin om ursäkt i förväg. Men ibland kan jag inte hålla tyst.
#8 Det här är ditt inlägg men omskrivet rakt och koncist, som jämförelse. "Om du vill inte vill ha effekterna av tillskotten så kanske det är bättre att inte ge några?" Jag tror att du hade klarat att framföra din poäng med den enda raden. Allt annat du lagt till om apatiska hundar, homeopatmedel osv är det som gör att ditt inlägg uppfattas som otrevligt och inte rakt. När man lägger till sarkasm så blir det lätt så.
Tänk på tonen! Om man tycker någons inlägg är otydligt är det enkelt att be personen förklara så det inte blir onödiga missförstånd. 🙂
// Harley
#26 Jag står för allt jag tycker och skriver - på alla iFokus forum.
När jag skickade PM och bad dig tänka på tonen var du väldigt korthuggen i svaret, men här verkar du desto mer talför, har du lust att utveckla vad du menar med "Du har visat var du tycker om allt utan att behövt stå för det, (lite underligt är det dock med hur långt du gått)" i PM så inte tråden går OT?
// Harley
#0 Våra hundar får bäst päls av linfröolja. Bättre än av fiskoljor. Välj ekologisk och kallpressad och liten flaska för den ska förbrukas inom två månader. Det finns för under 30 kr hos apotea, men finns också i mataffärer (fri frakt hos apotea). För att en kräsen hund ska äta oljan kan du behöva toppa med något gott tex en bit av en köttbulle, kattmat etc. Det gäller både fiskolja och linfröolja.
B-vitaminer är bra vid pälsfällning och kan hjälpa mot fästingar när de kommer. Det finns speciella B-vitaminer för hund både i tablettform och flytande.
Märkligt att blodpulver ska ge stirriga hundar. Kan det vara nåt fel på just det blodpulvret? Något miljögift i det? (arsenik gav man för att pigga upp gamla hästar som skulle säljas på marknader förr) Jag skulle inte ge av det.
Löptikar i området kan ge stirriga hanhundar.
#28 Linfröolja har jag hört olika, vissa är bra andra inte. Så vågar inte riktigt ge det, eftersom det sägs så olika om det.
Ena hunden är kräsen men jag vill inte toppa med något på maten. Hunden ska äta maten utan massa toppande.
B-vitamin fick de innan, har flytande hemma :)
Nej det är inget fel på blodpulvret. Och de är inte stirriga. Men de är pigga nattetid när de får det. Det är standardts blodpulver.
Detta är två tikar och har med blodpulvret att göra.
Och flera som berättat att de fått sluta med det, för att deras blivit likadana på nätterna.
Har du märkt någon magpåverkan av blodpulvret? Den enda anledningen till att någon av mina hundar vankat på natten är om de känner sig köriga i magen… Jag funderar också på om du har råkat på kontaminerat blodpulver för jag har aldrig hört att någon hund reagerat på det. Eller har du fått samma effekt av olika förpackningar?
#30 Nej inget med magarna. Och detta är att de är pigga, inte oroliga.
Jag har bara haft standarts. Det räcker länge till två små.
Som sagt : vanligt att de blir piggare av det. Flera som berättat för mig att deras hundar reagerat likadant
Men nu handlar tråden inte om det - utan vad man kan ge istället, vill bara ha svar på det, tack :)
OT men för lääänge sen fanns det ett tillskott som hette Dogpowder, våra hundar blev helt tossiga på det… Kokosolja kan ha bra effekt men det smakar ju också en hel del, kanske heller inte uppskattas av vovven? Är dessutom diskuterat det med, huruvida det verkligen är så bra som det sägs eller rent av skadligt för hundar. "Morotspellets"? Bland annat Olewo tillverkar det, de gör även torkade rödbetor. Säljs av tex Häromi, haromi.se B-vitamin köper man billigast i hästaffär, ofta samma som för hund men betydligt lägre pris ;-) Ovanstående är då främst för pälsen :-) MSM har effekt på lite allt möjligt, jag kan inte sätta fingret på vad som egentligen ändrats men tycker att hundarna rent allmänt "förbättrats" sedan jag börjat ge det. Emin har väldigt prisvärda produkter, de har även B-vitamin.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#31 Tillskott från Kina kan innehålla gifter. Jag vill alltid veta ursprunget till råvaran av det jag ger; foder, tuggben, tillskott etc.
Ex De flesta råhudstugg kommer ursprungligen från Kina, även om det står att de är tillverkade i Sverige.
Om man inte vet varifrån råvaran kommer kan det vara från Kina. Det flesta vitaminer och många andra tillskott kommer därifrån från början. Sen sätts det i en annan förpackning, där det står att det är tillverkat i ett visst land, men det är inte samma land som råvarans ursprung.
Vad du kan ge istället? Komplettera med färskfoder eller ge ett torrfoder med högre halt protein och fett. Acana har flera sorter för aktiva hundar. Acana Sport & Agiliyt är väldigt energirikt, men det kanske räcker med Acana Wild Praire eller Acana Grasslands. Det beror ju på vilket foder du ger idag. Välj nåt annat med mer energi.
#32 B-vitamin flytande har jag som sagt hemma :)
Ja det vet jag är bra för pälsen :)
MSM har jag hemma, sedan vår stora hund fick det :)
#33 De får redan färskfoder. Och kommer ej byta foder :) För detta är enda färskfodret vi testat som Happy äter samt fungerar bra i magen av.
Mer fett kan jag inte ge till vår ena hund, får då ökar hon i vikt. Och mer fett ger inte ännu bättre päls eller hjälper till så mycket vid muskelbildningen tycker jag. Mer för viktökning, som jagmärkt .KOmmer behålla fodret och i så fall ge tillskott, det bästa i detta fallet efersom de redan får bra mat :)
Det har inget med tuggben att göra. Som sagt är kopplat till blodpulvret, eftersom de är lugna på natten när de inte får det.
Ja jag vill med veta ursprung, kollar alltid det med när jag ger :)
TS har du provat rå äggula för pälsens skull? Jag brukar ge det till Felix både för att han älskar det och för att det gör pälsen glansig och fin :)
#35De får det 1-2 ggr/vecka på maten :)
För muskelbyggande tänker jag högvärdigt protein, testa att ge rått muskelkött av nöt, lamm eller vilt 1-2 ggr/vecka. Många färskfoder innehåller lite i underkant av detta.
#37 Ja frågan är om jag får i den ena det, den som har svårare än den andra ang att bygga muskler. Hon är väldigt kräsen, men kan testa.
Du kan börja med att röra ned en liten klick färs i fodret och öka efterhand ifall det går bra. :-)
#39 Färs går bra ibland :)
Kan gå, men hon är kräsen den ena, men lite då och då kan jag testa och se om det går :) Men vill inte ge för mycket heller :)
Jag hade nog tagit bort blodpulvret helt och ersatt det med antingen standardt biotin, immun eller päls-B vita. Alla tre är ju bra för hud,klor och pälsväxt. Immun innehåller även järn om man nu vill ha en extra tillförsel av det. Jag är väldigt nöjd med immun till mina hundar, det enda negativa är väl att man får klippa klorna lite oftare då även dem precis som pälsen växer som ogräs :).
#41 Som jag skrivit tidigare: det är redan borttaget :)
Bvitamin har jag flytande, hjälper för pälsen men ej vid muskelbyggnad, så behöver något för det med i så fall utöver bvitamin :)
Finns immun eller biotion i småförpackningar? Bara sett stort från standartd :(
Vill ha pulverform eller flytande - ej tabletter.
Hittar bara 250 gram som minst och det är mycket till mina två små :(
Vad har du för raser förresten?:)
#43 En kines och en kines/papillon :)
Kinesen märks ju inte med pälsen, men just med muskler där. Den andra är främst pälsen :)
#42 Det minsta är nog på 250 g. Hur mycket har du tänkt att de ska få per dag? En burk håller ju ett tag utan att bli gammal :) och den räcker ju inte i evigheter om du ger dem varje dag.
#45 Synd att de inte har mindre :/
Nej men onödigt att köpa stor burk, om det inte fungerar eller de vägrar äta det, så jag tänkte. Står på förpackningen 0,5 tsk per hund, så går ju åt 1 tsk per dag. Ca 4 gram per dag. 250/4 = Så blir ca två månader.
#46, Å andra sidan kan det ju ta ett tag innan man får (eventuell) effekt så två månader kan nog vara en rätt lagom testperiod - men då gäller det förstås att de äter det öht. Det gör ju ingen nytta i matskålen, så att säga ;-)
#47 Blodpulvret tog det 2-3 dagar så märkte man piggheten :P
Men ja jag syftade på om de äter det eller inte. Var därför jag hade velat ha mindre burk till en början för att se :) Får fundera på det! :)
Inte så lätt att sälja sånt om de inte äter det, har jag märkt
Men börjat med bvitamindroppar nu :)
Kanske har du någon bekant som ger Immun och som kan ge/sälja en mindre mängd till dig? Men jag tror ju på kött i första hand…
#50 Nej känner ingen som använder det dessvärre. ANnars får jag köpa ändå nästa gång jag får pengar, och får hoppas att få det sålt, om de inte vill äta med det på.
Testade med lite extrarått men ena hunden totalvägrade det och sorterade ut trots att jag blandade väl :/ Hon är väldigt kräsen till maten och föredrar oftast det som hon inte ska äta ofta. Den andra hunden däremot slukar det mesta
Hmm, har du testat att ge pulvret på kvällen istället? (Har läst tråden tidigare men orkar inte läsa om ;-) )
Ja det är väl svårare att blanda i pulvret åt en liten hund eftersom att de äter mycket mindre än en stor. Jag blandar alltid i ordning hela dagsransonen med mat åt hundarna i en varsin matlåda och tillsätter tillskotten, inget som märks av. Blandar även i en del vatten. Delar alltid upp maten sen på tre mål. Du kan väl testa att öka mängden pulver successivt och se vad de tycker, det är ju inte meningen att hela maten ska smaka vitaminpulver, det tycker nog ingen om :)
#52 Spelade ingen roll om de fick på kvällen eller morgonen
#53 Ena hunden får 3-4 mål per dag, andra får 2 mål per dag. MEn ärju inte många gram de äter per måltid så :)
Nej är ju inte det hehe får se sen när jag får pengar,s åfår jag testa och köpa :)