Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 763 ggr
[Tisstassen]
0

Kräsen med maten

Hej! Jag har en liten hund som jag kämpat med sen jag fått honom (drygt halvår sen, han är 2år nu). Han vägrar i princip äta torrfoder, han kan knapra lite granna om han är VÄLDIGT hungrig, men inga mängder. Så jag har fått ge upp mina försök med torrfoder och ge honom Mush vaisto som jag nu blandar med det torrfoder jag har hemma. Jag tror hans tänder skulle må mycket bättre av torrfoder, för han har mycket beläggningar på dem trots att jag borstar… Han har gått att få i mush blandat med uppblött torrfoder förut, men nu verkar han fått för sig att även det är lite halvblä… Jag har då provat att värma det några sekunder i micron samt lägga det på en "människotallrik" och då är de minsann spännande och gott… Vad ska jag göra för att inte öka detta beteende?? Jag vill att han äter mycket nu när de är kallt, och han är väldigt energikrävande å ja vill inte att han går ner minsta gram i vikt… Jag har tänkt sluta köpa torrfoder och endast köra på mush när mitt torrfoder som jag har hemma är slut(har typ 3kg och han får typ 2msk per dag)

VildaVittra
3

Torrfoder har ingen nämnvärd effekt på tandhälsan, däremot har råa ben det. Prova att ge honom råa kycklingben eller exempelvis kamben som tandborste då och då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

Torrfoder hjälper ingenting för tänderna ändå.

Färskfoder, priima NK, passar min kräsna dam här hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tisstassen]
0

Det fastnar något otroligt av mushen, spec på framtänderna både uppe och nere, något inte torrfoder skulle göra på samma sätt… han kan ha som gegga av gammal mat på alla tänder vilket är uuusch och inge bra för tänderna. Så det borde väl visst vara bättre med torrfoder för tänderna??

[Tisstassen]
0

Har lite problem med plats i frysen, samt dåligt utbud och dyra priser på mataffärerna här… men jag har gett kycklingvingar förut när jag bodde hemma (bor borta under vintern) vilket jag vill börja ge igen… dock är de svårt när de är så kladdigt för han fryser utomhus och man vill ej ha kyckling på mattorna inne… men får försöka hitta en lösning…

Fridaaaa
1

#3 Nej det är en myt att torrfoder hjälper för tänderna. Det fastnar även det.
Råa ben och tandborsning är det som fungerar för tänderna. Och såklart bra mat: barf eller färskfoder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
0

#4 Ge vingarna frysta? Minimalt kladd. Lär man dessutom hunden att ben äts på en handduk/duk etc så blir det ännu mindre kladd :) 

Och att mush fastnar på tänderna känns enormt underligt. Har aldrig hört om en annan hund som fått så, färskfoder/barf brukar ju oftast glida ner utan att de ens tuggar, i princip. Men man kan ju borsta tänderna efter maten om den vill fastna, bara en fuktig tandborste för att rensa lite. 

Lycka till med vovven :)

Estelle13
0

Kör med bara Mush är mitt förslag. Jag vet hur det är med torrfoder vägrande hundar, tillslut spelar det ingen roll vad man toppar med så duger det ändå inte vare sig med uppblött eller torrt. Jag har aldrig upplevt att Mush fastnat på tänderna på någon av mina hundar, däremot blir söndertuggad torrfoder att fastna på de bakre tänderna och lägga sig som en brun gegga. Om din hund behöver få i sig mkt energi via maten för att inte tappa vikt så är mitt tips att du lägger till en extra fettkälla. För mina hundar är det AO nu på vintern då kylan både tar energi och kan göra huden torrare än vanligt. jag tillsätter både fiskolja och lammfett/ ister.

Elsis matte
0

När mina hundar tuggar ben lägger jag ut ett gammalt lakan eller badlakan och så får de hålla sig dit. Lätt att bara slänga i tvätten när de är klara! Kycklingvingar kan du även klippa isär i lederna så att det blir 3-4 bitar. Då äter mina de stående vid skålen, men för tuggbehovet är det förstås bättre att ge hela.

[Tisstassen]
0

Tack för tips! #7 jag brukar ge 150% av rekomenderad mängd med mush samt spara fett som jag skär bort från kött emellanåt, och då verkar han hålla vikten bra iaf, är de bättre att tillsätta istället för å ge mer mat? Han skulle lätt kunna äta 200% av rek tror jag #6 han är så otroligt ointresserad av frysta saker… dessutom är de svårt för honom att tugga även när de är tinat, och de blir ju bara hårdare om de är fryst… Men jag ska ta å köpa lite vingar åt honom 👌🏼 Samt följa era råd och övergå helt till mush när torrfodret är slut

Estelle13
0

#9 Du kan absolut ge honom mer mat om du tycker att han är i behov av det. Man kan sällan gå efter rekommendationer som står på fodret. Alla hundar är olika. Men även fett är en bra energi källa. Jag ger mina hundar ganska mycket fett för att jag drar av en del på proteinerna så då kompenserar jag med lite mer fett istället :) men testa att öka fodermängden och se hur han funkar och ev lägga till lite extra fett dagligen åt honom. Skulle han börja gå upp för mycket i vikt så skulle jag dra av på fodermängden och behålla fettet.

[Tisstassen]
0

#10 känns nästintill som en omöjlighet att han skulle gå upp för mycket i vikt haha

Estelle13
0

#11 Då är det bara att tuta och köra :)