Hur förhindra "olyckor"..
Så. Jag har ju en oreg. BC (eller blandras om ni hellre vill säga det) och han blev rumsren på två veckor ca.
Vi har haft honom i snart två månader.
Problemet är att jag inte tror att han är rumsren hemma hos andra..
Han har bara varit i ett annat hem två gång, när jag var hundvakt och då gjorde han direkt ifrån sig inomhus och på systerns kalas och då försökte han, men jag han släppa ut honom (vi var precis vid dörren när han lyfte på benet), annars går det väldigt fort.
Han tolkar allt väldigt bokstavligt och är smart, men han tänker lite annorlunda.
Jag tror enbart han lärt sig att hålla sig här hemma, men inte förstår att det gäller när man är inomhus öht.
På julafton ska vi hem till mina föräldrar. Jag vill verkligen inte att han kissar inne där. Dels för det är dyra möbler, mattor och mycket krukväxter på golvet (lockande att markera på).
Vill inte kräva av dem att möblera om hela huset, det är snällt att ens Harley får följa med som en del i familjen eftersom pappa är allergisk.
Hundvakt är uteslutet, vill inte besvära mina nära och kära och absolut inte lämna in honom på pensionat, eller låta honom vara ensam hemma.
Så, hur göra? Jag har inte mycket kompisar så jag har ingen att "öva" honom hos.
Det största problemet är att det inte heller går att förebygga riktigt.
Han har aldrig bajsat inne hos någon annan eftersom jag kan se till att han bajsar innan vi går in, men när han kissar inomhus så skvätter han revir.
Vi hade problem med det när vi tränade rumsrenhet här hemma, att precis, precis, precis efter vi varit ute så skvätter han ändå inne.
Så även om jag går ut stup i kvarten så finns risken att han skvätter.
Skulle skvättskydd/tikskydd kunna funka att använda i det här läget, just på julafton? Eller har ni några andra idéer? Håller skvättskydd tätt ifall han skulle kissa, eller hur gör man?
Kanske bäst att köpa två skydd eller flera, så han inte gör med nerkissat skydd ifall att?
Jag har aldrig använt skvättskydd eller så, på någon hund.
Jag röker så är ute en gång i timmen och då hänger han med, så kissa kommer han få göra på rätt ställe, han kommer alltså inte behöva gå och vara nödig..
Jag är som sagt inte säker på att han har kvar detta beteendet då vi aldrig är hos någon annan typ, men i fall att.
Och nej, mina föräldrar kommer varken halshugga mig eller hunden om en olycka skulle ske. De gillar mina hundar och vet att Harley ännu inte lärt sig så mycket.
Men, jag vill inte behöva stressa över att han kanske skvätter.. För även om mina föräldrar inte säger något så vet jag ju att det kan ställa till en del besvär om han gör det på fel grejer och jag kommer som sagt känna mig stressad och behöva hålla ständig koll.
Han har liksom inte haft något stopp i sig när han börjat markera, utan han har försökt fortsätta på varje bord, hylla osv.. Innan man lyckades slänga på kopplet och springa ut.
Detta handlar inte om att han är stressad hemma i huset, han känner igen huset och känner mina föräldrar, han är kolugn där hemma.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har ingen direkt erfarenhet, så kan bara fundera och försöka hitta på lösningar ändå.. :)
Du går ju ut ofta, så det är väl bra. Särskilt om du försöker se till att han kissar när ni väl är ute så minskar väl risken inomhus.
Försöker nu tänka "riskminimering":
Kanske kan ni ta med lite kompostgaller och spärra av för de finaste möblerna så ni slipper oroa er för dem iaf? Lite pink i en kruxväxt känns inte som lika stor katastrof, förstör just inget iaf om man bara torkar upp runtom direkt. Svårare att göra rent en fin fåtölj tex.
Såna där madrassskydd tex kan man väl också använda och lägga på de mest utsatta ställena. Tex vad det nu heter.. sån där plastad frotté? Det kan man väl lägga i tex finfåtöljerna och vid soffan.
Ta med hans hundsäng så han har nått familjärt att ligga i? Mer chans att han väljer/gillar att vara där då istället för nån av dyrmöblerna tänker jag.
Ha ett färdigt rengörings/torknings-"kit" redan färdigt och klart så ni inte behöver jäkta runt efter sånt om väl olyckan är framme.
I övrigt känns det väl som ett skvättskydd/hanhundsskydd inte borde vara helt fel om du vill vara riktigt säker? Sålänge man ändå fortsätter träningen, tycker jag dock, och inte bara låter det ersätta allt :)
Det finns ju kiss-skydd för hanhundar. Köp ett sådant och ha på julafton?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#2 Det är väl ett skvättskydd? Eller?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur gammal är hunden? Sedan så håller ett skvättskydd med trosskydd/binda i bra för skvättande men om hunden kissar en större mängd rinner det nog ut. Och det kan vara bra att ha ett extra för att kunna byta. Skulle också föreslå att ha honom i kompostgallerhage eller i koppel för att undvika att han får tillfälle.
https://www.toshundapotek.se/art/karlie-hanhundsskydd-skvattskydd.php
Sånt, eller dylikt?
Min 2-åriga hane kan få för sig att lyfta på benet hemma hos andra ibland, och inne i djuraffärer eller hos veterinären får man vakta honom som en hök… Sjukt pinsamt! Jag har aldrig använt skvättskydd utan har honom helt enkelt kopplad när vi hälsar på hos någon. Jag tar för givet att han ska försöka markera och försöker förhindra det så gott det går. Om det går ser jag till att han får nosa igenom hela stället ordentligt och skulle han försöka markera då så avbryter jag honom. Då brukar poletten trilla ner och när han fått inspektera huset och funnit sig till ro så kan jag släppa honom. Jag berömmer även lite extra när vi går ut och pinkar trots att han varit rumsren sedan han var pytteliten; vet inte om det hjälper men det skadar väl inte tänker jag.
Så på med koppel och varför inte ett pinkskydd vetja, och kanske ett midjebälte så att du har händerna fria till glögg och julklappar ;) Ta med en rulle hushållspapper och en flaska Vanish om en olycka händer. Och jag tycker faktiskt att man snällt kan be sina föräldrar att t ex samla ihop alla golvkrukor i ett hörn eller slänga någon billig filt över finfåtöljen för att göra situationen lite enklare. När vi firade första julen med vår terrorvalp satte min snälla pappa upp kompostgaller runt hela granen (att sätta den nya familjemedlemmen i en egen hage på julafton var helt otänkbart för honom) :P
#1 Kan inte spärra av då allt är dyrt därhemma.
Han kissade i/på en krukväxt här hemma som vi nu tagit bort då den aldrig slutade stinka kiss riktigt.
Det är för mycket möbler och för stort för att kunna använde skydd.. Sen känns det ju sådär julmysigt att sitta i ett inplastat hem
På kalaset så fick hundarna vara avskärmade, kompostgaller i för tvättstugan.
Han hade inga problem med det, han låg i sin bädd (pga den låg mot kompostgallret, bästa platsen för bäst utsikt ut i hemmet)och tyckte det var jättespännande, han koncentrerade sig helt enkelt på annat än att markera revir.
Men så fort jag tog ut honom så skulle han
Han föredrar dock inte sin bädd här hemma, soffan eller sängen är bättre.
Han är jättelugn inomhus, men då och då tar hans sina rundor och då finns risken att cirkusen drar igång.
Jag kan inte heller begära att han ska vara i samma rum hela dagen + kvällen, jag kan inte heller skärma av - om han inte ska sitta i tvättstugan igen förstås (tillsammans med Elviz isf som sist), men jag vill att de ska vara med. Familjen vill helst det också.
Det gör inte så mycket om han är i möblerna, han får bara inte kissa på dem.
Anledningen till att jag kommer behöva hålla koll i fall han kissar inne är ju just för att träna honom.
Om jag bara ignorerar att han markerar inomhus ifall att möblerna skulle vara skyddade så finns ju risk att vi faller tillbaka i träningen.
Om han markerar inomhus behöver ju jag ta ut honom fort.
Just på julafton känns inte det jättekul (eftersom det kan hända hela tiden, när som helst).
Låter som skvättskydd är enda alternativet, om det ersätter träning eller ej vet jag inte.
Han är helt rumsren här hemma, så han kommer absolut aldrig behöva ha på det här. Jag känner inte så många som jag skulle kunna träna rumsrenhet hos på ett bra vis, känns inte heller helt rätt att invadera någons hem med min pinkpelle.
Jag tror nästan att det bästa blir att se till att han inte kan skvätta..
Men som sagt, inte sysslat med skydd osv förr så jag vet inte exakt hur det funkar.
#4 Han kissar inte för att han är nödig så det är inga jättemängder, borde räcka med en binda absolut. Det är som sagt "revirmarkeringar" som kan komma hur rastad han än är.
Han är runt 1-1½ osäkert, ingen vet helt säkert - men han växer fortfarande så han är ung men absolut över 1 år.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har du någon gång helt enkelt sagt ifrån när han markerar?
Jag hade satt ett skvättskydd på hunden med trosskydd/binda i, som man kan byta. Känns som det enklaste alternativet för att slippa olyckor och du slipper oroa dig :)
Förstår, det beror ju på hur mycket/eller om allt är dyrt hehe :) Menade självklart inte att man ska plasta in allt, det vore fruktansvärt. Snarare att man lägger lite tjocka filtar (helst såna som är lätta att tvätta) på de mest utsatta ställena, det var allt jag menade :) Självklart inte lägga ut plast, USCH!
Skvättskydd måste ju vara lättast & säkrast! Det ersätter ju inte träningen förstås precis som du säger, du märker ju ändå när han lyfter på benet osv, bara att du tar bort risken att han pinkar sönder nån dyr möbel :P
En av mina hanar markerade enbart inne hos min svärmor när han var unghund, då på hennes gardiner. Trevligt! Hade skvättskydd på honom när vi var där och det fungerade utmärkt. Det växte bort allt efter som han blev vuxen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Skulle sätta på skvättskydd och ta ut honom varje timma typ :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 Vi har avbrutit honom milt men bestämt. Det har funkat tillsammans med massor av beröm utomhus direkt förstås. Men vi har inte direkt sagt ifrån.
Det tog ju dock några dagar så det fixade sig inte på en gång, det tog ju sin lilla tid förstås.
Men då kör jag på skydd. Då lär jag ju se också om han försöker lyfta benet (eller t.om kissar i skyddet), gör han inte det på några timmar så kanske han kan gå utan det resten av kvällen :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nä, det var ungefär det jag menade också, att gå in och bryta när han är på väg, lugnt men bestämt. Jag skulle nog inte ta ut honom direkt utan be honom gå och lägga sig en stund, sedan ut när han legat en stund.
Update.
Gick bra, köpte aldrig något kisskydd (pga mitt mående kom jag inte iväg, var kanske lika bra?) och skyddade inga möbler, han ville inte ens hoppa upp i möblerna <3
Behövde ej rasta honom mer än vanligt heller, han funderade inte ens på att markera på något.
Hade inte heller någon speciell uppsikt, gick jättebra och jag har fått bekräftat att han är rumsren även hemma hos andra :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad bra!
Skönt att det löste sig!! :)
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta