Hundkurs - hälsa eller inte?
Vill också höra specifikt, tycker ni de hundar som ska tränas på samma kurs - ska dom få hälsa på varandra lösa, om allt funkar bra, innan kursen börjar?
Har varit med om olika: hundpsykolog lät alla hundar hälsa lösa innan kursen började och senaste BHK-tränaren sa att ingen fick ens nosa på nån annan.
Hur har det varit på era kurser och vad tycker ni funkar? Förutsatt att hundarna går ihop alltså och inte vill döda varandra…
För mig beror det på vad det är för kurs och beroende på vad dagens träning ska gå ut på :)
Med nuvarande hund har jag bara gått privat, där iof tränarens hundar varit med ibland men det är ju inte samma sak. Sist jag var på en kurs med andra deltagare var så längesen att jag inte kommer ihåg hur ledarna gjorde med den saken.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Absolut inte låta dem hälsa. Hundarna ska vara trygga och veta att inga hundmöten ska ske. De ska kunna ge sin ägare full fokus under träningen. Däremot kan man gärna "bygga-bo" en mkt bra början på en kurs där flera främmande hundar ska träna.
Det innebär att varje ekipage sätter sig i en stor cirkel eller på en rad. Långt mellan varje ekipage. "Sitter in sig" lite medan instruktören går igenom vad som ska tränas på under dagen. Sen reser sig alla upp och alla hundar får gå runt i lugn och ro och dofta av de andra hundarnas "bon". På så sätt "hälsar" hundarna utan att ha närkontakt.
#2 Fast när du beskriver att hundarna går nära och lugnt och får lukta, då är det ju som att hälsa… Fast dom får inte leka. Eller har jag fel?
Jag tycker nog det låter rätt sansat och kontrollerat hälsande.

#3 Hundarna går alltså med stora mellanrum. Har man utrymme så ska man helst låta en hund i taget att gå runt och ta in dofterna av "boplatserna".
Så hundarna kan då läsa av vilka hundar som är med på kursen, utan att behöva nosa på varann. Även om många hundar älskar att få hälsa på främmande hundar, så finns det minst lika många hundar som tycker det är otroligt obehagligt att behöva ta hundmöten. Så för att dessa hundar ska tycka att kursen är kul, så ska de också lära sig att de är trygga på appelplan och inte behöver tänka på att de kanske måste utsättas för nos-mot-nos.
Jag trodde ni menade om de ska få hälsa FÖRE träningen börjar eller ej. Alltså innan man samlat ihop sig i gruppen.
Jag tycker att på valpkurs ska hundarna få hälsa, däremot kanske inte på allmänlydnadskurser. När man går valpkurs så socialtränar man juh sin valp samtidigt och då tycker i alla fall jag att det är bra om hunden får lära sig att hälsa på andra hundar.

Om man nu måste hälsa på sina kurskamrater, så är det bättre att göra det efter kursen och en bit bort från kursplatsen.
#5 Ja, jag menar överhuvudtaget att hälsa, både om det är före träning, på annan plats än själva träningen osv. :)
Skriv gärna vad ni själva varit med om! :)
Vi lät dem aldrig hälsa på varandra,utan sparade det till före eller efter,men så kom det en nybörjarinstruktör som tyckte att hela hennes grupp skulle släppas ihop direkt inne på plan, och det blev ett herrans hundslagsmål,och fick sluta tvärt för hon hade redan innan blivit tillsagd att vi inte gör så på klubben….
#1 Eros, men då fick hundarna hälsa lite innan ni samlades?
#9 Lena, samma fråga till dig: fick hundarna ändå hälsa innan ni samlades för kursen då? Kunde tränaren hantera när hundarna började slåss? Såg hon inte att det inte funkade?
Den hundpsykolog jag gick hos lät hundarna hälsa innan träning men bara där det funkade. De som inte funkade med gruppen fick låta bli. Det kändes verkligen som att hon hade koll på hundarnas signaler och sa ifrån om hon tyckte nån inte kunde hantera det. Hon var också bra på att uppmuntra någon hund som var lite blyg men ändå ville hälsa.
Sen när träningen började verkade alla hundar vara nöjda och inte bry sig. Vi hade till och med hundarna lösa men det gick bra att träna ändå, konstigt nog. Undrar varför det kan vara så annorlunda? Jag tänker att hon var en så bra ledare på nåt sätt, att både hundar och människor påverkades av henne?
Vad tror ni?
ja alltså vad jag menar med för och efter,så fick dom hälsa om man som ägare såg att det gick utanför planen,nej den tränaren släppte in 10 hundar på planen och dom hade aldrig träffats förr så det blev ett herrans liv,och flera slogs…dom var dessutom i slyngelåldern allihopa så då kan du ju tänka dig vilket liv det blev, därför fick hon inte hålla kurser hos oss mera….

Tycker det beror lite på från hund till hund. Har man en hund som man vet är väldigt mer förtjust i att leka med andra hundar än att vara koncentrerad på husse/matte kan det kanske funka bäst att helt avstå från att leka med och hälsa på andra hundar just i kurssammanhanget både före efter och under. På samma gång kan man ha en sån typ av hund som då blir ännu mer intresserad av att de andra hundarna, så jag tycker man få avväga lite beroende på ens hunds personlighet. Annars rent allmänt tycker jag hundarna ska få lukta på varandra innan träningen men inte nödvändelsevis leka med varandra varken före eller efter och absolut inte under träningen.
Jag tycker inte att hundar ska få hälsa på kurser.
Dom är där för en sak, och det är inte för att lära känna andra.
#10 Menar du när jag tränat privat?
#14 Nej, om du gått på kurs. :)
#15 Jaha, nej jag kommer som sagt inte ihåg hur det var då eftersom det var så längesedan :)

På vår hundkurs har de fått gå lösa en tre-fyra hundar och hälsa på varandra och lekt efter träningspasset. Det har fungerat jättefint.
Jag kanske är brutal av mig men jag har aldrig fattat varför hundar inte får hälsa på varandra. Det är väl normalt i hundvärlden, som jag ser det. Har haft flera hundar själv och bekanta som har hund. Det har aldrig vart nåt problem där itne.
Kerstin,men då var det ju inte så många hundar på en gång, och då kan det ju funka bra,men det blir ju värre när dom är dom 10-15st….kul att se dig här igen föressten, jag har saknat dig ;-) ärligt menat!.
Jonholm,nejdå det tycker inte jag är brutalt och jag låter ju snodden hälsa på i stort sett alla andra hundar, så länge jag ser att det går bra ;-).
#18 I hundvärlden?
Om man inte låter hunden hälsa på andra hundar har den inget behov av det. Låter man den hälsa kan den få ett behov.
Hur menar du Hera?, en hund har har ju ett naturligt ett behov av att träffa sina art precis som vi människor,även om det sker av oss… under kontrollerade former…..
Av sin art ja, det betyder inte att man behöver låta dom hälsa på hundkursen. Där är de för att lära sig, inte för att skaffa vänner.
Jag tycker att man ska ha ett par vänner till sin hund, sen behöver de inte hälsa på andra. De har de inget behov av. Det tror inte jag iaf,.
jamen då förstår jag hur du menar ;-), inget elakt alls utan jag undrade bara….och jag tror det var vardagligt som jon holm menade också ;-)

Jag tror det beror på vad du har för planer/ Tankar med ditt hundägande. Själv har jag tyckt att det är viktigare att jag har en hund som fungerar med andra hundar och människor än att vi gör toppresultat på tävlingar, så hon har alltid fått leka, när jag gick kurs så var vi några som tyckte att våra hundar kunde leka efteråt - Och det gick för det mesta bra. Jag vet också att det är dom hundar som ALDRIG får leka med andra hundar. Men jag tycker INTE att dom ska hälsa på alla hundar som man möter, utan dom ska lära sig att det är matte/husse som bestämmer när och med vem man leker/hälsar på. Och så är det ju sjukdomsrisker också att hälsa på alla…..
Gör det du själv tycker känns rätt/Bäst för dig och din vovve 

JonHolm och Svansbarnens jag håller med. Min hund är alltid med mig överallt även på jobbet. Hon träffar hundar 3-4st varje dag. De släpps lösa och får hälsa på varandra det är nästan aldrig problem. Det är både vuxna hundar och valpar. Alla är lika glada i varandra. På träning behövs det mer koncentration så min hund behöver få jobba själv tills passet är över. Sedan blir det rolig kompislek. Som sagt det är lite upp till var och en.
Tack Lena1 !