Vad är skillnaden
Jag har ingen koll på skillnaden är det någon som kan berätta de för mig. Jag trodde nämligen att de var desamma. Så det skulle vara gulligt av er att lära mig skillnaden mellan dessa 2.
Skillnaden mellan monokid och kryptokid

Kryptokid = Inga bollar nere
Monokid = En boll nere
Och båda är ärftliga så man ska inte avla på dessa hundar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Om man har parat på en sån hane (Utan att veta om att de fanns anlag till det) visst bär en tikvalp efter denna hane anlag att föra det vidare till hanvalpar den tiken skulle få?

#2: Ja så är det. Dock finns det alltid motsättningar bland de lärde om hur allvarligt det förs vidare. Men indikationerna är ändock så starka att man inte ska använda dem i avel. Inte deras avkommor heller.
Audiatur et altera pars
ok nu är bara frågan hur fasen man ska göra för att få henne att fatta att man inte ska ta valpar på en sån tik som bär annlag. aaa vad jag hatar folk som man trodde var väldigt bra.

Då du inte har något inskrivet i kontraktet. Så kan du tyvärr inget göra. Det är jäkligt men sant.
Audiatur et altera pars
Det jag skrev var att de skulle användas som sällskapshund. Då jag inte visste nått om pappans ursprung
en stamtavla säger inte allt :S

Tyvärr ses en hund unegfär som ett kylskåp i lagens mening. Inte mycket man kan göra. Har man sålt dem så har man.
Dock har du ju varit ansvarsfull och gjort allt du kunnat i detta ärende för att det inte ska avlas vidare på dem. Mer kan du ju inte göra. Dock förstår jag din frustration i det hela. Men försök att inte se det som ditt fel.
Audiatur et altera pars

Är du säker Åsa? Har för mig att det är tvärtom. Ang vad det betyder.
Alltså, kryptokid är en testikel nere.
monokid är en kula nere i alla fall för det är de som en av mina valpköpare har o sa att de hette.

Men nu har jag t o m sökt efter kryptokid på google där står det att det är en nere då. Mysko!
Har ett par bekanta som ägde en schäfer för länge sedan, dom berättade att den hade en testikel nere bara och att det hette kryptokid. Minns det så väl för jag hade aldrig hört det förut.

Du har så rätt Gejsa =) Jag var också ut på nätet och läste för jag vart osäker men kryptokid har man ju hört just när hundar eller katter haft en testikel nere…

googlade nyss och enligt vad jag hittar så är monokid en kula nere ocn kryptokid inga kulor nere. Men jag har bara hört att man säger att hanen är kryptokid även om ena kulan trillat ner
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

knepigt varför står det olika, där jag gick in stog det kryptokid och det är ju det ordet man hör när en kula inte trillat ner…

Kryptokid är det som oftast används. Det är lite felanvänt då det oftast används för att beskriva just att inte de har båda bollarna nere. Sedan gör de inte skillnad i pratet om de har en eller ingen boll nere. De kör liksom på med samma namn ändå.
Audiatur et altera pars

Jag har faktiskt också sagt fel förr…för Krypto är lättare att komma ihåg tror jag… 
Men så är det..Kryptorchid är ingen testikel… Vår nu bortgångna hane var monorchid, med en testikel..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kryptorchid

Slog i ett hund Lexikon och där står det att
Monorkid=Ärftlig defekt där den ena testikeln saknas i pungen.
Kryptorkism= Ärftlig defekt där testiklarna saknas i pungen.
Fast jag har alltid sagt krypto om en sten. Kollade upp det på ett annat ställe när jag blev orolig för kulpåsen på nobsen. Då hette det något annat. Men jag kan inte komma ihåg var jag tittade. Nobsen har kulpåsen på plats i alla fall.
Att hunden är krypto ser ofta vetten på besiktningen. Men har dom inte trillat ner innom några månader ska man nog kolla upp det. Man kan sätta avels förbud på hunden, men det hindrar ju inte parningar utanför skk s regler. Men då har man gjort vad man kunnat i alla fall. Vi har fått en i en kull. Men då skrev vi särskilda papper.

Jag var inne på SKK och kollade. Där står det enkel och dubbelsidig kryptorkism. Vi har alltså rätt allihopa. Bra va! Jag kollade också upp ordet jag hade sett och det var anomalex. Som jag förstog så står det för en hel grupp defekter.

#18# Ha ha det var ju bra att alla hade rätt.

Bra mycket enklare att säga enkelsidig eller dubbelsidig Krypto!
Monorchid är bara omöjligt att komma ihåg för mig av en eller annan knasig orsak…

#20# Fast eg borde det ju vara enklare. Mono betyder en.
Jag har nu skrivit klart brevet till som ska skickas till alla valpköpare där jag skrev vad som framgåt är fel och bad dem kontakta om de haft problem eller vad för problem dom har.
Är det nått mer jag ska ta upp när jag skickar brev till dem?

#21 Ja visst borde det? fattar inte varför jag är så trög ibland :) Minns absolut aldrig det ordet. Måste vara den virriga norrskan i mig …